Pablo Picasso
"Pikene fra Avignon" av Pablo Picasso regnes av mange kunsthistorikere som starten på modernismen i malerkunsten. Bildet fra 1907 er uten tvil det første kubistiske maleriet. I mange år hadde bildet ikke noe navn. Picasso holdt det skjult for alle bortsett fra noen få gode venner, og hos dem vekket det bare avsky. I lang tid kjempet Picasso med ønsket om å skape et kunstverk som skulle bryte alle regler for kunst i vestlig kultur, og bære bud om en helt ny æra; kubismen. I 1916 ble bildet stilt ut første gang, og provoserte en hel verden. Først i 1937, da bildet var 30 år gammelt og ble vist på Museum of Modern Art i New York, fikk det den anerkjennelse det fortjente: Bildet ble hevdet å representere et vendepunkt i moderne kunst. Men selv etter det fikk maleriet liten oppmerksomhet. "Pikene fra Avignon" fikk ikke genistatus før sent i livet.
Pikene fra Avignon er sterkt påvirket av afrikansk kultur, men eksperter har senere kommet til at kunstverket hører hjemme i Europa, selv om Picasso var i Afrika da han malte bildet. Kvinneansiktene til venstre på bildet er inspirert av iberiske steinhoder som Picasso hadde sett i Louvre, mens kvinnene til høyre uttrykker vitaliteten som afrikanske masker har. Picasso hadde også i 1906 eksperimentert med treskjæring, og utviklet en rekke former som er overført i dette bildet.
Picasso var også inspirert av Paul Cézanne som hadde malt "Grandes Baigneuses" ti år tidligere, og Cezannes uttalelser om at naturen kan abstraheres og forenkles til geometriske former; terninger, kuler, sylindere og kjegler. Dessuten var Cezannes behandling av perspektivet en viktig forløper for Picassos "Pikene fra Avignon". Cezanne ønsket å se en scene og en gjenstand fra flere sider på samme gang, og vise motivet forfra, bakfra og fra siden på samme bildet. Hos kvinnene til Picasso sees gjerne nesen i profil og øyet en face. Som Cezanne, analyserte Picasso gjenstander og figurene. Han forenklet dem og bygget de opp som geometriske former. Et menneske fikk da for eksempel en kule til hode, og en sylinder til overarm.
Resultatet ble fem kvinner med kantete, stive og maskeaktige ansikter. Maleriet gjorde folk meget provoserte, også Picassos malervenner. De synes det var forferdelig stygt, og mente han måtte være gal som malte på denne måten. Pablo Picasso lot seg ikke knekke av disse kritikkene, og var fornøyd med sine verk, og syntes maleriene hadde en fascinerende stil, en stil som Picasso selv hadde skapt. Gertrude Stein kalte bilde "a veritable cataclysm." Hun mente det som et kompliment. Picasso betegnet Pikene fra Avignon som sitt "first exorcism picture."
Les mer om Pablo Picasso