Sommer på Vestfossen kunstlaboratorium
Forrige
Neste
Av Tekst: Lillian Reif.
KUNST har tatt en prat med kunstner og daglig leder Morten Viskum og kunstformidler og kurator Mari Sundet om 10-årsjubileum og sommerutstilling på Vestfossen.
Sommer på Vestfossen kunstlaboratorium.
Gratulerer med overstått 10-årsjubileum! En kort oppsummering av disse årene?
Det har vært 10 slitsomme og fantastiske år. Vestfossen Kunstlaboratorium har blitt til ved mange tilfeldigheter. Ambisjonene var ikke så store i utgangspunktet, men når bygningen stod der og kommunen og lokalbefolkningen var så entusiastiske, fant jeg ut at dette ville jeg bruke mye av livet mitt på. Resultatet har også overgått drømmene mine.
Høydepunkter du vil nevne?
Dem er det mange av. Jeg er kanskje mest stolt av sesongen 2006, da Finlands nasjonalmuseum for moderne kunst, KIASMA, hadde sin største utstilling utenlands noen gang i bittelille Vestfossen. Verdenskjente kunstverk jeg bare hadde sett i bøker ble heist inn gjennom vinduene. Det var stort. Et annet høydepunkt var i 2013 da jeg viste min egen samling «1986–2013 En kunstner som samler kunst» Over 700 kunstverk av 226 kunstnere ble vist som en stor installasjon. Kunst tett i tett. Dette hadde jeg planlagt siden 1993, da jeg begynte på Statens kunstakademi i Oslo.
Har 10-årsjubileet satt preg på årets sommerutstillinger?
I veldig stor grad. Det har vært viktig å vurdere de ti forgående årene og granske vårt mandat som kunstinstitusjon. Resultatet er utstillingen «Back to Basics» hvor vi fokuserer på aktørene som faktisk definerer kunsten: kunstneren, kunstarbeideren og publikum, og gir dem hvert sitt rom å virke i. Som kurator har jeg invitert inn syv kunstnere jeg har ønsket å lære mer om og som jeg innledningsvis presenterer i en liten gruppeutstilling i første etasje: Anders Eiebakke (f. 1970), Britta Thie (f.1985, Tyskland), Sandra Mujinga (f. 1989), Sissel Blystad (f. 1944), Tiril Hasselknippe (f. 1984), Lars Paalgard (f. 1955) og Bjørn Ransve (f. 1944). Hver kunstner presenteres også med en separatutstilling. Vi gir kunstnerne mulighet til å vise ett eller flere prosjekter, og ikke minst råderetten til selv å bestemme hvordan de vil presenteres. I siste ledd av prosjektet inviteres publikum til å reagere og samhandle med utstillingene i et eget rom i utstillingen: inforeaktoren. Resultatet herfra vil til slutt samles og presenteres som del av en formidlingsutstilling i 2015.
Jørgen Dobloug er en av utstillerne på Vestfossen i sommer, hvorfor falt valget på ham?
Vi innledet samarbeidet vårt i 2012 og presenterte en liten utstilling med ham året etter. Dobloug har et unikt billedspråk og en innstilling til kunst og billedproduksjon som vi ønsket å undersøke nærmere. Så søkte vi – og fikk – midler fra Fritt Ord og Kulturrådet til å lage en bok om Doblougs kunstnerskap. Resultatet er en stor retrospektiv utstilling som åpner dørene 10. mai. Boken lanseres til vinteren.
Andre utstillinger du ønsker å trekke frem?
Svenske Carin Ellberg (f. 1959) inntar Galleri Star med installasjoner og papirarbeider. Ellbergs billedspråk utgjør en fantasiverden der betrakteren føres gjennom ulike sfærer forbundet i en vev av fine linjer. Disse linjene hentes fra hverdagslivet, og hun benytter relativt konvensjonelle gjenstander i arbeidene sine. I «Följeslager»(2012) er det nylonstrømpebukser som er utgangspunkt for et system av linjer som vekker assosiasjoner til både drømmefangere, spindelvev og lysekroner. Her har publikum en gyllen mulighet til å få en smakebit av Ellbergs rike og meget interessante kunstnerskap.
Er det en sammenheng mellom utstillingene i de ulike visningsrommene?
Med fjorårets utvidelse ser vi etter hvert konturene av en profil der vi vil utvikle prosjekter som utfyller hverandre. Hovedbygningen vil forbli en arena for store, sesongbaserte utstillinger og representerer en viktig del av Kunstlaboratoriets arbeid for å rekruttere nytt publikum. På Galleri Star har vi siden opprettelsen i 2005 fokusert på separatutstillinger med internasjonalt anerkjente kunstnere, noe vi vil fortsette med. I prosjektrommet ønsker vi å inngå nærmere samarbeid med kunstnere i produksjonsfasen, og forhåpentligvis utvikle utstillinger på stedet. Utstillingshallen ligger som et fleksibelt visningssted mellom alle rommene og vil kunne benyttes til mange forskjellige formål, som Doblougs retrospektive er et uttrykk for i år. Det viktigste er at våre utstillinger reflekterer ulike innfallsvinkler til kunstnerisk praksis, både hva gjelder kunstneriske uttrykk og utstillings- og formidlingsstrategier.
Kan du si noe om Vestfossens rolle som formidler av samtidskunst?
Vi har fått tydeligere forståelse for at vi må jobbe systematisk med utviklingen av publikums begrepsapparat og understreke at kunst ikke først og fremst handler om estetikk, men om kunnskap. Kunst er en metode publikum kan nærme seg verden gjennom og gå i dialog med, på tvers av egen smak og egne verdier. Kunst er en oppfordring til selvkritikk og til å se samfunnet vi er en del av. I formidlingen vår er dette en grunnverdi, og alle prosjekter vi utvikler kretser rundt disse premissene.
Hvorfor bør man komme til Vestfossen i sommer?
Skal du holde deg oppdatert på samtidskunst, anbefales en tur hit. Jeg lover mange store og små kunstopplevelser, god mat i kafeen og som oftest fint vær!