Ulrik Stenshøj
- Utover å lære om selve håndverket, det vil si malerteknikker, grunning og oppspenning av lerret, har jeg gjennom oppholdet også fått innsikt i filosofi, historie, skuespill, klassisk musikk og litteratur. Alt har elementer som er viktige for bildene jeg lager.
Form og innhold
Nettopp balansen mellom form og innhold er viktig for Ulrik Stenshøj. Utvikling innebærer for ham ikke bare å bli bedre til å tegne og male, man må også ha noe å uttrykke for å få til et innhold i sine bilder. Samtidig er håndverket vesentlig for at man skal ha noe å uttrykke seg gjennom. - Min største utfordring som maler og grafiker er å få mine egne sanser og inntrykk i livet omsatt til figurative bilder.
Stenshøj har tegnet siden han var liten, og har alltid vært interessert i klassisk maleri og tegning. Men da han begynte på kunsthøgskolen oppdaget han at man der jobbet mest med installasjoner og performance, og hadde fokus på ideen framfor håndverket. Det eneste stedet han kunne lære det klassiske håndverket han ønsket, var hos Nerdrum.
- Jeg hadde sett noen av hans bilder i en bok, og ble virkelig fascinert av den gammelmesterlige stilen og motivverdenen. Det gav et alternativ til det etablerte kunstakademiet, hvor jeg hadde planlagt å søke meg inn. Jeg kunne lære noe jeg ikke kunne andre steder, Nerdrum kunne gi meg det jeg søkte. Derfor var det fantastisk da jeg fant ut at han tok elever.
Ung, entusiastisk og ydmyk
Stenshøj er preget av ungdommelig entusiasme når han beskriver sitt studieopphold hos den norske mesteren. Å møte mange forskjellige mennesker fra mange forskjellige land, fra Chile til USA, har vært spennende og svært inspirerende.
- Dessuten er man åpen for å hjelpe hverandre i miljøet omkring Nerdrum. I stedet for å holde på våre egne ting delte vi det med hverandre, enten det handlet om maleri, tegning, litteratur eller annen kultur.
Ungdommelig entusiasme, men ikke overmot. Stenshøj framstår som ydmyk i forhold til sin virksomhet. Han mener at han i en alder av 24 verken kan eller skal kunne bringe verden budskap, men blir så veldig glad når folk kan gjenkjenne noe av seg selv i det han lager. - Når jeg tegner eller lager grafikk er det viktigste at det er et uttrykk og en stemning som folk kan gjenkjenne, enten det er et portrett eller et dyremotiv. Jeg opplever at jeg blir klokere på meg selv og andre mennesker ved å dyrke det figurative. For eksempel drømmer mennesket figurativt, ikke abstrakt.
Livsprosjekt
Den unge dansken gir seg tid med sitt livsprosjekt. Med respekt for håndverk og visdom lar han de med mer livserfaring ta seg av budskapene, mens han selv arbeider med å utvikle seg og fokuserer på å fange stemninger og uttrykk.
- Det er nok en rød tråd, i alle fall i mine portretter, at de viser den ettertenksomme side av mennesket. Jeg utvikler meg hele tiden. Det å tegne og male er en verden som står i motsetning til det etablerte samfunn. Håndverket er noe som tar tid å lære, men i samfunnet i dag skal ikke ting ta tid. Det skal være raskt og effektivt og man skal kunne alt før man har prøvd å leve. Helt unge mennesker skal raskt bli suksessrike og gi verden budskaper og forklaringer. Det blir en idealisering av ungdommen på bekostning av erfaring og visdom. Før i tiden så man opp til de eldre, de som kunne et håndverk og som hadde livserfaring. I dag verdsettes ikke dette.
Etsninger og kulltegninger
Ved siden av å male driver Stenshøj også med tegning og trykking. Nerdrum åpnet øynene hans for kulltegninger.
- Kulltegningene hans er svært maleriske; han maler heller enn tegner med kullet, noe også jeg arbeider med. Kull er et kontrastfylt medium. Det skaper form og atmosfære i bildet, og jeg synes til og med at det kan være mer uttrykksfullt enn maleriet.
Isbjørn og Isbjørn med unge er Stenshøjs første etsninger, men ikke de siste.
- Jeg er blitt svært begeistret for grafikk det siste året, og jeg synes det er et fascinerende medium som er veldig uttrykksfullt. Jeg er spesielt glad for Kathe Kollwitz, Goya, Rembrandt og selvfølgelig Nerdrums grafikk. De etsningene jeg har laget til Aktuell kitsch er de første trykkene jeg har laget med dette mediet, og jeg vil helt sikkert utforske det mer.
Ulrik Stenshøj, født 1983 i Århus i Danmark, var Nerdrumelev fra oktober 2006 til juni 2007. I 2003 gikk han på Holbæk Kunsthøjskole og i 2004 tok han klassisk tegnekurs på The Drawing School i Viborg. I 2005 hadde han et firemåneders opphold i London med tegning og selvstudier på museer. Stenshøj har hatt separatutstillinger siden 2004: på Spjald Kulturhus, Esbjerg handelsskole og på Galleri NEJ i Ringkøbing. Av kollektive utstillinger han har deltatt på kan nevnes Galleri Mikkel i Ringkøbing i 2002 og Galleri Kitsch i Tønsberg i 2007. Han har også hatt bilder hengende på Herning og Holstebro sykehus.