Eksperimentell fotokunst fra Torbjørn Rødland
Av Tekst / Foto Ingjerd Terese Skaug Robin.
Torbjørn Rødland er en av våre mest prestisjetunge fotografer. Han har stilt ut ved Frankrikes nasjonalmuseum for moderne kunst, Pompidou-senteret i Paris, og vært representert på den prestisjefulle biennalen i Venezia.
Eksperimentell fotokunst fra Torbjørn Rødland
Med Desert Blonde og Black Beetle inntok fotografen Torbjørn Rødland Paris i slutten av januar. Utstillingen har fått navnet Before Behind Above Below og vises i galleriet Air de Paris.
Under vernissagen kommer Torbjørn Rødlands høye og smale skikkelse slentrende inn dørene på galleriet Air de Paris, med skulderveske og headset. Senere skal han fortelle at musikk er en av hans inspirasjonskilder. Galleriet Stavanger-fotografen har valgt, ligger litt for seg selv i annekset til det franske finansministeriet Bercy i gaten Louise Weiss. Den kjølige Paris-vinden får ekstra fart mellom høyhusene som dominer i kvartalet rundt galleriet. Vi befinner oss i den tidligere arbeiderklassebydelen i trettende område, som i dag er mest kjent for å huse det franske nasjonalbiblioteket François Mitterand og Paris´ egen chinatown.
Laboratorium i Los Angeles
- Det er fjerde gang jeg stiller ut her i galleriet,
bekrefter Torbjørn Rødland med en alvorlig mine, som kan tolkes som enten selvsikkerhet eller sjenanse. Men det Rødland ikke nevner, er at han også har stilt ut i Frankrikes nasjonalmuseum for moderne kunst, Pompidou-senteret i Paris, og vært representert på den prestisjefulle biennalen i Venezia. Dessuten har han stilt ut på museer og gallerier både i Washington, Amsterdam, Reykjavik og Hiroshima.
Til daglig er Stavanger-fotografen Rødland bosatt i Los Angeles. Ikke fordi englenes by utkrystalliserte seg som et klart ønske, men snarere fordi han brukte elimineringsmetoden og fant noe galt med alle de andre alternativene. Da sto han igjen med LA og valgte å slå seg ned i nærheten av Mulholland Drive. Og det er nettopp i atelieret i huset hans i Laurel Canyon at fotografiene som stilles ut i Air de Paris er blitt til. Fotografiene kan sies å spille på kontrast mellom lys og mørke, natur og by, natur og teknologi.
Andy Capp og multieksponering
- Disse analoge dobbelteksponeringene, først på en utstilling på STANDARD (OSLO) før jul og nå nye bilder her i Paris, er en forlengelse av en annen utstilling ved samme galleri i Oslo for noen år siden
, sier Rødland, som bruker fotografiet til å reflektere over moderne visuell kultur.
I 2009 viste Rødland en serie på tolv små sorthvitt-fotografier kalt Andy Capp Variations, der forholdet mellom forgrunn og bakgrunn i bildet var komplisert ved hjelp av speil. På årets utstillinger er hvert blad storformat-film eksponert flere ganger, såkalt multieksponering. Rødland visker i tillegg ut grensene mellom landskap, portrett og stilleben, som for eksempel i landskapsfotografiet Arizona. Her har Rødland ved en dobbeleksponering trukket laderledningen til en iPod gjennom landskapet. Førsteinntrykket er at dette er et uskyldig og originalt påfunn, men bildet trigger underbevisstheten og gir et visst ubehag.
Before Behind Above Below
- Kan du gi en enkel forklaring på hvorfor utstillingen har fått navnet Before Behind Above Below?
spør jeg galleristen ved Air de Paris
- Fotografier gjør vanligvis godt rede for hva som befinner seg under, over, foran og bak i bilderommet. Her er disse grunnleggende markørene rotet til og flatet ut som i tidlig modernistisk maleri. Her kan man tenke seg at Rødland sikter til kubismen, som utviklet seg på begynnelsen av nittenhundretallet. Rødland har tidligere uttalt at perverterte fotografier ikke selger et produkt eller formidler et budskap. Ifølge ham er ikke hensikten å dekodere bildene, men å fortsette å iaktta fotografiet. Det er noe ved Rødlands bilder som gjør at man må dvele ved dem,
forteller Florenece Bonnefous, direktøren ved galleriet Air de Paris.
Ifølge galleristen tiltrekkes publikum av Rødlands bilder fordi de er originale. I tillegg mener hun at bildene er både komplekse og varierte.
- Rødland er en konseptuell kunstner
, sier Bonnefous.
Grensesprengende
- Hva ønsker du å uttrykke med bildene du stiller ut?
