Stefán Boulter
Islandske Stefàn Boulter er fascinert av hull, sirkler, dyp og huler. Hva det betyr vet han ikke selv, han vet bare at disse formene repeterer seg i hans verk. Og elementer som repeterer seg selv må ha en mening, tror han. Likevel ønsker ikke Boulter å legge for mye i bildene sine. - Jeg tar arbeidet mitt alvorlig, men jeg kommer ikke til å dytte pretensiøs mening inn i det. Mening er overvurdert, sier Boulter.
The Wizard of Oz
Å høre historier fra en spennende verden langt borte, å se sin bror male abstrakte malerier, å se den første Star Wars-filmen som åtteåring og å få mareritt etter å ha sett The Wizard of Oz da han var seks, er blant hendelsene som har gjort Stefàn Boulter til maler. - Det er vanskelig å finne en spesifikk hendelse i mitt liv som har ledet til maleriet, men det må være en kombinasjon av behovet for å skape, og det å oppleve øyeblikkene av endring i livet. Da jeg var barn malte jeg høyst modernistiske bilder uten å vite det. Å male på en seriøs måte begynte jeg ikke med før jeg dro til Firenze for å studere maleri.
Boulter studerte ved Instituto d'Arte di Firenze i Italia før han kom i kontakt med Odd Nerdrum. Før det studerte han grafisk design ved Al Collins Graphic Design School i Arizona, USA. - Å lage grafikk kan være svært givende. Men samtidig er det vanskelig å kontrollere og det er alltid et overraskelseselement der. Etsningene til Aktuell kunst er spontane tegninger. For eksempel tegnet jeg min brors hund i skisseboken min, og overførte den deretter til etsning. Det er slik jeg foretrekker å jobbe, spesielt i grafikken.
I Boulters motivkrets inngår blant annet dyr, også i Draumur og Hundur som presenteres i dette bladet.
- Dyr er som budbringere, og ofte er de mer interessante enn mennesker, sier han. Draumur forestiller en kvinne som drømmer dyr.
- Jeg har selv hatt noen fascinerende drømmer om dyr og inkorporerer de ofte i bildene jeg lager.
I tegningene søker Boulter en levende kvalitet. Det han beundrer i andres tegninger er når han finner noe som er gledesfylt og lett men samtidig presist.
- Innholdet er formen. En vakkert malt blomst kan ha mer innhold og mening enn noe annet, men det som gir det innhold er måten det er malt på, og det finnes det ingen oppskrift på. I moderne kunst puttes innholdet inn i verket etterpå i form av tolkning. Det er en øvelse i dialog, ikke i kreativitet.
Best i søvne
Boulter jobber på et prosjekt med å male to store komposisjonsmalerier for en museumsutstilling neste år, og har planer om en utstilling på et galleri i Reykjavik. Han kan bli inspirert av hva som helst og får sine beste ideer i det han skal til å sovne.
- Det er det tidspunktet jeg er mest optimistisk også, så kanskje det er en sammenheng der! Jeg tror de beste maleriene er bildene jeg har visualisert i lang tid, når jeg har sett for meg å male dem igjen og igjen. Jeg ser fargene, skyggene og hvordan jeg vil male lenge før jeg faktisk maler bildet, forteller islendingen.
På mange måter var det maleriet som valgte Stefàn Boulter, og ikke omvendt. For ham er maleriet det perfekte medium for å visualisere bildene i hans indre, og til å åpenbare så mange sider av det menneskelige som mulig.
- Maleriet er en av de utroligste formene for kreativitet, synes jeg. Den som skaper bildet kan ikke skjule noen ting, han stiller seg naken for betrakteren.
Udemokratisk talent
Det finnes mye dårlig kitsch, og Boulter liker ikke figurativ kunst bare fordi det er figurativt. - Det må være ekstremt godt for å ha en sjanse. Men jeg liker det når en person gjør en innsats, det kan jeg respektere. Det jeg ikke kan respektere er kunstnere som ikke har talent og spiller et politisk korrekt spill. For mange kunstnere er berømmelse i seg selv en dyd og det som betyr noe er å samle utstillinger til CV-en. Mens kunst er demokratisk er talent selvsagt helt udemokratisk.
Første gang Boulter så Nerdrums arbeider var på en lysbildeframvisning på skolen i Italia. Til sin store glede oppdaget han at han var en nålevende maler. Noen år senere møttes de da Nerdrum hadde en utstilling i Reykjavik. Etter å ha besøkt ham om sommeren endte Boulter opp som fulltidsassistent fra 2001 til 2004.
- Jeg har vært veldig heldig som har hatt denne muligheten. Nerdrum er ikke bare en maleriets mester, han er en mester til å snu tingene opp ned, se på samfunnet fra overraskende vinkler og åpenbare ting på en veldig forfriskende måte. Det er aldri et kjedelig øyeblikk rundt ham. Kitschen er ikke Nerdrums oppfinnelse. Hans geni ligger i at han har staket ut veien og skjerpet teorien som omgir kitsch slik at den blir nyttig. Mine behov og behovene i kunstverdenen går sjelden godt sammen, mens kitschen gir meg frihet til å gjøre det jeg ønsker.
Stefàn Boulter er fra Island og født i 1970. Han er utdannet ved Al Collins Graphic Design School i Tempe Arizona, USA, Instituto d'Arte di Firenze i Italia, har hatt workshops med professor Rose Shakinovsky og professor Claire Gavronsky i Montagnana i Italia og var assistent og student hos Odd Nerdrum i Norge og på Island fra 2001 til 2004. Boulter har hatt flere separatutstillinger, i USA, Norge og Island. Vi kan nevne Skaggsdesign i San Francisco, USA, Gallery Fold i Reykjavik på Island, Teie Kunstgalleri i Tønsberg og JV Gallery på Akureyri, Island. Boulter har deltatt på en rekke kollektivutstillinger, blant annet Atelier 67 i København, The Kitsch Catacombs på Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg, Telemark Museum i Skien, The sincere Painting including ved Gallery Turpentin