Nitten år gammel banket Toppen på Aftenposten-redaktøren Diesens dør. Hun mente hun hadde noe å bidra med.
Nitten år gammel banket Toppen på Aftenposten-redaktøren Diesens dør. Hun mente hun hadde noe å bidra med. Det hadde hun allerede bevist: Som Toppen Fagernæs ble Toppen første kvinnelig vise russepresident i Oslo i 1958. Resten er Toppen-historie: Ti Aftenposten journalist år senere kom tilbudet om jobb som forlagsredaktør i Den Norske Bokklubben, deretter som sjefsredaktør i Alle Kvinner. Etter fire svenske år lokket Norge og NRK henne tilbake over grensen i 1984. Og Toppen lokket hele Norges befolkning opp hver lørdag morgen sammen med Knut Bjørnsen. Sannelig ble det ikke også Toppen på en søndag og Toppen en time. Kjært navn får mange barn. Men det var reiseskildringer og godsdokumentar som ble Toppens bane. Brød, vin og siesta, Magiske Kenya, Santiago de Compostella og Herskapelig er programmer i tråd med hva Toppen mener er det gode liv, med vakre bøker attåt. Men det er ikke bare det vakre som får oppmerksomhet i Toppens liv; hun støtter et prosjekt i slummen i Nairobi og Kirkens Nødhjelp. Selv betegner den meget travle damen sin virksomhet som en handelsreisende i opplevelser, eventyr og estetikk. Slik kan hoteller skilte med "Toppen Bech-kvalitet" og nordmenn får se sine skjulte kulturskatter. Så da gjenstår det å finne ut hva som er Toppens skjulte kunstskatt.
1. Hva er ditt beste kunstkjøp og favorittkunstverk?
Det var mitt første kunstkjøp i livet: Kåre Tveters "Morgenlys".
2. Hva appellerte deg?
Stemningen i det lille bildet.
3. Når gikk du til anskaffelse av det?
Da jeg var tyve år gammel.
4. Hvordan og hvor fikk du tak i det?
Fra veggen i Kunstnernes hus. Det er en ganske søt historie. Jeg hadde min første sommerjobb hos Aftenposten og skulle skrive en forhåndsreportasje for en utstilling i Kunstnernes hus. Der så jeg Kåre Tveters bilde og ble betatt. Jeg brukte opp hele min lønn som sommervikar denne sommeren på dette kunstverket, min første ordentlige lønn igrunnen. Kåre Tveter og jeg snakker alltid om historien når vi møtes.
5. Var det for å behage øyet, intellektet, eller med tanke på investering og en mulig verdiøkning at du anskaffet verket?
Kun til glede.
6. Hva skal til for at du selger kunstverket?
Kan ikke tenke meg det.
7. Hvor på en skala fra 1-10 (uinteressert - lidenskapelig interessert) kan man plassere din kunstinteresse?
6
8. Kan man kategorisere en installasjon som f.eks. en plastbåt i et badekar fylt med vann utstilt på Høstutstillingen som kunst?
Jeg har sans for installasjoner med humor.
9. Husker du kunst som har gjort deg sint, eller provosert deg på et vis?
Jeg har lett for å karakterisere såkaldt "grensesprengning" som pubertetsvås - derfor husker jeg ingen.
10. Finnes det andre kunstverk som har betydning for deg?
To bilder malt av Danielle Koren.
11. Er det et kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
Nå står det stille!
12. Hvilket kunstverk ser du på som et lite stykke norsk Freia melkesjokolade - det største, norske kunstverket opp gjennom tidene?
I den grad arkitektur sorterer under sjokoladehatten har nok ikke noe gjort slikt inntrykk på meg som glasshuset på Domkirkeodden i Hamar. Det er intet mindre enn et underverk; akustikken, hvordan naturen trekkes inn under glasshimmelen. Det er et kunstverk som burde få mye mer oppmerksomhet.
13. Har du en mening om hvem som er Norges viktigste kunstner?
Liker ikke å dele ut gull, sølv og bronse på den kunstneriske arena, men vil gjerne ta hatten og sende en takk oppover til Nils Aas og Knut Jørgensen som begge døde alt for tidlig.
14. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelier?
Rembrandt.
15. Når og hvor besøkte du sist et galleri eller en utstilling?
Fjorten dager siden.
16. Hvis du fikk lov til å velge fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie?
Dette er virkelig et hypotetisk spørsmål. En skulptur av Henry Moore muligens? Eller kanskje jeg skulle overføre taket i det sixtinske kapell til min nye spisestue.
17. Hva hadde livet vært uten kunst?
Kjempetrist!