Ikonisk hotellkunst
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 5-2012: THE THIEFs hjemmesider hevder at Sune Nordgren har redefinert begrepet hotellkunst. Petter Stordalens hoteller er definitivt en IKEA-plakat-fri sone der kunsten har en viktig funksjon som profilbyggende. THE THIEF vil bli stående i en særstilling; tyvaktig god kunst.
Petter Stordalen gjør ikke entré uten å ta hele rommet i besittelse. Akkurat som kunsten hans. KUNST har fått arrangert et møte med eieren av 170 hoteller og hans kunstkurator, Sune Nordgren. Tvers over gaten for kontoret hvor vi sitter, omgitt av norsk design plukket ut sammen med Benedicte Sunde ved DogA, reiser THE THIEF seg der engang Tjuvholmens galge gjorde kort prosess med hovedstadens kriminelle. Men vi skal ikke snakke så mye om Oslos flotteste bar og takterrasse med 360 graders utsikt over byen vi så vidt skimter fra syvende etasje. Andre magasiner får ta seg av beskrivelsen av det eksklusive hotellet med like eksklusive priser, ankomst i båt, samtlige rom med fransk balkong og en hotellopplevelse i eliteklassen. Nei. Vi skal snakke om kunsten. Hotellkunsten. Som ikke trenger å henge i glass og ramme, men kanskje vises som en video på hotellrommets TV. Men tilbake til kontoret og Stordalens nylige ankomst.
- Hvor har du fått tak i den, Sune? Hva har du kjøpt nå?
sier Stordalen og peker på en hybrid av en motorsykkel og elg med originalt karosseri og skjermer, men med elgben i metall, gevir og speilmosaikkbesatt overkropp, som tar opp det ene hjørnet i rommet. Sune forteller rolig:
- Den kom i går fra Dunkers Kulturhus i Helsingborg sammen med Magne (Furuholmen, red.) der fire kunstnere fra gruppen Apparatjik har laget en hyllest til grafikktrykkeren Ole Larsen, som samler på motorsykler.
Stordalen studerer vidunderverket som utvilsomt kan bli et ikonverk for et hotell: – Den kan ikke stå ute, da må speilmosaikken dekkes til.
- Din generasjon er jo definisjonen på speilmosaikken og disko-kulen
, ler Sune.
Kunst som profil
- I over 40 år har jeg jobbet med kunst i rom der folk er forberedt på å se kunst. Det er derfor veldig interessant å kunne tre ut av de vanlige museums- og gallerirommene og vise kunst for et uforberedt publikum. Balansen er å bruke kunst som stikker seg ut, som sjokkerer litt og skaper en reaksjon og en følelse, men uten å støte,
sier Sune Nordgren på sin litt fornorskete skånsk. Etter en liten hilserunde lander endelig Petter også ned på en av sofaene med en kopp kaffe, 150 prosent tilstedeværelse og et tjuetalls anekdotiske avstikkere i samtalen.
- Sune må ta æren for at hotellene har fått den kunstneriske profilen de har,
sier han og klapper Sune kameratslig på armen.
- Du er jo absolutt med,
korrigerer Sune.
Da Sune sa opp stillingen som direktør ved Nasjonalgalleriet i 2006, fikk han like etterpå en telefon fra Petter. Kunne han tenke seg å kuratere kunsten hans på hotellene og ta hånd om den private kunstsamlingen?
- Det første verket jeg kjøpte inn, var et maleri av Ross Bleckner. Etter dette gikk jeg inn i en vann-periode og bilder med dype skoger. Det var dørgende kjedelig med Skredsvig over salongen. Jeg har hatt min andel av Thaulows røde hus og elver. Men jeg ser ikke på kunsten jeg kjøper som en investering, sier Stordalen dønn ærlig. Han har stort sett holdt seg til innfallsmetoden, det han liker.
- Men jeg kan love deg at det jeg kjøper, beholder sin verdi,
ler Sune.
- Men samlingen hadde ingen retning før du kom. Selv en blind høne kan finne korn,
ler Stordalen og fortsetter entusiastisk:
- Alle kan jo kalle seg kunsthoteller, eller designhoteller, og kjøpe fine plakater og reproduksjoner. Noen mener også at hotellkunst er når interiørarkitekten vil ha et bilde som matcher den røde eller gule puta i sofaen.
Petter tar opp en pute og setter den opp på veggen for å illustrere. Sune overtar samtalen:
- Vi diskuterer alltid en profil på forhånd; et konsept. Det nye hotellet Clarion Hotel Post i Göteborg er for eksempel en ombygd posthall. Derfor måtte kommunikasjon være et tema. Sverre Wyller kjørte en postbil fra Norge til Sverige, fikk den smadret flat og deretter hengt opp på veggen, lik en sommerfugl.
