Mal på foto!
Av Rino Larsen.
KUNST2-2012: Med moderne materialer og litt trening kan du raskt oppnå gode resultater med foto som underlag.
Mal på foto
Mixed media er et vidt begrep som omfatter collager med forskjellige elementer og materialer montert på samme flate. Begrepet brukes også når man blander foto og maling. Mange kunstnere har arbeidet med collage ved å lime papirelementer med skrift eller bilder på en flate og malt over eller rundt, men med nye materialer har det også dukket opp nye muligheter.
I dagens digitale verden kan man trykke på nesten alle typer underlag: Aluminium, akrylplater, papir, lerret og så videre. Den nye teknologien gir et uendelig antall spennende muligheter for eksperimentering i et helt nytt univers. Kunstnere har alltid tatt i bruk nye metoder for kreativ utforskning. De fleste reproduksjonsmetoder, som litografi, ble laget for helt andre formål enn å reprodusere kunst.
Også innen billedkunst har den digitale tidsalderen begynt å gjøre sitt inntog. I denne artikkelen skal vi se på maling på foto trykket på papir og lerret. Hvis du maler på papir, sørg for at du har printet på et litt tykt papir slik at det ikke bølger seg på grunn av fuktighet. Jeg anbefaler minst 180 grams tykkelse. Det finnes mange typer papir, både glatte og kunstpapir med tekstur. Du velger selv hva du foretrekker.
Nye midler gir nye muligheter
Selskapet GOLDEN artist colors har de senere år utviklet et stort antall produkter som egner seg svært godt innen mixed media teknikker. Med GOLDENs gel-produkter kan man overmale foto med en transparent hinne og skape et beskyttende lag. Deretter kan man male over med olje eller akryl. I den transparente hinnen kan man bygge opp tekstur som gir en malerisk følelse, og en unik atmosfære sammen med foto. Gel kan også brukes som lim i collager og for å skape tekstur i tradisjonelle akrylmalerier.
Fire trinn til gode resultater: Skap ditt eget utrykk ved hjelp av mixed media slik mange kunstnere gjør det
1. KLARGJØRING
Legg papiret eller lerretet på en jevn flate og teip det fast med maskeringsteip. Du kan også velge å spenne det opp på en blindramme før du maler. De fleste kopikjedene har utstyr for å printe på papir eller lerret – digitalt eller med blekk. Det utgjør ingen stor forskjell, så du velger selv hva du foretrekker.
2. PÅFØR HEAVY GEL
Påfør et lag GOLDEN extra heavy gel med en preparert pensel slik at det etterlates penselspor i overflaten. Extra heavy gel får du kjøpt hos de fleste som selger kunstmateriell. Du kan også finne det i flere nettbutikker. Velg mellom ulike blankhetsgrader. Jeg foretrekker semigloss. Følg formen på objektene med penselen for å skape en følelse av volum. Jeg lager også av og til noen få dype spor med en palettkniv i hinnen for å gi overflaten et litt røffere preg. Når du påfører gel, vil hinnen se melkeaktig ut i farge. Etter tørking vil den være 100 prosent transparent.
3. MAL OVER
Du kan overmale med olje eller akryl. Uansett må malingen tynnes ut slik at du unngår for tykke lag. Jeg foretrekker å bruke akryl. For å oppnå god flyt anbefales GOLDEN fluid acrylics. Denne tynnes ut med GOLDEN acrylic glazing liquid (gloss) og flow release. Det gir en fin, blank overflate som flyter godt ut. Hvis du jobber på store flater med akryl, vil du oppleve at malingen tørker for raskt. Del opp påføring av malingen i seksjoner. Du kan også blande inn GOLDEN retarder. Denne utsetter tørkeperioden. Prøv deg frem før du går løs på selve bildet for å finne tørketiden. Du kan velge å kun legge én farge over hele bildet, eller dele opp prosessen i seksjoner ved bruk av flere farger.
4. VASK FREM BILDET
Med en fille som ikke loer, kan du vaske frem bildet. Stryk på tvers av teksturen slik at fillen ikke kommer helt ned i fordypningene og vasker bort all malingen. Bruker du mange farger, må du være forsiktig ved overgangen mellom de forskjellige fargene. Når alt har tørket, kan du legge over en beskyttende ferniss. Denne finnes i flere blankhetsgrader. Du kan bruke vanlig ferniss for akryl. Vil du unngå lukt, kan du bruke GOLDEN polymer varnish. OBS! Hvis malingen har tørket for mye, kan du forsøke å væte fillen med vann og vaske over området.
PREPARERING AV PENSEL
For å oppnå tydeligere penseltekstur kan du påføre en pensel heavy gel, la det tørke en stund slik at den blir stiv. Klipp penselen inn mot busten slik at den blir rufsete.
RINO LARSEN:
RINO LARSEN arbeider innenfor kunst, illustrasjon og design. Han behersker mange forskjellige teknikker, fra tradisjonell maling på lerret til mixed media med foto eller digitalmaleri som underlag. Blanding av digitale og tradisjonelle medier i kombinasjon med alt fra tre til betong. Han holder også kurs innenfor forskjellige teknikker gjennom FineArt og har også kurs for næringslivet.