- Jeg ønsker ikke å uttrykke noe spesielt, men jeg ønsker å presse mediet og lage bilder som ikke tidligere er vurdert som kunst.
- Hva er for deg en god fotograf?
- Det er lett å gjenkjenne en god fotograf, men en virkelig stor fotograf forandrer hva det vil si å være en god fotograf.
- Kan du nevne en fotograf som inspirerer og hvorfor?
- Jacques Henri Lartigue og André Kertész. Jeg tenker på disse som franske, selv om sistnevnte strengt tatt var ungarsk. Lartigue og Kertész representerer nysgjerrighet og utforsking. Det er flott å se, fortsatt friskt. Cartier-Bresson står på mange måter for en profesjonalisering av de rene fotografiske kvalitetene hos Kertész. Men siden vi snakker om franske kunstnere: Malerne Manet, Courbet og Bastien-Lepage var langt viktigere enn noen fotograf i den tidlige utviklingen av prosjektet mitt. Manet på grunn av bildesitatene, Courbet på grunn av tyngden figurene har i bildeplanet og Bastien-Lepage på grunn av de introverte, drømmende ansiktene.
Nysgjerrighet
- Hvordan får du ideer til nye bilder?
- Inspirasjon er overalt: Mennesker, objekter, steder, bøker, musikk og bildeblogger på nettet. Det som driver meg er nysgjerrighet. Jeg synes det blir abstrakt å snakke om inspirasjon.
- Hvilke type bilder er du nysgjerrig på?
- Når jeg blir nysgjerrig på et bilde, går jeg ut ifra at det sammenfaller med noe i den såkalte underbevisstheten, noe jeg ikke vet hva er. Noe av jobben min er å sortere i visuelt materiale som trigger drømmehjernen. Det som vises her i Paris er ikke veldig gjenkjennelig eller Rødlandsk.
- Hva er karakteristisk for dine bilder?
- Det er klare koblinger til tidligere utstillinger her, men det er vanskelig for meg å se alle fellesnevnerne. Å hele tiden bevege seg i nye retninger kan være en måte å finne frem til kjernen i eget prosjekt. Det du står igjen med, det du ikke blir kvitt, det er det karakteristiske.
- Nettopp. Er det visse tema som går igjen i dine utstillinger?
- Jeg forsøker alltid å finne den rette balansen mellom noe reflektert, noe observert og noe fantasert.
- Du har tatt mange bilder av vakre kvinner, og du kunne ha blitt en godt betalt motefotograf dersom du hadde villet. Hvorfor vil du ikke?
- Motefotografiets funksjon er, når alt kommer til alt, å selge et produkt. For meg er det viktig at bildet betyr noe i seg selv. Det er begrensende hvis bildet kan ses som et middel for å selge bukser.
Reiser
Rødland innleder nesten litt unnskyldende med at han først begynte å reise i 20-årsalderen.
- Inntil jeg var 21 år hadde jeg alltid bodd i samme hus og aldri vært ute på reise, så jeg følte at jeg hadde mye å ta igjen, sier han, som siden den gang har vært på kontinuerlig flyttefot.
- Du har reist mye og fotografert nye steder. Etter hvilke kriterier velger du ukjente byer, og hvordan jobber du når du kommer frem? Har du en plan eller improviserer du?
- Byene velger, jeg blir valgt. Jeg improviserer, håper at tilfeldighetene skal hjelpe meg å bryte med vaner som ikke lenger er produktive. Kunst handler ikke om å uttrykke seg selv, det handler om å uttrykke noe større enn seg selv.
ABC for gode bilder
- Kan du som profesjonell fotograf gi leserne av KUNST noen enkle tips om hvordan man kan ta gode bilder?
- Se hvordan lyset faller på det som er foran deg. Det er det grunnleggende. Ellers kan alle ta mer interessante bilder ved selv å bli mer interessante. Les andre bøker, lær deg å sette pris på annen musikk. Ikke heng deg for mye opp i enkle tips om hvordan du kan ta gode bilder, sier Rødland, som til høsten er klar med sin tredje bokutgivelse på det engelske forlaget Mack med bilder som tidligere ikke har blitt vist.
FAKTA: Torbjørn Rødland født 1970
Oppvokst i Stavanger.
1992-95: Treårig fotografistudium på Kunsthøgskolen i Bergen.
Fra 1995 har han eksperimentert med både landskap, portretter, stilleben og video.
Har hatt flere utstillinger på museer og gallerier i Europa, Asia og Amerika.
Sist aktuell med utstillingen Before Behind Above Below på galleriet Air de Paris.
Bokaktuell til høsten på forlaget Mack, som også har produsert hans to tidligere Steidlbøker.