Advokater satser på innovativ kunst
Av Mette Dybwad Torstensen / Foto Bård Gudim.
Advokater satser på innovativ kunst
KUNST1-2012: Advokatfirmaet Selmer inngikk i 2008 et samarbeid med daglig leder Helga Marie Nordby fra Unge Kunstneres Samfund (UKS). Åtte unge samtidskunstnere har til nå fått utsmykke advokatenes kontorer på Tjuvholmen.
- Vi ønsket et kunstkonsept som representerte noe nytt og spennende på den norske kunstscenen, og som inspirerte oss som jobbet her. Kunsten skulle også stå i dialog med den moderne arkitekturen. Ved å samarbeide med UKS fikk vi adgang til den mest samtidsnære kunsten og kunstnere som også var en del av de internasjonale trendene. Selmer har blitt en ambassadør for unge norske designere og kunstnere. Det å satse på norsk kunst og norsk design har blitt en viktig del av merkevareidentiteten til Selmer. Vi er et ungt, norsk advokatfirma, innovative og moderne, akkurat som samtidskunstnerne
, forteller Katia Valerie Banoun, initiativtaker for prosjektet og markedssjef i Selmer.
- Det var viktig for meg å inkludere kunstnere som jeg visste hadde erfaring med stedsbestemt kunst, og som var følsomme for arkitektur, rom og miljø. Alle kunstverkene hos Selmer kan oppleves der og da, men de kan også endre seg hos betrakteren over tid. Til sammen utgjør de et lite univers
, forteller Helga Maria Nordby ved UKS som har vært kurator for Selmer.
I foajeen i første etasje vil de besøkende først møte Mikkel Wettres skulpturgruppe i papir Akari. Om dagen gir et naturlig lys på papiroverflaten skulpturene et solid og lukket uttrykk. Klokken fire skrues lyset på, og skulpturene har et indre lys som avslører formens skjelett og struktur, samtidig som papirets detaljer trer frem.
Josefine Lyches Rainbow Picket (Grayscale) består av seks søyler lent mot veggen malt i en gråskala fra hvit til sort ved trappen. Verket er en hommage til Judy Chicagos skulptur Rainbow Picket fra 1966. Chicago var en kvinnelig pioner som utfordret tidens etablerte minimalistiske skole, og var en av frontfigurene for den minimalistiske sub-genren Finish fetisj. I originalverket lenes syv regnbuefargede stolper i 45 graders vinkel mot veggen. I Lyches variant er skulpturens farger redusert til en gråskala. Selv veggmaleriet av regnbuen bak er uten farger. Til forskjell fra Chicagos mer forsiktige skulptur, krever Lyches verk plass. Marthe Johnslien har laget en serie på 14 fotografier tatt i Rudolf Steiners Goetheanum-bygg i Sveits som er senteret for hans bevegelse; antroposofien. Kunstnerens sterke farger viser også til Goethes fargelære, som er viktig for de fleste kunstneres utdannelse, men også en brikke i Steiners lære.
I tredje og fjerde etasje hos Selmer har Jan Christensen laget fargesterke, lekne murmalerier som løper langs veggene. Kunstnerduoen Kyrre Bjørkås og Rune Andreassen har samarbeidet om de tre verkene Flat as a birdshit on a Buick, Concerning natur/Golden amber og It's all around you, som alle er en kommentar til norsk landskapsmaleritradisjon, Ikea og forlatt natur. Anders Smebye viser en serie feltarbeider som fanger en tusendels sekund av en ødeleggelse. Det siste verket hos Selmer ble laget av Are Mokkelbost. I Cracked Light, Fading White utforsket han scannerens potensial som fotoapparat.