Kulturmannen og kunstsamleren Harald Tybring Gjedde
C. Tybring-Gjedde ASA ble startet i 1918 og børsnotert i 1985. I følge Kapital var grunnleggeren Harald Tybring Gjedde god for 240 millioner kroner i 2000. Han fikk til alt hell solgt store deler av Tybring-Gjedde formuen sin før selskapet havnet på randen av konkurs. Harald har gitt stafettpinnen videre til sin sønn. Med sitt kulturengasjement innen musikk og kunst, overbeviser han at han er mer enn binderser, data/kontorrekvisita og billig tørkeruller. Han kan skryte av å hatt Dronning Sonja på soverommet sitt, dog for å vise frem sine malerier av Ulf Nilsen. Det skal legges til at bakgrunnen for soveromsvisitten er Harald styreverv i Dronning Sonjas internasjonale musikkonkurranse. I kraft av sin tittel som generalkonsul i Finland, er han medlem i Corps Consulaire de Norvége. Med god innsikt i norsk kunst og kunsthistorie har Tybring Gjedde fem år på baken som formann i Nasjonalgalleriets venneforening. I tillegg er han og hans kone medlemmer i For Art. Veggene i leiligheten i Oslo vitner om en kvalitativ samlerglede, fra gullalder-malere som Fritz Thaulow, Erik Werenskiold og Halfdan Egedius til tidlig 1900-talls kunstnere som Kai Fjell, Nicolay Astrup og Thorvald Erichsen for så å kuliminere i samtidskunstnere som Knut Rose, Ida Lorentzen og Nico Widerberg. Sitt ettermæle har Tybring Gjedde ikke bare reddet ved å forsyne generasjoner av nordmenn med engangsemballasje og ringpermer. Under et besøk i Amsterdam snappet han så å si Tidemand & Gudes "Lystring på Krøderen", det beste av de syv versjonene, foran Nasjonalgalleriets innkjøper. På en middag et par år senere med daværende direktør ved museet, Knut Berg, gjorde han opp for seg én gang for alle. I dag henger praktbildet i Nasjonalgalleriets saler.
1. Hva er ditt beste kunstkjøp og favorittkunstverk?
Maleriet "Finsk sjuksyster" av finnen Helene Schjerfenbeck.
2. Hvorfor? Hva apellerte deg?
Sykepleieren har ikke den vanlige hetten, det er kun ansiktet som er med på maleriet. Øynene er store og forteller så mye. Hun har et nesten lidende og sårt uttrykk.
3. Når gikk du til anskaffelse av det?
For rundt 10 år siden.
4. Hvordan og hvor fikk du tak i det?
Det er en morsom historie. Begynnelsen var i forbindelse med en middag i København for medlemmer i Corps Consulaire de Norvége. Tilfeldigvis kom vi inn på kunst og den finske malerinnen. Min sidemann sa at han kjente en mann, Nisse Holm som hadde malerier av Schjerfenbeck. Samtalen gikk i glemmeboka for min del, inntil en dag denne Holm ringte meg. Han sendte meg to fotografier av to malerier. Det ble til at jeg kjøpte "Finsk sjuksyster".
5. Var det for å behage øyet, intellektet, eller med tanke på investering og en mulig verdiøkning at du anskaffet verket?
Det var definitivt for å behage øyet. Maleriet appellerte til meg med engang, spesielt disse nydelige øynene.
6. Hva skal til for at du selger kunstverket?
Nå er det faktisk til salgs på Southebys i London. Jeg antar at minsteprisen blir satt til rundt 1.9 millioner kroner.
7. Hvor på en skala fra 1-10 (uinteressert - lidenskapelig interessert) kan man plassere din kunstinteresse?
Jeg vokste opp i et hjem med en kunstinteressert mor. Hun ringte hjem til både Henrik Sørensen og Kai Fjell og ba seg til atelierene deres for å kjøpe malerier. De på sin side syntes det var spennende med denne litt "rare" kvinnen. Så du kan kalle meg meget interessert.
8. Kan man kategorisere en installasjon som f.eks. en plastbåt i et badekar fylt med vann utstilt på Høstutstillingen som kunst?
Jeg har nok tungt for å kalle det kunst. Kunst trenger ikke å være figurativt, for all del, og jeg er åpen for samtidskunst som medlem av For Art. Men verker med slike materialer har jeg som sagt tungt for.
9. Husker du kunst som har gjort deg sint, eller provosert deg på et vis?
Det er mange. En som provoserer meg er Reidar Aulies (1904-1977) og hans politisk ladede kunst, ofte som et angrep mot kapitalismen.
10. Finnes det andre kunstverk som har betydning for deg?
Et maleri jeg har av Thorvald Erichsen (1868-1939) fra Lillehammer, malt i 1914 betyr mye for meg. Det skal forresten lånes ut til Blåfargeverket nå i sommer.
11. Er det et kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
Jeg har vært i Louvre, New York, Madrid, nei det må jeg tenke på
12. Hvilket kunstverk ser du på som et lite stykke norsk Freia melkesjokolade - det største, norske kunstverket opp gjennom tidene?
Det må være "Skrik" av Munch. Vet du, daværende formann i Nasjonalgalleriets venneforening kjørte forbi den dagen det ble stjålet for å levere barna et sted i nærheten. Sannelig ble han ikke ringt opp av politiet.
13. Har du en mening om hvem som er Norges viktigste kunstner?
Edvard Munch.
14. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelié?
Da må jeg svare Edward Munch her også!
15. Når og hvor besøkte du sist et galleri eller en utstilling?
Galleri Haaken har jeg mye kontakt med. Kollektivutstillingen som stengte 22. februar var den siste jeg og min kone besøkte. Nå venter vi på et bilde av Jens Johannesen vi kjøpte. I morgen skal vi på Dag Thoresens åpning på Galleri Haaken.
16. Hvis du fikk lov til å velge fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie?
Helt fritt? Mona Lisa fra Louvre.
17. Hva hadde livet vært uten kunst?
Meget fattig. Det er kanskje litt kontroversielt å si, men jeg syntes mye av de midlene og pengene som tildeles idretten burde gå til kunst. Da ville verden blitt bedre. Jeg kjenner kjente musikere som ikke engang får en notis i avisen i forbindelse med konserter, mens den nye fotballtreneren får side opp og side ned. Det er mange som sliter innen kunsten. Norge ligger dessverre langt bak når det gjelder å støtte kulturen, sammenlignet for eksempel med Finland. Mer kunst gir en bedre verden.