Kunstleksikon - S
Selvlært:
Kunstner som ikke har formell utdannelse i faget, men har lært seg teknikk etc.
Serigrafi:
Silketrykk
Silketrykk:
1.Serigrafi. Grafisk teknikk hvor det benyttes stensil for påføring av farge til papiret. Stensilen er festet til en ramme og består vanligvis av en finmasket duk som er tettet igjen (med lakk eller film) der det ikke skal overføres farge til papiret. Farge føres over duken med en rakel og trenger gjennom denne til papiret som er plassert under rammen.
2.Grafisk blad utført som silketrykk.
Skavjern:
Redskap, brukt til å fjerne etsede og graverte spor i platen.
Skurd/Snitt:
Fordypningene i en tresnittplate.
Spritseteknikk:
Spruting av fettholdig tusj (ved hjelp av for eksempel børste eller fiksativsprøyte) på litostein for å oppnå flekker som gir farge- og valørvirkning i trykkflaten.
Stikk = Kobberstikk:
I eldre språkbruk ble ofte både kobberstikk og stikk brukt om grafikk generelt.
Stikkel:
Redskap, som oftest med v-formet metallegg, brukt til å gravere fordypninger med i kobberstikkteknikk.
Streketsning:
1. Etsning (etseteknikk) hvor bildet fremkommer som en strektegning, dvs. hvor de blottlagte partiene er tegnet som streker i etsegrunnen. Til streketsning benyttes vanligvis en hard etsegrunn (til forskjell fra mykgrunn).
2. Grafisk blad utført som streketsning.
Strekklisjé:
Trykkform for gjengivelse i boktrykk av bilder uten flatebaserte valørforskjeller.
Stunt-litografi:
Stunt lito er et eksklusivt litografi hvor kunstneren har gjort hvert enkelt bilde unikt. Dette kan være gjort ved motivutforming, håndkolorering, sjablongpåsetting eller liknende. Stunt lito er å betrakte som et originalt kunstverk og nummereres derfor 1/1. Det finnes ingen tilsvarende bilder. Stunt lito ligger vesentlig høyere i pris enn vanlige litografier.
Sukkerakvatint:
1.En utsparingsmetode. De partiene som skal bearbeides som akvatint, tegnes eller males på platen med en sukkerløsning før platen dekkes med vanlig etsegrunn. Deretter legges platen i vannbad hvorved sukkeroppløsningen løsner fra platen, slik at metallet blir blottlagt. De blottlagte partiene dekkes med harpikskorn (akvatintgrunn) og platen bearbeides videre som i akvatint.
2. Grafisk blad utført som sukkerakvatint.
Kilde: "Norsk grafikk gjennom 100 år" av Sidsel Helliesen.