Vebjørn Sand: Redefinerer historiemaleriet
Av Anne Marit Muri.
KUNST 6-2011: Vebjørn Sand har mye på hjertet, og han evner å realisere sine ideer med faglig tyngde og grundig gjennomføringsevne. Nå er han klar for å vise frem monumentale oljemalerier fra serien Scenes from the Second World War. To år har det tatt kunstneren å male de 10 bildene som nå stilles ut i Gallery Sand i New York.
NEW YORK (KUNST) Det blåser, og det er kaldere i luften enn vanlig denne septemberdagen i New York da vi er på vei for å se Vebjørn Sands nye oljemalerier i hans loftsatelier i Tribeca, på Manhattan. Etter å ha gått opp mange bratte trapper i en smal trappeoppgang gjennom fire etasjer, fryser vi i hvert fall ikke lenger når vi stiger inn i malerens aller helligste rom, atelieret. Han tar oss imot med varme og åpenhet, og utstråler ekte glede over å få besøk. Rommet han arbeider i er stort, men her slippes ikke en eneste stråle med dagslys inn, da alle vinduer er dekket til med tykke tekstiler. Spotter i taket er stilt inn på riktig lysstyrke for at han skal kunne male hver eneste lille detalj så presist, og så stoffelig som mulig på de ruvende lerretene.
Vebjørn Sand er iført slitte malerklær. Han kan arbeide i atelieret i timer, dager og uker i strekk helt alene for å gjennomføre sine maleriske drømmer og visjoner. Han er strukturert og selvdreven. For at kroppen skal tåle de tøffe påkjenningene det er å male i så store formater, trener han jevnlig, ofte flere timer hver eneste dag.
Kunstneren begynner straks å prate om de ruvende maleriene som står rett på staffelier rundt om i atelieret, og rett på gulvet. Bildene utstråler malerisk ynde til tross for sine uhyrlige scener. Menneskene er portrettert med psykologisk dybde og viser livsøyeblikk preget av ekstreme situasjoner.
Han har nå valgt å fortelle essensielle historier blant annet om tyske enkeltindivider som våget å være frie og stå imot diktaturet under den andre verdenskrig. Den tyske soldaten Josef Schultz nektet å henrette jugoslaviske soldater og ble derfor selv henrettet sammen med dem. Kapitulasjonen ved Stalingrad og Wannsee-konferansen om jødeutryddelsen er andre historiske begivenheter som nå er foreviget på lerretet av Vebjørn Sand.
For å gjengi antrekkene fra den andre verdenskrig mest mulig realistisk har han fått tak i originale tyske hjelmer og uniformsfrakker. Han viser frem de gamle rekvisittene, som har frembrakt skrekk i mennesker, som ikke stod på tyskernes side. Sammen med kostymene står store anatomimodeller av menneskekropper i rommet. Vebjørn Sand har studert menneskekroppens anatomi grundig gjennom mange år for å forme sine skikkelser og deres bevegelser på lerretet så troverdig som mulig.
Vebjørn Sand har med sin nye serie fra 2. verdenskrig pustet liv i en gammel malergenre, historiemaleriet, som var en dominerende retning innen den vestlige kunsten i Europa helt frem til 1800-tallet. I Norge har sagatiden vært den sentrale tematikken innenfor historiemaleriet. Adolph Tidemand startet sin malerkarriere som historiemaler og benyttet seg flittig av denne genren, blant annet med sitt kjente motiv av Haugianerne (1848–1852) Det var først under renessansen at historiemaleriet ble definert som en egen genre innen kunsthistorien. Den gang hentet kunstneren inspirasjon først og fremst fra mytologi, litteratur, bibelhistorie og gresk-romersk historie.
De historiske motivene, blant annet The White Rose, Breakfast, from the series The Banality of Evil, The Surrender of Stalingrad og Horses on a Road skal vises frem på Gallery Sand i perioden 10. november til 15. januar 2012. Kunstneren har et brennende ønske om å få oss mennesker til å se, og kanskje aller mest til å våkne opp fra likegyldigheten, for aldri å glemme viktige hendelser i vår nære historie, særlig ikke ondskapen og enkeltindividers protest mot barbariet under den 2. verdenskrig.
På skrivebordet i det store rommet, som fungerer både som atelier og oppholdsrom for 45-åringen, ligger dvd-filmen om den hvite roses budskap. Den handler om et ufravikelig mot, der noen få enkeltindivider roper ut budskapet Frihet og Ned med Hitler midt under krigen i Tyskland. Filmen har han sett flere ganger på flatskjermen som henger på den rå mursteinsveggen i atelieret.
Også boken til forfatteren Petter Norman Waage, Leve Friheten! Traute Lafrenz og Den hvite rose, har vært viktig inspirasjonskilde i denne sammenheng. Historien gjorde så sterkt inntrykk på Vebjørn Sand at det ikke var mulig å glemme den. Han begynte derfor å fundere på om det var mulig å male historiske hendelser fra 2. verdenskrig.
