Trykking av Aktuell Kunst
Det er faktisk en kunst i seg selv å trykke kunst. En av Aktuell Kunst sine store utfordringer, og prestisjemål, er nettopp å gjengi kunstverkene vi presenterer perfekt. I utgangspunktet er det en umulig oppgave å gjengi grafikk 100 % korrekt.
Kunstnerne trykker grafikk med teknikker som har sine egne, unike fargekoder og fargesystemer. I tillegg skaper de mange lag med farger ulike mellomvalører når de trykkes oppe på hverandre på arket, gjennomskinnelighet og ulike strukturer. Når vår fotograf tar bilder av kunstverkene, oversettes faktisk grafikkens farger til et nytt fargesystem; nemlig photoshops farger. De digitale bilder bearbeides i photoshop av en designer som hele tiden sjekker skjermbildet mot originalene.
Kunsten med kunsten er å korrigere fargene på bildene i photoshop slik at de senere, med alle begrensningene som er i den kommende trykkeprosessen, skal bli så optimale som mulig. De digitale fotoene av kunsten blir til slutt smykket, det vil si oversatt til trykkerens språk; altså et tredje fargesystem. Trykkingen av bildene i et trykkeri har nemlig en av de dårligste fargeomfangene som finnes. Det digitale fotoet av kunstverket smykkes dermed over fra RGB-systemet til Cyan (blå), Magenta (rød), Yellow (gul) og svart. Dette er et kodet fargesystem som er standard ved alle trykkerier verden over, unntatt USA, hvor de har et eget.
De største utfordringene er når kunstneren bruker mye hvitt, forsforfarger, metalliske farger eller andre effekter som kan bli borte under både fotograferingen og trykkingen. Dette må kompenseres for i trykkeprosessen. Noen farger går det rett og slett ikke an å gjengi, uansett hvor langt teknikken har kommet. Ved trykkstart har vi alltid med originalene for å korrigere fargene i prøvetrykkene av magasinet. Alle fargene i bladet og på kunsten har dermed et utgangspunkt i kun blå, rød, gul og sort; altså primærfargene. På trykkeriet trykkes magasinet med 30 000 eksemplarer i timen, og bladet trykkes på 16 sider som hver er på 6 ark. Omslaget trykkes for seg, og lakkeres og tørkes i en annen fabrikk.
Alle trykkene som avbildes i Aktuell Kunst sammenlignes nøye med originalene før det godkjennes. Å "oversette" litoteknikken med sine laveringer, transparenter eller etsningen med sine kvaliteter til trykkerens farger og system, er også en kunst.