Morten Krogvold og Ulf Nilsen: Klokkeklang
Av Mette Dybwad Torstensen.
Frem til 14. september viser Ulf Nilsen separatutstillingen Opus Incertum på Haugar i Tønsberg. Siden 1990 har han benyttet klokker som et viktig symbol, og i april støpte han klokkene til utstillingen hos Norges eneste klokkestøper, Olsen Nauen støperi. KUNST, kurator Tone Lyngstad Nyaas og Morten Krogvold var med.
Fotograf møter kunstner: Morten Krogvold og Ulf Nilsen: Klokkeklang
TØNSBERG (KUNST): - Jeg og Ulf Nilsen har kjent hverandre i rundt 15 år. Samtalen vår kommer ofte inn på hvordan vi begge lenge var syke og isolert på sykehuset som barn, og hvordan dette har virket som en katalysator på at vi valgte kunstens vei. Ulf forteller også om sin mor, som var oppslukt av bibelen, og hvordan dette har påvirket hans kunst,
forteller Krogvold på vei ut til Olsen Nauen støperi på Nauen gård i Tønsberg, som ble etablert i 1844 og i dag drives av sjette generasjon. Støperiet har levert kirkeklokker til de fleste norske kirker og klokkespillene i både Oslo rådhus og Oslo domkirke. Når er det Ulf Nilsens klokkeinstallasjon som skal i støpen. Det ryker og koker inne, men Krogvold velger heller åkrene utenfor som bakgrunn.
- Vi i Norge har ikke et forhold til kirkeklokker. Tenk deg at du filmer en scene foran deg med fuglekvitter og ulike lyder. Så tar du bort den naturlige lyden og setter klokkeklang til. Klokkespill er en av de sterkeste lydene vi har. Dommedag, klokkene ringer for deg, liv og død, livets overganger som bryllup og begravelse
Arne Nordheim sa at han ble komponist på frigjøringsdagen i 1945 da presten ba ham ringe med kirkeklokkene
Ulf er også et veldig musikalsk menneske,
forteller Krogvold, mens Ulf Nilsen selv står elegant i åkeren.
- Da jeg bodde i Firenze på 1980-tallet, ble jeg vekket av klokkene fra San Marco-klosteret, som er viet dominikanermunken Fra Angelicos fresker, hver morgen. Det var da jeg ble kjent med klang. Kirkeklokkene traff en musikalsk nerve i meg. Jeg vil beskrive det som en oppvåkning, en fysisk opplevelse. Jeg besøker ofte Roma for inspirasjon fra byens kirkeklokker
, forteller Nilsen.
- Hva betyr klokken for deg?
- Klokken for meg representerer tid og rom. I tillegg sender klokken et ekko gjennom byen, en etterklang, som i overført betydning er som et kunstverk som erindrer noe man har sett.
I katalogteksten til Ulf Nilsens sommerutstilling på Haugar er kunsten hans beskrevet som drøm og virkelighet, konstruksjon og dekonstruksjon, harmoni og uro av kurator Tone Lyngstad Nyaas,. Selv forklarer han sin billedverden slik:
- Du kan si at mine ting er sett, men ikke gjenskapt. Det er mange historier som er knust og satt sammen igjen. Stilt overfor et kunstverk vil alle mennesker bestrebe seg på å forstå. Her kommer mine nøkler og gjenkjennbare gjenstander inn. Alle kjenner vi igjen en trillebår, stoler, blomster, trær - og klokkene ...
- Hva er utstillingens røde tråd?
- Den skapende prosessen er hva min utstilling handler om. Å rive ned et verk og bygge det opp igjen er en usikker prosess, fylt med tvil og tro.
Ulf Nilsen vokste opp i et sterkt religiøst hjem i Trondheim. I troen fant han kraft og kjærlighet, og det gav ham styrke da han som syvåring fikk tuberkulose. I halvannet år var han innlagt på Nylandet sanatorium utenfor Trondheim. Behandlingen besto blant annet av isolasjon i et dunkelt rom, der han lå syv måneder på ryggen. Fastbundet. Fordi legene mente at opphisselse og sterke følelsesmessige svingninger kunne forsterke sykdommen, fikk ikke foreldrene lov til å besøke ham. Hans barndom var også preget av taushet fordi han stammet så voldsomt.
- Ofte ser man at store kunstnere har hatt et handikapp, slik som Ulfs stamming, som kunsten har kompensert for
, kommenterer Krogvold, retter på Nilsens frakk og legger til:
- Folk flest kjenner kanskje ikke til kunstneren Ulf Nilsen. Han er kanskje ikke den som brøler ut høyest, men han er virkelig en av våre store! Nasjonalmuseet for kunst eier ni av hans malerier, Astrup Fearnley-museet fem, og han er også kjøpt inn blant annet av dronning Sonja, New York Public Library og Rogaland Kunstmuseum!
- Gunnar Danbolt skrev at du er en maler som hele tiden forsøker å si noe vesentlig om det å være et menneske i verden
?
Ulf Nilsen nikker:
- Alt jeg maler må ha en menneskelig gehalt, og da blir temaene naturligvis glede, sorg, skjønnhet, melankoli og så videre. Elementene jord, luft, vann og ild har gått igjen i bildene mine. Undringen er viktig. Er treet i live? Flyter det på vannet? Bildene går likevel ikke opp i en enhet. Det er mange brå valg i hvert bilde, og jeg lar kaoset virke så lenge som mulig
, avslutter Nilsen mens klokkene støpes ferdig. Trolig vil de ringe for en helt spesiell utstilling på Haugar i sommer.
Ulf Nilsen (f. 1950)
Utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo 1973-1978.
Festspillutstiller i Bergen i 1983 som medlem av gruppa Zink sammen med Bjørn Carlsen, Leonard Rickhard og Bjørg Hoene.
Har blant annet stilt ut i Galleri Haaken (1980, 1988, 1990 og 1992), Erkebispegården i Trondheim (1997), Rogaland Kunstmuseum (1998), Henie Onstad Kunstsenter (2003), Baroniet Rosendal (2006), Blaafarveværket og Stenersenmuseet (2009), Kunstnerforbundet og Galleri S. E. (2010).
Utsmykning blant annet i Oppsal samfunnshus og på Bjørnsletta skole i Oslo, på skipene SS Norway, S/S Renaissance og Sea Dream I og II, samt Hurtigruten.
Har siden debuten på Galleri Haaken i 1980 utviklet et poetisk billedspråk med gåtefulle landskap med allmenne og kulturhistoriske referanser.
Arbeidet med mytologiske temaer i 1980- og 1990-årene, som menneskets relasjon til de fire elementene.
Jobber i dag med installasjoner hvor skulpturelle uttrykk settes i dialog med malerier og tegninger.
På Haugar vil det både vises helt nye og eldre malerier, og det utgis en bok til utstillingen. Konserter og poesiopplesninger vil bli arrangert flere lørdager kl. 13.
Se www.haugar.com for mer informasjon.