Øivind Sand
Månedens kolorist
Siden renessansen har mange delt billedkunst og kunstnere i to leirer: De som legger vekt på det koloristiske og fargen som bærende effekt, og kunstnere som har strek og tegning som grunnlag i bilder der fargen er sekundær. Ofte assosieres koloristiske bilder med følelser, det menneskelige, kunstneriske og det ekspressive. Bilder med tegningen i bunn er derimot rasjonelle og logiske. En dyktig kolorist skal få maleriets mange farger og valører til å påvirke hverandre, skinne, gi dybde og magi og bli til noe mer enn fargene i tuben.
Øivind Sand - Fargene er et instrument man øver og øver på
- Nordmenn er ekstremt knyttet til naturen sammenlignet med andre nasjoner. Naturen vi vokser opp i, enten det er fjell, innland eller sjø, slår nesten alltid gjennom i bilder, musikk og kunst man skaper. I utlandet dominerer indre konflikter og mer psykologiske og mentale temaer.
Øivind Sand snakker pedagogisk og varmt på telefon fra Hvaler, et kystmiljø hvor han henter nesten halvparten av sine motiver fra. Selv har han tegnet og malt siden han var guttunge, med en far som var dyktig til å tegne. I flere år jobbet han som lærer ved Steinerskolen, før han for 25 år siden viet seg til bildene på full tid. Uten en formell utdannelse har hans største læremester vært selve livet.
- Jeg er selvlært på den måten at jeg har søkt mine egne lærere i historien. Jeg er alltid nysgjerrig og på hugget. Når det gjelder farger har jeg en stor glede av de, og det å lære fargenes iboende objektivitet å kjenne. Man blir bedre og bedre jo mer man øver. Men stemningene veksler, så for 20 år siden var det helt andre farger jeg brukte.
Morgenstemning og Solsommer 2006
Han har rodd gjennom skjærgården med penselen og skapt sin egen kyst, står det i en utstillingsomtale om Øivind. Med et dristig formspråk og en sterk koloritt skildrer han fiskelivet på Hvaler før fisket ble industri.
- Alle mine bilder har et litt naivistisk preg. I bildene fra Hvaler er det ur-yrkene jeg søker, som fiskeren og bonden, eller det grunnleggende. I Morgenstemning til Aktuell Kunst ser man en figur som spiller cello. Dette blir nettopp en kontrast til fiskerens hverdag, og bringer oss inn i en annen atmosfære. En fisker holder også en kurv med to fisk i. Det er aldri mer enn to fisk i bildene mine. Referansen er til et bibelsk motiv fra Det nye testamentet, nemlig Bespisningsunderet, der 5000 mennesker blir mette av to fisk og fem brød fra en liten gutt. Det jeg vil si, er at det lille kan bli mye, forteller Øivind om bildet.
- Det at det lille kan bli mye er noe vi glemmer i dagens samfunn. Vi har overflod, og til slutt har vi så mye at vi ikke ser, vi klarer ikke å forholde oss til det. Det ligger nettopp en enorm kraft i det lille, som i den bibelske ligningen.
Han sporer av et øyeblikk, noe han har felles med sin sønn Vebjørn, og starter en klok tankerekke.
- Spesielt gjelder dette informasjonsmengden i dag. Hvem husker Dagsrevyen fra i går? Mange har allerede glemt denne piken som var sperret inne i Østerrike. Andre ting fanger oppmerksomheten din. Vi bør beskytte oss mot denne informasjonsstrømmen. All info kan virke desinformerende, man mister overblikket og får ikke tid til å fordype seg.
Aktuell Kunsts bildet Solsommer 2006 blir en kontrast til innformasjonsbombarderingen. Øivind forteller om sin 40 år gamle seilbåt og hvordan det som plager deg på land, forsvinner når du kommer ut i en båt.
- Har du vært på sjøen i dag, spurte man alltid der jeg vokste opp. Ute på havet får du en annen tidsfornemmelse. Skipet er alle drømmers mål. Når jeg legger ut fra land overtar sjøens klukking for de tekniske krumningene fra en bilmotor, og bekymringene slipper taket. Dette bildet formidler denne stemningen, møtet med det frie havet. Man ser også to soler i bildet, slik det oppstår når man stirrer på sola, flytter blikket og sola henger igjen i et annet seil.
Fra hav til geometri og russiske kupler
Øivind har i mange år vært lidenskapelig interessert i geometri, og han bygget den endelige modellen til sønnen Vebjørns Keplerstjerne på Gardermoen. Hjemme har han et lager av matematiske modeller som forklarer bakgrunnen til stjernen og som han benytter i sitt populære foredrag. De geometriske formene kan også øynes som strukturer og mønstre i bildene hans. I 1989 foretok han en studiereise til Weimar hvor han møtte Hasso Storck, den eneste som har laget modeller av Ernst Haeckels mikroskopiske radiolarer (kiselskjeletter av algeskapninger i havet), som kan sees i Øivinds bilder.
- Jeg har alltid vært opptatt av kontraster. Spesielt fascinerer kontrasten mellom den frie utførelsen av kunsten der man står foran et lerret og det finnes ingen feil, og geometrien/matematikken som gjenspeiler evige lover. Mestrene i renessansen så derimot ingen kontrast mellom den frie kunsten og matematikken; den greske geometrien stod nettopp for det harmoniske målet. Etter hvert ble kunsten et uttrykk for jeg'et som boltret seg fritt i verden, mens matematikken var basert på objektive forhold. Da jeg var 16 år oppdaget jeg skjønnheten i de matematiske formene. Senere ble jeg kjent med såkalte platonske legemer, der man ikke tar utgangspunkt i de abstrakte tallene, men i de synlige formene, det som synliggjør matematikken. Dette ble fruktbart for bildene mine. Fra Øivinds jordnære fiskere er veien lang til hans motiver med eksotiske katedraler fra Russland lik svevende kuler inspirert av sperreballonger som drev fra England til Østfold under krigen. I mange år har Øivind vært opptatt av russisk kulturhistorie.
- Vi har et ytre miljø som vi er født inn i. For meg var det havet og båtene. Deretter kommer et indre miljø. Dette må vi oppsøke, foreta en indre reise til. Det indre miljøet er ikke naturgitt, man må være nysgjerrig. For meg har reisen gått i retning Russland og den gresk/ortodokse billed- og tankeverden. Det var Øivinds trettiårige vennskap med den nå avdøde presten i den russiske kirke i Norge, Fader Therapon, som indirekte førte ham inn i en østlig kulturverden. Øivind forteller om den største kontrasten til informasjonsstrømmen vi opplever.
- I 1997 besøkte jeg halvøya Athos i Egeerhavet. Å komme dit med båt er som å tre 1000 år tilbake i tid; ingenting har forandret seg. Munkene hadde fått én stor, tilstrekkelig informasjon i kristendommen. Å komme fra vest-Europa er som å bryte en tidsmur. Her sies lite, avslutter en klok mann og kunstner fra Hvaler.
Relaterte kunstverk