- Alle avslører den som en norsk postbil, siden den er rød. I Sverige er de gule,
kommenterer Petter, og vips sporer de to herrene av på en lang samtale om postbilens farge rundt i Europa. Sune vender elegant tilbake til profilene på de utvalgte kunstnerhotellene til Stordalen:
- I Sverige har vi også kommunikasjons-satellitter og et bilde av tre menn basert på den buddhistiske tankegangen om å ikke se, snakke eller høre. Hva er kommunikasjon da? Til rommene har Pia König laget skulpturer. Heldigvis er få stjålet.
- Husker du den russiske sjømannen som danser med en dame, Sune? Georg Oddner. This is my moment, hans høydepunkt, og fotografen fanget dette. Det bilder skiller seg ut blant over hundre andre av ulike fotokunstnere.
På Copperhill Mountain Lodge i Åre er det naturen som skaper mye av hotellet. Her er lys tema for kunsten. Utenfor restauranten har to store skulpturer av Jaume Plensa, som ser ut som to hoder som snakker sammen, lyssatt i hvitt, blitt et varemerke. Et minne.
- Det er magisk, ikke sant? Fra en kunstner i Barcelona?
avbryter Petter.
Sune nikker og flytter samtalen til det siste store flaggskipet for Nordic Choice og Clarion; Konferansehotellet Clarion Hotel & Congress i Trondheim med en storslagen arkitektur:
- I Trondheim er nærmeste nabo Rockheim (rockemuseet, red.). Jeg vil gjerne ha et samarbeid med de lokale museene, og tenkte at rock er et stikkord her. Jeg kjøpte inn blant annet flere rockeportretter av den norske fotografen Tom Martinsen. På veggen bak resepsjonen er selve piecet for hotellet; det over seks meter lange maleriet av Alex Katz. Kjeden åpner også snart et nytt hotell i Stockholm. Her vil jeg finne kunstnere som jobber grønt, altså økologisk.
- Det som er så fint med Sune, er at han har troverdighet og pondus i kunstmiljøet. Han finner ikke bare en kunstner som jobber med miljø som tema fordi det er en trend nå, men en som har et solid kunstnerskap basert på dette. Han har et kunstarkiv i hodet og et enormt nettverk. Da vi skulle sette opp noen 10–12 meter høye figurer på fem jernstenger midt på Drottningstorget utenfor Clarion Hotel Post i Göteborg, var Sune en viktig person. Ved at han godkjente verkene og fortalte om kunstens betydning og innhold, fikk denne kunsten en helt annen tyngde.
Kunst som minne
For Stordalen har kunsten en viktig funksjon i businessen og livet: Å skape et minne. Han er overbevisende i sin tale:
- Hva er det du husker et hotell for? God frokost? Myke puter? Bra Internett? Jeg mener dette er hva du skal forvente deg! Det skal være kvalitet i alle disse leddene. Men hva skaper et minne om hotellet? Jo, et kunstverk. I Trondheim har vi brukt 20 millioner på kunst. Det skaper også en kultur blant personalet. De er stolte av kunsten rundt seg. Strategier, markedsføringspakker og konsepter kan kopieres, men vet du hva som ikke kan kopieres?
Han tar opp magasinet KUNST og ser på meg. Jeg rister på hodet.
- KULTUR. Kultur kan aldri kopieres. Kultur bygger man opp. Passion. Attitude. Og det er derfor våre hoteller huskes.
- Men blir det ikke slik at kunsten innenfor disse hotellveggene er forbeholdt en elite?
- Kunsten er for alle. Det finnes kun dårlig og bra kunst. Det finnes ikke kunst for bestemte grupper. Jeg plukker ikke ut kunst for rike,
svarer Sune bestemt og med et stort punktum.
Petter er litt stille, for første gang, før han svarer:
- Vi vil lage hoteller som er for alle. Et hotell skal være et sted du kan stikke innom for å se på kunsten eller bare ta en kopp kaffe. På Clarion Hotel Post i Göteborg kan du leie deg en postboks på hotellet. Mange bruker også lobbyen på hotellet som kontorplass. Det skaper liv og energi. Før i tiden var det slik at et hotell kun var for ment for de boende gjestene. I Göteborg har vi laget et hotell som fungerer som en møteplass for både gjester og lokalbefolkningen. Det er det som er fremtiden.
- Så tilbake til THE THIEF, hva skal inn her, konkret?
- Det er ikke helt klart. Kanskje blir det videoverk på TV-skjermene på rommene. Du vil også kunne laste ned apper istedenfor en audio-guide,
smiler Sune hemmelighetsfullt, og Petter overtar for å snakke om navnet. THE THIEF. En kunst i seg selv.
- Jeg lansert en konkurranse på bloggen min om navnet. Alle menn som hadde passert 40 år kom med svenske og italienske navn som hadde noe med vann å gjøre Vi ville ha noe nytt! THE THIEF vekker nygjerrighet. Og det sitter! Og med Renzo Pianos mesterverk ved siden av, det nye Astrup Fearnley-museet, blir dette spektakulært. For som en sa: Det er godt at Akershus festning ligger der den gjør, så Operaen slipper å bli utkonkurrert!
