Religiøs kunst
Med protestantismens inntog i Nord-Europa på 1500-tallet og Luthers berømte teser på kirkedøren i Wittenberg, måtte mange kunstnere finne andre motivkretser og rike patroner. Kirkereformatoren Luther mente at bildet var underordnet Ordet og bare kunne tjene som illustrasjon. Maleren Rembrandt var av en annen oppfatning. Hans oppgave var å gjøre Evangeliet synlig gjennom kunsten. Da hans bilde Den fortapte sønns hjemkomst vendte hjem til Eremitasjen i Leningrad etter 2. verdenskrig, falt flyttefolkene på kne og gjorde korsets tegn da de åpnet kassen. Kunstverket utstrålte en kraft de ikke kunne verge seg imot.
De kristne referansene dominerte kunsten i mange århundre som i Johannes Vermers andektige interiører, Caspar David Friedrichs sakrale landskap eller vår egen Jakob Weidemanns ekstatiske abstrakte bilder. Mange har latt seg inspirere, som Marc Chagall og Salvador Dali. Et kapell i Vence i Syd-Frankrike er utsmykket av Henri Matisse. Da kapellet ble innviet, sa biskopen: "Gjennom denne utsmykningen har Gud gjort Dem til sin tro tjener."
Den moderne religiøse kunsten i dag er stort sett løsrevet fra religiøse rammer og kristendommens ikonografi og fortellinger. Ofte springer dagens såkalte religiøse bilder ut fra kunstnerens personlige spirituelle opplevelser.