Kjærlighetssorg? Nei takk.
Av Lars Elton.
KUNST 2-2013: Hva gjør du når du blir dumpet per e-post? Sophie Calle overlot e-posten til et kor av tolkninger. Og laget fantastisk kunst.
Hva: Sophie Calle: Take Care of Yourself Hvor: Lillehammer Kunstmuseum Når: frem til 2. juni
Jeg kommer aldri til å glemme den nærmest klaustrofobiske opplevelsen det var å se Sophie Calles installasjon i den franske paviljongen på Veneziabiennalen i 2007. Utstillingstittelen Take Care of Yourself avsluttet e-posten der kjæresten gjorde det slutt med henne.
Utstillingen var årets sensasjon, og det var selvfølgelig stapp fullt. Men det var først og fremst måten det mangefasetterte verket ble presentert på som gjorde opplevelsen spesiell. Veggene var tapetsert med TV-skjermer, fotografier og tekst, og rommene var organisert på en nærmest labyrintisk måte.
De aller fleste har opplevd å bli forlatt eller å forlate noen selv, og det er denne universelle erfaringen som er kjernen i Sophie Calles installasjon. Det som fikk Sophie Calle til å lage kunst, er spørsmålet: Hvordan skal du lese en tekst som er både sårende og selvmotsigende? I stedet for å hengi seg til kjærlighetssorgen ba hun 107 kvinner tolke innholdet.
Venezia-utstillingen var like mye en intellektuell og følelsesmessig erfaring som en flott, visuell opplevelse. Med den intense erfaringen som bakgrunn var det en overraskelse å komme til Lillehammer Kunstmuseum. Her er utstillingsregien åpen og inkluderende, du kan få det store overblikket og det er enkelt å studere filmene, fotografiene og tekstene.
Det er et studium som vil gi deg både gleder og overraskelser. I utvalget på 88 fortolkere er det et mangfold av stemmer som angriper brevets innhold ut ifra den profesjonen hver enkelt representerer. Her er det mye å tenke over, noe å kose seg med og en god del å humre over. For eksempel gir korrekturleserens fargekoder et visuelt slående bilde. Og kriminologens klare konklusjon sier det meste: Bør unngås for enhver pris.
Gjennom de ulike tolkningene åpnes det for et bredt erfaringsrom, og de ulike angrepsvinklene speiler et livsspekter som hever Sophie Calles verk opp på et universelt nivå. Og i møtet med hennes eldre verk, som her presenteres i ny form for første gang, skjønner vi at det Sophie Calle gjør, er å vise oss hvilket spekter av muligheter vi har for å forme våre liv.
Les vår redaktørs intervju med Sophie Calle til høsten! Utstillingen kan sees i Stavanger Kunstmuseum fra 12. september til 25. november.