- Hva er egentlig budsjettet for kunsten på THE THIEF?
- Du kan ikke begynne med en budsjettpost. Den må jo godkjennes av Torgeir Silseth (konsernsjef, red.). Du må kjøpe kunst og tenke derfra. Hotellet ender opp med en høy prislapp. Da må kunsten være i verdensklasse. Vi vil jo også låne inn fra vår gode nabo, Astrup Fearnley-museet. Kanskje ikke porselensskulpturen av Michael Jackson signert Jeff Koons. Tenk deg en beruset gjest, ustø gå forbi dette porselensverket
da ryker nattesøvnen min!
FAKTA:
- THE THIEF ligger vis-à-vis det nye Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen, og regnes som et unikt hotellprosjekt i Skandinavia. THE THIEF vil samarbeide med museet om lån av kunst.
- Åpner 7. januar 2013 med 7500 m2 over åtte etasjer og 120 rom, takterrasse med 360 graders utsikt til byen, og i januar 2014 åpner 750 m2 SPA.
- Bygget er tegnet av Mellbye Arkitekter. Kunstkurator er Sune Nordgren. Interiørarkitekt er Anemone Wille Våge. Frekk og tidløs eleganse med klare referanser til samtidskunst og design er fellesnevneren for interiørdesignet.
- I kunst- og bokprosjektet ROM 13 ble 22 profiler fra politikk, kultur- og næringsliv fotografert av Marcel Leliënhof i ROM 13, initiert av Oslo Røde Kors / Nettverk etter soning (NES), Tjuvholmen KS og THE THIEF. Også deltakere i Nettverk etter soning er med i portrettserien. Overskuddet av salget av bildene gikk til NES.
Historien
Tjuvholmen har fra gammelt av en fargerik historie, og for 300 år siden regjerte kriminelle på området. Her var røvere og prostituerte, forbrytelser og forlystelser – og offentlige henrettelser. Tjuvholmen er i dag blitt forvandlet til landets fremste utstillingsvindu for norsk kunst, arkitektur og gastronomi, og er byens største comeback.
Norsk design på THE THIEF
THE THIEF har inngått et tett samarbeid med DogA (Norsk Design- og Arkitektursenter) og kurator Benedicte Sunde med blant annet utstillingen THE LIST OF THE THIEF. I ni år har DogA tatt med unge designere på 100 % Norway under London Design Festival, og norsk design har blitt lagt merke til for sitt lekne uttrykk og blikk for kvalitet.
- For første gang satser et hotell på å presentere eksperimentelle og nytenkende designere fra Norge,
sier Benedicte Sunde om samarbeidet med THE THIEF. Hotellet blir nå et utstillingsvindu for unge, norske designere. Hotellets interiørarkitekt Anemone Wille Våge har i samarbeid med Benedicte Sunde plukket ut en del av hotellets interiør fra øverste designhylle. Magnus Pettersens lampe Tint i betong og gyllent glass vil stå på bordene i restauranten, mens Anne Haavinds håndblåste vaser i krystall, Unica Amber, Unica Cobolt og Unica Orange vil stå på alle rommene.
- Strikkeklokken av Siren Elise Wilhelmsen er helt rå, den strikker faktisk! På et år vil den strikke et skjerf på to meter,
sier Petter Stordalen om klokken som gir oss en helt annerledes opplevelse av tid, og som vil befinne seg i THIEF lounge når de åpner dørene 7. januar. Andre produkter fra designutstillingen på THE THIEF nå i mai var Linn Tale Haugens nærmest vektløse bolle Lightness med ekte stein plukket på vestkysten i Norge, og Caroline Olssons lampeserie Skog, inspirert av skogens vakre former og med sokkel i dreid eik.
THE THIEF, Vulkan og DogA har også laget et kart, Oslo Escape Routes, som tar deg gjennom flere ruter innen arkitektur, design og kunst i Oslo, litt utenom den vanlige turistløypa, med utgangspunkt i hotellet.
- Hensikten er å la folk bevege seg fra vestkant til østkant og motsatt, og la arkitektur og design bli en del av opplevelsen
, forteller PR & markedssjef ved THE THIEF, Siri Løining Kolderup.
Hotellkunst
Petter Stordalen og Sune Nordgren har sammen redefinert begrepet hotellkunst.
- Alle kan lage et hotell med myke puter, god frokost og raskt Internett. Men det gjør ikke at folk kommer tilbake. Et hotell må også skape opplevelser for gjesten. Sammen med Sune Nordgren har jeg valgt ut noen hoteller som skal fronte kunsten og la kunsten bli en viktig del av profilen til hotellet, nettopp fordi kunst vekker følelser,
forteller Petter Stordalen til KUNST.