Fenomen
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

Bølgebryter
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

Innsikt II
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

En
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

Overgang
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

Hendelse
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

Innsikt
Alf C. Hvaring
1 800,-
Se mer

Portal
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

Oss
Alf C. Hvaring
3 900,-
Se mer

Kveldsbad (håndkolorert)
Vebjørn Sand
40 000,-
Se mer

Studie av Lys (håndkolorert)
Vebjørn Sand
40 000,-
Se mer

Kaleidoscope / River Friendship
Per Fronth
Medlemsbonus: 20%*
12 800,-
Se mer

Bloom !
Per Fronth
Medlemsbonus: 20%*
32 000,-
Se mer

Reservoir / Nightriders / Turbin / Timelapse / Inner Peace (Setesdel / Hemsedal) Stellar
Per Fronth
Medlemsbonus: 20%*
32 000,-
Se mer

Nightriders / Inner peace
Per Fronth
Medlemsbonus: 20%*
12 800,-
Se mer

Beach wagon
Nils Petter Aaland
14 000,-
Se mer

Nå kommer mamma
Kristian Finborud
2 200,-
Se mer

Evighetens øyeblikk
Tina Tobiassen
4 600,-
Se mer

Stille
Tina Tobiassen
4 400,-
Se mer

Vebjørn Sand. Verdens ende, Tjøme. 2018.
Bjørn Wad
8 500,-
Se mer

Damen i hatt
Jana Danielsen
2 400,-
Se mer

Under Construction
Tor Einstabland
26 000,-
Se mer

Broken landscape
Marius Martinussen
3 000,-
Se mer

Atlas
Marius Martinussen
3 000,-
Se mer

Utgave 6 2011
KUNST
89,-
Se mer

Steinformer, Hvaler
Asle Svarverud
6 000,-
Se mer

Det sanneste i verden, variant
Vebjørn Sand
9 000,-
Se mer

Det sanneste i verden, variant II
Vebjørn Sand
9 000,-
Se mer

Mann med dodekaeder
Vebjørn Sand
10 000,-
Se mer

Mann med dodekaeder
Vebjørn Sand
10 000,-
Se mer

Svevende par
Vebjørn Sand
12 000,-
Se mer

Det sanneste i verden, variant I
Vebjørn Sand
9 000,-
Se mer

Broen (Prøvetrykk)
Vebjørn Sand
18 000,-
Se mer

Salome og Elias
Vebjørn Sand
8 000,-
Se mer

Blå Munk
Vebjørn Sand
40 000,-
Se mer

Salome og Elias
Vebjørn Sand
8 000,-
Se mer
Par
Vebjørn Sand
5 000,-
Se mer

Den lyttende athos
Vebjørn Sand
10 000,-
Se mer

Sommer II
Vebjørn Sand
6 000,-
Se mer

Danserinne, variant
Vebjørn Sand
9 000,-
Se mer

Ugolino og hans sønner - etter Carpeaux
Vebjørn Sand
12 000,-
Se mer

Vampyr
Vebjørn Sand
3 500,-
Se mer

Par
Vebjørn Sand
5 000,-
Se mer

St.Martin
Vebjørn Sand
4 000,-
Se mer

En liten fiskermunk
Vebjørn Sand
4 000,-
Se mer

I verden II
Vebjørn Sand
8 000,-
Se mer
Knut Wigert
Vebjørn Sand
3 000,-
Se mer
Danser
Vebjørn Sand
10 000,-
Se mer

Det sanneste i verden
Vebjørn Sand
9 000,-
Se mer
Mann med dodekaeder , håndkolorert
Vebjørn Sand
12 000,-
Se mer