Alle mennesker tegner
Av Thale Fastvold.
Da vi var barn, tegnet vi ofte mer enn vi gjør nå, men like fullt, tegning er en del av de ubevisste hverdagsaktivitetene man gjennomfører: å klusse på en post it-lapp mens man snakker i telefonen, skisse opp en plan for en bordsetting, planlegge et nytt kjøkken eller for å vise 4-åringen hvordan hun kan tegne en bie som flyr eller et eple som noen har spist en bit av.
Tegneklubben: Alle mennesker tegner
Tegneklubbens tegninger virker umiddelbart som en videreutvikling av denne formen for ubevisst hverdagstegning, samtidig gir tegningene en følelse av å reflektere kunstverdens kollektive underbevissthet - eller verdenssuppa, som jeg liker å kalle den. Tegningene har temaer man kjenner fra kunsten de siste ti årene. Man kan ane de forskjellige kunstnernes preg på tegningene, men det at de sammen er ansvarlige for alle tegningene og at ingen signeres, gir en uhøytidelig stemning og en frihet fra kunstnernes karakteristiske, spesialiserte form.
- Kanskje, på en måte, det faktum at vi ønsket å være i kunsten, å være en del av maskinen, kom fra lengselen av å ikke være alene lenger.
Tegneklubben består av en gjeng mannlige kunstnere født på 1960- og 70-tallet, Paul Dring, Terje Nicolaisen, Ulf Carlsson, Martin Skauen og Bjørn Bjarre, som møtes sporadisk for å drikke øl, spise ostepops, prate og tegne. De sier at det kunstneriske målet er å slåss mot kunstbyråkratiets makt og instrumentalisering av mening, og at de ønsker å viske ut linjene mellom tegning som medium og tegneredskapene. Hotte temaer er språkets makt, kunstpolitisk kommentar, erotikken og kroppens skyggesider, ufunksjonelle interiører, fargefeltpsykose, bad painting, trolltegninger og ideer til ugjennomførbare kunstprosjekter i det offentlige rom. De bruker ikke viskelær, og på utstillinger er gjerne hundrevis av tegninger festet uhøytidelig på veggene. Alle tegningene er i A4-format og tilhører gruppen samlet, og Tegneklubben bestemmer selv tegningenes verdi ut ifra interne visuelle kriterier.
- Tegning er et svært hendig redskap for tenkning. Det kombinerer alle muligheter for visualisering av uferdige ideer og tilløp til noe nytt, med figurer, tekst, modeller, antydninger, mønstre, assosiasjoner og det tankespredte i å la blekk og bly tusle rundt på en avgrenset flate. Utstillingen konfronterer meg med hvor ufokusert tenkning er, med distraksjoner, gjentagelser og ufullstendige variabler, som legges død og forlates et sted for så å snike seg inn bakveien i en annen ellers så balansert tegning,
skrev Sissel Lillebostad om Tegneklubbens utstilling i Bergen Kunsthall i 2005.
Jeg er enig, og etter å ha gått gjennom det temmelig omfattende arkivet av tegninger som ligger på Tegneklubbens hjemmeside, er jeg både fnisete og ufokusert. Tegneklubben inspirerer til assosiasjonsrekker og tankeutflukter. Det er umulig å gå fra deres tegninger og inn i Det Seriøse Kunstspråket. Ti år med tegninger oppsummeres etter mitt selektive og personlige minne slik: Hei, vi er Tegneklubben, Tegneklubben wants to fuck you, Merry christmas from Tegneklubben, Martha Cuzma, Kuratorrollen, Nasjonalmuseet, Nils Bech og Ida Ekblad (der lo jeg mye), Tommy Olsson og Tino Sehgal, Operaen, andre offentlige utsmykninger, KORO, diverse begreper i kunstverdenen, Oslo S, togtrafikk, musikkfestivaler. Kukk. Pupper. Rompe. Abstrakt kunst. Konseptuell kunst. Tisse på noen.
Kunstnergruppen blir ti år nå i 2014, og Tegneklubben har hatt en ekstensiv utstillingsvirksomhet fra de startet opp. Tegningenes svar på one-liners og deres forte, morsomme oppsummeringer av kjente kunstpolitiske diskusjoner appellerer, og de har blant annet stilt ut i Bergen Kunsthall, Galleri 54 i Gøteborg, Tegnerforbundet i Oslo, UKS i Oslo, Tegnebiennalen, Momentum, Moss 2010, Høstutstillingen 2010, D12 Grimmuseum, Berlin, Gallery.NO i New York, Trafo og på Oslo S i samarbeid med Kunsthall Oslo.
Under tegnesammenkomstene deres går tegningene fra å være lovende til dårlige og iblant fra uinteressante til morsomme, skriver de selv. Ganske ofte morsomme, vil jeg si, det er luksus å bruke en dag på Tegneklubben-research, og alle interesserte i tegning, kunst og Tegneklubben bør gå til hjemmesiden deres og bla seg gjennom ti år i kunstverdenen sett gjennom Tegneklubbens øyne. Du finner Tegneklubbens arkiv på www.Tegneklubben.org
- Tegneklubbens mål er å organisere verdens informasjon og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig.