Lyset forsvinner - bare vi lukker øynene
Av Anne Marit Muri.
KUNST 1-2013: Vanessa Bairds veggmaleri i Regjeringskvartal seks (R6) er helt blodferskt når KUNST er med på avdukingen 12. september 2012. Maleriet er utført i silikatmaling på fibersementplater og fyller hele langveggen i presserommet i første etasje. Motivet består blant annet av kjente scener fra norske eventyr, norsk fauna og norsk arkitektur, sett med Bairds skjelmske blikk.
Veggmaleriet Lyset forsvinner - bare vi lukker øynene består av flere motiver som fungerer som selvstendige historier, og som bindes sammen av et bevisst fargevalg og av papirark som flagrer rundt i bildet. Papirene som fyker omkring kan være uttrykk både for tungrodd byråkrati, bomben som smalt 22. juli 2011 i Regjeringskvartalet med et trykk som blåste knust kontorinventar ut på gaten, eller som en kommentar til 11. september 2001 i New York.. Vi ser norske fugler og dyr, skjære, spurv, hare og røyskatt. Kunstverket har referanser til norske folkeeventyr, blant annet Rødhette der ulven har fått tak i henne, og trollkjerringa fra Gjete kongens harer. I Bairds versjon har hun stått der så lenge at bare beinrestene er igjen. Her er også ulike hus og boligtyper, fra Deichmanske bibliotek til de første boligblokkene på Lambertseter og Block Watne, samt motiver hentet fra gullalderen i malerkunsten, som De ensomme gamle av Adolph Tidemand.
Kunstneren er også opptatt av å fortelle om enkeltskjebner. Forlatte hytter, soverom med tomme senger, et sort hull og slitne mødre sier noe om dette. De flyvende papirene som beveger seg over bildet binder alle de små scenene sammen.
Internasjonal konkurranse
184 kunstnere fra hele verden deltok i den internasjonale konkurransen om utsmykningen av R6. Vanessa Baird ble invitert av utsmykningskomiteen til å delta og fikk hovedoppdraget innendørs med utsmykning av tre vegger. Kun det første av de tre veggmaleriene er nå ferdig. Den sørkoreanske kunstneren Do Ho Suh stakk av med seieren for utsmykningen på den hellelagte plassen utenfor med sitt verk Grass Roots Square, som inneholder 50 000 bronsefigurer. Den svenske kunstneren Kajsa Dahlberg fikk oppdraget i foajeen med det tekstbaserte verket Hundre år på en arbeidsdag.
Baird arbeider hovedsakelig med tegning på papir, pastell og akvarell i både små og store formater. Bildene har gjennom mange år spunnet over motivkretser fra intime situasjoner i dagliglivet, arkitektur, ornament og landskap til drømmeaktige, groteske eller surrealistiske tablåer og scener hentet fra eventyr og fabler. Hun har hatt en rekke utstillinger i anerkjente gallerier og kunstmuseer og er kjent for å lage humoristiske motiver som både kan irritere og provosere. Veggmaleriene i R6 er hennes første offentlige oppdrag.
I januar 2011 ble det klart at Vanessa Baird fikk hovedoppdraget med å smykke ut de tre veggene i R6, der Helse- og omsorgsdepartementet samt Landbruks- og matdepartementet har sine kontorer. Til sammen huser det nye bygget 440 kontorplasser. Baird kom i gang med arbeidet i august 2011, og det har pågått helt frem til 12. september 2012. I tillegg til veggmaleriet i presserommet skal kunstneren lage to veggmalerier i statsrådsseksjonene. Ett skal være klart i fjerde og ett i syvende etasje i løpet av 2013.
Ved offentliggjøringen av Bairds kunstverk fremhevet Gro Kraft, direktør i KORO, følgende:
- Kunstens kvalitet og tematikk vil ha en spesiell betydning i nettopp disse rommene. Dette er rom med stor offentlig interesse med maktfokus og maktutøvelse både i statsrådsseksjonene og i presserommet.
