Ulf Valde Jensen
![]() |
Ulf Valde Jensen er en av få som har hatt stjernestatus i norsk kunstgrafikk. Da han hadde sin grafikkutstilling i Oslo i 1971 fikk han store oppslag i avisene, og så si alle verkene ble revet bort i løpet av få timer.
- Det hadde aldri skjedd før, at noen lagde sensasjon med en grafikkutstilling på denne måten. Jeg må ha truffet en nerve, og på en eller annen måte må jeg ha vært rett mann på rett sted og til rett tid, forteller Ulf Valde Jensen.
Slik så tittel og ingress ut i Morgenbladets oppslag 8.oktober 1971:
Ung grafiker gjør furore med provoserende stripemennesker. 300 bilder solgt på halvannen uke. Underlige bilder er det også; - gjennomgangsfigur er et stripemenneske som raner en bank. Sykler av gårde med dollaren, og danser tango med sin kone når han kommer hjem. (Kilde: Utstillingskatalogen til Henie Onstad Kunstsenter under Ulf Valde Jensens utstilling Paradigmer, februar-mai 2005)
Pioner for grafikkbølgen
Med sine surrealistiske, absurde og koloristisk vakre bilder var Valde Jensen en bestselger i norsk grafikk gjennom hele 70-tallet. Han kan med rette kalle seg en pioner for grafikkbølgen.
- Til tross for at Norge har en sterk grafikktradisjon, med blant annet Munch som jeg holder som en av de største i verden, var det vi sekstiåtterne som bidro til at grafikken fikk den oppblomstringen den fikk.
I denne perioden var Valde Jensen en celebritet i Norge, som stadig overrasket publikum og kritikere. Trykket For åpen scene fra 1975, som vi tilbyr våre medlemmer i dette bladet, skapte også furore i norsk kunstliv.
- Det er nok første gang man ser noen tisse i norsk kunst, smiler Valde Jensen og referer til den grønne, djevelliknende figuren litt i bakgrunnen av bildet.
I utgangspunktet tar han gjerne fatt i noe hverdagslig og kanskje småpussig. Valde Jensens figur- og fabelverden markerte starten på en ny generasjon kunstnere. Det hevdes gjerne at hans ekspressive figurasjon i fargeetsning og akvatint ble banebrytende for bruddet med det abstrakte maleriets dominans, representert senere på 80-tallet ved malere som Bjørn Carlsen og Kjell Erik Killi Olsen.
![]() |
Den franske surrealismen har vært viktig for billeduttrykket til Valde Jensen. Han studerte ved Ecole Nationale Superieure des Beaux Art i Paris fra 1966-1971. Da han slo gjennom ble han boende i byen, selv om han hele tiden hadde utstillinger både i Norden og Tyskland. I Paris var blant andre den surrealistiske kunstneren og dikteren Jean-Claude Silbermann viktig for Valde Jensen.
- Her er en liten trefigur som Silbermann laget til meg, til en fødselsdag, var det vel, sier han og viser en figur som liksom kveiler seg over en annen og prøver å komme inn i hodet på den andre. Det framstiller den erfarne surrealisten Silbermann som jobber med å påvirke den yngre Valde Jensen. - Man sier gjerne at bildene mine har et fransk preg. Det har med koloritten og motivene å gjøre, og det faktum at surrealismens hovedsete var Paris. Mens i Frankrike kalte de bildene mine for nordiske, ler Ulf Valde Jensen.
I løpet av 70-tallet ble han en etablert kunstner, og eide til og med sitt eget atelier i Paris, noe som var ganske spesielt. I 1980 flyttet han likevel hjem til Norge.
- Jeg ønsket at min sønn, som da var sju år gammel, skulle få sin videre oppvekst i Norge. Dessuten hadde jeg vel begynt å forstå at jeg faktisk aldri ville kunne bli fransk.
Fra grafikk til maleri
Samtidig som han flyttet til Oslo begynte han å male mer, og lot grafikken ligge. - Maleriene er ganske annerledes enn grafikken. De er mer rå og direkte.
Noen av maleriene er helt abstrakte. De preges av en spontan penselføring og monumentalitet. I 2005 hadde han en stor maleriutstilling i Henie Onstads kunstsenter, Paradigmer, med hovedvekt på maleriene. I tillegg ble det stilt ut grafikk i et eget rom.
Ulf Valde Jensen har atelier på Berger ved Svelvik og et praktfullt atelier på sitt torp i Sverige. Han lager serier med bilder som er malt med 20 års mellomrom. Dette er karakteristisk for kunstneren. Han har stor variasjon og spennvidde i sine motiver, men streken er nesten alltid gjenkjennelig og han tar ofte opp igjen og jobber videre med tematikk han begynte med langt tilbake i tid.
- Alt jeg har gjort prøver jeg å stå for, å fastholde. Det er ikke min oppgave å gi klare svar på hva bildene representerer. Hvert element er skapt for å få betrakteren til å fabulere.
- Noe av det som er spennende med grafikken er motstanden i metallplaten, helt motsatt maleriet. Jeg har et så sterkt forhold til grafikken at det muligens kan virke hysterisk på andre. Det er nesten farlig å gå inn i et grafikkverksted. Bare lukten. Jeg går ikke inn der i utide.
Fra 1980 til 2000 har Valde Jensen jobbet mest med maleri, men mener selv at det aller beste han har gjort ligger i grafikken. De siste årene har han gjenopptatt arbeidet med grafikken, og noen av de nye bildene stiller han ut i Galleri Briskeby i Oslo i april neste år.
Tekst Signy Norendal / Foto Jan Ung