Kjempet for fred med ord
Seks studenter i Tyskland etablerte den hvite rose-bevegelsen i 1942. Blant disse var søskenparet Hans og Sophie Scholl, og Traute Lafrenz sentrale aktører. En natt i 1942 gikk vennegruppen til aksjon mot det tilsynelatende seirende barbariet i Tyskland, ikke med vold, men med ord. De delte ut seks ulike flygeblad i 10 000 eksemplarer med et klart budskap, der det blant annet het: Det tyske folket slumrer videre i sin sløve, fordummende søvn og oppmuntrer dermed disse fascistiske forbryterne. Målet var å ryste landsmennene ut av sine passive holdninger til den pågående krigføringen.
Dette var selvsagt halsløse gjerninger, som de nazistiske myndighetene så på som den største trusselen som inntil da var fremsatt mot Riket. Fem av de seks studentene ble raskt tatt og giljotinert. Kun Traute Lafrenz slapp unna. Hun klarte å overliste gestapisten som forhørte henne. Hun fikk ett års fengsel, men ble senere fengslet igjen, og ble i siste liten reddet av general Pattons tredje arme. Hun er i dag 93 år og kommer sannsynligvis på åpningen av utstillingen i Gallery Sand i New York.
Historien om den hvite roses bevegelse ble ikke glemt etter krigen. I 2005 kåret seerne til den tyske fjernsynskanalen ZDF, Hans og Sophie Scholl til de fjerde største tyske heltene gjennom tidene, foran Bach og Einstein. Hitlers sekretær Traudl Junge kom med en viktig erkjennelse mange år etter krigen: at ung alder ikke var noen unnskyldnig for det hun hadde bidratt til. Og minnet publikum på at Shopie Scholl var ett år yngre enn henne, da hun avduket en minneplakett over krigshelten. Junge påtok seg skyld for sine ugjerninger gjennom boken Til siste slutt, som senere ble til filmen Hitlers siste dager. Hun ville gjenerobre sin verdighet som individ med et moralsk ansvar.
Aldri vært mer engasjert
J- eg har aldri vært så engasjert og følt at jeg har jobbet med noe mer meningsfullt enn dette
, sier Vebjørn Sand.
- Jeg har aldri vært så engasjert og følt at jeg har jobbet med noe mer meningsfullt enn dette, sier Vebjørn Sand.
Menneske er født frie
- Jeg har malt et portrett av Jens Bjørneboe som er med på utstillingen. Og det er nettopp det Bjørneboeske som har grepet meg siden jeg som ung startet å lese ham: at vi på den ytterste utpost av menneskelig eksistens har mulighet til å ta et valg, at vi dypest sett er frie og kan bevare vår verdighet. Slik fremstår Josef Schultz. Han er et eksempel på nettopp dette. Det har også utfordret meg at det er malt så få bilder fra denne perioden, mens det kommer bøker og lages filmer om 2. verdenskrig kontinuerlig. Jeg stilte meg så spørsmålet om det var mulig å male fra denne perioden? Det var noe jeg ville finne ut av.
Kopiert gamle mestre
Faglig støtte underveis
Barokk impresjonisme
Josef Schultz
Josef Schultz var født i Tyskland i 1910 og døde i Jugoslavia i 1941. Han var en Wehrmacht-soldat for infanteridivisjonen 714, og nektet å ta del i en eksekusjon av sivile og partisaner i en jugoslavisk landsby. Schultz slapp hjelmen og riflen, gikk deretter mot en høystakk for å så bli skutt.
Sophia Magdalena Scholl
Sophia Magdalena Scholl (1921–1943) var tysk student og medlem i Den hvite rose som var en ikke-voldelig motstandsgruppe i Nazi-Tyskland. Hun og hennes bror Hans ble dømt for høyforræderi etter å ha blitt tatt av Gestapo for å distribuere anti-krigerske brosjyrer på Universitetet i München. Dette resulterte i at de begge ble giljotinert.
Fredrich Wilhelm Ernst Paulus
Fredrich Wilhelm Ernst Paulus (1890–1957) var tysk general. Under andre verdenskrig oppnådde han graden generalfeltmarskalk. Han er mest kjent for å befale den sjette armé ut av Stalingrad under Operasjon blå i 1942. Paulus overga seg til sovjetiske styrker i Stalingrad 31. januar 1943, en dag etter at han var utnevnt til generalfeltmarskalk av Adolf Hitler. Hitler forventet at Paulus skulle begå selvmord, da ingen generalfeltmarskalk tidligere noensinne hadde overgitt seg til fiendtlige styrker. I sovjetisk fangenskap ble Paulus en kritisk stemme av naziregimet og sluttet seg til den russiske nasjonalkomiteen for det frie Tyskland.
Roland Freisler
Roland Freisler (1893–1945) var en fremtredende og beryktet nazidommer. Han ble statssekretær for Adolf Hitlers justisdepartement og president for domstolen. I 1945 bombarderte amerikanske bombefly Berlin og la byen i grus. Den samme dagen ble flere regjerings- og naziparti- bygninger rammet, inkludert domstolen. Freisler ble drept i sin egen rettssal.
Arthur Schmidt
Arthur Schmidt (1885–1987) var general i det tyske militæret. Han oppnådde graden som generalløytnant under andre verdenskrig, og er mest kjent for rollen i den sjette armé som stabssjef under slaget om Stalingrad fra 1942 til 1943. Mot slutten av krigen ble han øverstkommanderende, og spilte en sentral rolle for å avvise Hitlers ordre om å utrydde den røde armé. Han var krigsfange i Sovjetunionen i tolv år.