Robert Dale Williams
Som student ved Kunstakademiet i New York ble Robert Dale Williams gang på gang kritisert av sine kunstlærere, på grunn av hans forferdelige tendens til å skape kitsch.
- Alt er akseptert i kunsten, bortsett fra sentimentale bilder. Og alt jeg ville med mine verk hadde en sentimental kvalitet. Da jeg leste boka Om Kitsch, skjønte jeg at Odd Nerdrum og Jan-Ove Tuv hadde identifisert kjernen i det som møter malere i dag. Jeg forsto endelig at jeg ikke var noen kunstner i det hele tatt. Jeg følte meg absolutt frigjort idet jeg kunne akseptere og omfavne det faktum at det jeg skaper ikke er kunst, men kitsch.
Nerdrums sommerresidens
Williams er født i 1972 i Reading, Pennsylvania, USA. Han har studert maleri ved Kutztown University of Pennsylvania og tatt sin mastergrad i figurativ kunst ved New York Academy of Art. I 2004, 2005 og 2007 har han imidlertid hatt sommeropphold hos Odd Nerdrum, en opplevelse som i følge Williams på ingen måte kan overvurderes.
- Det kom som en overraskelse på meg at Nerdrum var en kontroversiell figur på Kunstakademiet. Jeg var fortsatt svært naiv på den tiden. Til tross for kursene i klassiske teknikker er Akademiet i veldig stor grad en ren kunstskole. Men da jeg møtte noen tidligere studenter som hadde studert med Odd Nerdrum på hans sommerresidens, syntes jeg det var helt utrolig at en maler av hans kaliber inviterte spirende malere til å studere hos seg. Jeg vet ikke om noen annen maler på hans nivå som tilbyr slike muligheter.
Høsten 2003 strevde Williams fortsatt med å forbedre seg som maler. Til slutt fant han likevel nok selvtillit til å sende noen prøver til Odd Nerdrums amerikanske representanter på Forum Gallery, i håp om å få studere med ham. Noen få måneder senere ble han invitert til å komme den forestående sommeren, 2004. Dette ble det første av tre somrer som assistent i Nerdrums atelier.
- Jeg vokste som maler på så mange måter. Jeg fant tryggheten i å dyrke de sentimentale tema jeg har ønsket å male, men som jeg ble frarådet av utdannere innen kunsten. Jeg har blitt ekstremt kritisk, noe som er viktig hvis du ønsker å bli en sterk maler. Jeg er kritisk til meg selv og til alt jeg ser. Jeg sammenligner alltid. Du lærer å se etter mer, og å se etter det beste, når du studerer med Nerdrum.
- Jeg kan heller ikke understreke nok hvor verdifullt det har vært å møte likesinnede malere, sier Williams. - Jeg tror at forholdet mellom kitschmalerne er helt spesielt. Det er konkurrerende, for all del, men på best mulig måte. Vi er genuint glade for hverandre når den andre lykkes.
Menneskelig drama
De gamle mesterne, og det å være en del av malerfagets stolte tradisjon, er det som inspirerer Williams mest. Han ønsker å male mirakler og menneskelige drama, å vekke sympati og innlevelse hos betrakteren. Innholdet er det som overgår alt i maleriet, men hvis en maler ikke har form og teknisk dyktighet, vil resultatet bli dårlig. – Eller så kunne man kanskje si at resultatet ville bli "kunst", sier Williams. - For i kunsten kan en maler være naiv og utrent, og likevel oppfattes som et geni. Samtidig kan en maler ha veldige tekniske ferdigheter, men likevel ikke være i stand til å produsere et minneverdig bilde. Med kitsch får man respekt kun gjennom sterk teknikk sammen med tankefullt innhold. En stor kitschmaler behandler sitt tema, og sine ukjente betraktere, med den største respekt. Kitschmalere respekterer menneskeheten, mens kunstnere er mer interessert i mobbing og ydmykelse.
Williams mener at kunstbegrepet er bygd på en oppkonstruert misforståelse. Å plassere de gamle mesterne i samme bås som modernistene, å kalle både Jackson Pollock og Rembrandt for kunstnere, skaper en konstruert og feilaktig sammenheng som Williams finner nærmest fornærmende.
- Kunstkritikerens primære funksjon er å styrke og ivareta den fabrikkerte sammenhengen mellom modernismen og de mesterlige håndverkerne fra forgangne århundrer. Dess sterkere denne sammenhengen er, dess mer legitimt framstår de abstrakte og ekspresjonistiske maleriene. Kunstelskere ynder å snakke om hvordan kunstens natur provoserer tanken. Dette er oppkonstruert, og ren dumhet, mener jeg. Hvis jeg ønsker å tenke, løser jeg et matteproblem. Når jeg ser en Warhol tenker jeg at "der er et deprimert individ som hater seg selv og menneskeheten". Tankespillet og kynismen i moderne kunst er bare trist.
Robert Dale Williams, født i 1972, er fra Reading i Pennsylvania, USA. Han har en bachelor i maleri fra Kutztown University of Pennsylvania, og mastergrad i figurativ kunst fra New York Academy of Art i 2004. Somrene 2004, 2005 og 2007 har han tilbragt som assistent i Odd Nerdrums atelier. Williams har undervist i maleri ved blant annet Institute of the Arts i Wyomissing, Pennsylvania og ved Goggleworks Center for the Arts i Reading, Pennsylvania. Han har fått flere priser og stipend, og deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet Kitsch Annuale i Stavern, på Kjell Strand Galleriet i Tolvsrod, utstillingen "Nerdrumskolen" i Oslo og i 2008 skal han delta på Kitchbiennalen i München, Tyskland. Han har også hatt en separatutstilling på Muhlenberg Art Gallery i Temple, Pennsylvania. Williams er representert i flere private og offentlige samlinger, bl.a. i Museu de'l Erotica i Barcelona og i St. Paul United Church of Christ, Summit Station, Pennsylvania.