Kunstutvalgets leder Hilde Skjeggestad, kunstkonsulent for Kunst i offentlige rom, KORO, uttaler seg også om kunstneren:
- Vanessa Baird er en svært dyktig og erfaren kunstner. Til dette viktige oppdraget er vi stolte over å kunne velge en samtidskunstner som tidligere ikke har vært eksponert gjennom offentlige kunstprosjekter.
Kunstutvalget for R6 ønsket et kunstverk som tar opp i seg og utvikler de fysiske, politiske og historiske føringene konteksten består i, på egne estetiske premisser. Kunsten må derfor gjerne ta stilling til spørsmål om for eksempel makt, demokrati og politisk historie.
- På den måten kan man tenke seg kunstverket som en stemme i et offentlig rom. Derfor finner utvalget det hensiktsmessig å benytte begrepet ytring. Kunsten snakker om stedet og tiden den befinner seg i, fra kunstnerens ståsted, og blir til i møtet med et sted og dette stedets mange betydninger, mener kunstutvalget.
De fremhevet også at Vanessa Baird er en kunstner som håndterer spennet mellom det private og det offentlige på en spesielt interessant måte. Et kjerneområde i hennes produksjon er forholdet mellom dagliglivet, offentligheten og historien. Bairds uttalte feminisme og vektlegging av personlige erfaringer er viktige, samt hennes kritiske ytringer som også inneholder mye humor.
Atelier i S-blokka
- Da jeg fikk oppdraget av KORO, ga de meg også verksted til disposisjon. Det har blant annet medført at jeg har måttet flyttet tre ganger. Siden juni 2012 har jeg malt i kjelleren i S-blokka, i det gamle Sosialdepartementet. Det ligger rett overfor høyblokka i Regjeringskvartalet. Lokalet ble totalskadet 22. juli. Selv satt jeg på bussen da det smalt den dagen,
sier Vanessa Baird.
KUNST får en prat med Vanessa på en kafé i Tinghuset rett etter pressekonferansen for avdukingen av det blodferske veggmaleriet, før hun må haste videre.
- S-blokka har vært og er fremdeles et trist område å arbeide i. Bygningen ble kledd inn i svart presenning, og det er som å gå rett inn i en svart søppelsekk hver arbeidsdag. Men det har vært fredelig her. En periode hadde jeg 2000 kvadratmeter til disposisjon i et lokale som for meg har fremstått som et parkeringsbygg uten biler.
Nasjonsbygging
- Motivet er blitt til i etapper. Jeg har jobbet med tunge plater. Jeg lå oppå fibersementplatene og malte. Det har vært en fysisk krevende jobb. Platene måtte først prepareres før arbeidet kunne starte. De består av armert betong og er seks meter høye. Til slutt er de montert på veggen for å inngå i en større helhet.
Baird forteller at hun trener yoga for å holde seg i form.
- I utgangspunktet er jeg tegner, og ikke kunstmaler. Det har vært uvant å jobbe med så stort format, og med maling når jeg vanligvis jobber med papir, blyant og akvarellmaling. Det er lettere rent fysisk å jobbe med akvarell.
Vanessa Baird (født 1963 i Oslo)
Bor og arbeider i Oslo.
Statens håndverks- og kunstindustriskole, 1982-1985.
Royal College of Art i London, 1985-1987.
Statens kunstakademi, 1988-1991.
Arbeider hovedsakelig med tegning, akvarell og pastell på papir i små og store formater.
Separatutstillinger på blant annet Galleri Wang (Oslo), Galleri MGM (Oslo), galleri c/o Atle Gerhardsen (Berlin) og Tegnerforbundet (Oslo).
Gruppeutstillinger på blant annet Nasjonalmuseet, Sørlandets Kunstmuseum, Stenersenmuseet og Lillehammer Kunstmuseum.
Har også gitt ut en rekke billedbøker sammen med kunstnerkollega Mette K. Hellenes.