Popcornstolen
Av Christina Schultz.
KUNST 6-2012: Sven Ivar Dysthes Popcorn ble laget på oppdrag fra Sonja Henie og Niels Onstads stiftelse til Henie Onstad Kunstsenter da dette stod nytt i 1968. I år er stolen relansert og ble nylig vist på designutstillingen 100 % Norway i London.
Den opprinnelige Popcornstolen var aldri i kommersiell produksjon, den ble spesialdesignet til kunstsenteret i kun 350 eksemplarer. Stolens futuristiske og moderne form passet godt inn på et nytt og dynamisk kunstsenter som skulle speile både sin fortid og samtid, og peke mot fremtiden. Popcorn var oppsiktsvekkende, men også praktisk. Den kunne lett stables og settes bort når den ikke trengtes. Dysthe spesialdesignet også flere andre møbler til Henie Onstad Kunstsenter, blant annet den minst like futuristiske loungestolen Prisma.
Mot slutten av 1990-tallet bestemte kunstsenteret seg for å kvitte seg med flesteparten av stolene, noe de må ha angret bittert på i senere tid. Stolene havnet etter hvert på annenhåndsmarkedet, der de har blitt verdifulle og ettertraktede samlerobjekter. I senere tid har kunstsenteret begynt å kjøpe tilbake stoler de har kommet over.
Internasjonale impulser
Sven Ivar Dysthe tilbrakte tre år ved prestisjetunge Royal College of Art i London og gikk ut i 1953 med en Master's Degree i industridesign. I 1958, vel hjemme fra både studieopphold og en periode som møbeltegner ved et tegnekontor i København, startet han egen praksis i Oslo sammen med sin kone Trinelise Dysthe. Designmiljøet i Norge på denne tiden var fortsatt opptatt av håndverk og eksklusivitet. Dysthe var derimot påvirket av internasjonale impulser etter sitt opphold i London og drømte om masseproduksjon. Mange av Dysthes møbler var strammere i formspråket enn mye av datidens møbeldesign, som i Norge fortsatt var preget av 1950-tallets organiske former. Gjennombruddet kom i 1960 med møbelserien 1001 for Dokka Møbler, en elegant og dristig kombinasjon av stål, tre og sort skinn som vakte oppsikt både nasjonalt og internasjonalt.
Gjennom årene har Dysthe blitt prislønt flere ganger for sine møbler og sin oppfinnsomhet innen designfaget. Han har blant annet mottatt Jacob-prisen, Klassikerprisen og Merket for god design av Norsk Form. I 2010 ble han utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.
Gamle klassikere får nytt liv
Det er Sven Ivar Dysthes trofaste samarbeidspartner gjennom mange år, møbelprodusenten Fora Form (tidligere Møre Lenestolfabrikk), som har satt den ettertraktede stolen i kommersiell produksjon. Dysthe, som nå er 81 år gammel, har imponerende nok vært med på hele relanseringsprosessen fra start til slutt.
Det er ikke bare Popcorn som har fått nytt liv den siste tiden. Også Laminette, stolen de fleste nordmenn en gang sannsynligvis har sittet i, har funnet veien til årets 100 % Norway. Denne stolen viser et helt annet aspekt av Dysthes møbeldesign, som er mer tradisjonell og rasjonell både i form og materialer. I motsetning til Popcorn ble denne satt i masseproduksjon og er solgt i nærmere en million eksemplarer, de fleste til forsamlingslokaler og offentlige miljøer. Den nye versjonen er designet av Andreas Engelsvik for produsenten Rybo. Engelsvik har også redesignet flere norske ikoner, blant annet Peter Opsviks Garden Chair.
Nye Popcorn kommer i hvit eller koksfarget plast og understellet i hvit eller sort epoxy med overflate av treverdig krom. Putene fås i ulike farger og materialer og kan velges helt eller delvis bort. På grunn av stolens materialvalg er den lettere enn sin forgjenger, som hadde sitteskall av støpt glassfiber og ben av stål.
Romfart og science fiction
Dysthe fant inspirasjon i populære samfunnsfenomener som rock''n roll og science fiction, og Popcorn er et av hans beste eksempler på dette. Mot slutten av 1960-tallet vokste det frem en stor fascinasjon knyttet til teknologi og særlig romfart, sannsynligvis knyttet til Apollo-programmet og oppladingen til menneskets første skritt på månen i 1969. Det er ikke vanskelig å se for seg Popcorn plassert for eksempel i romstasjonen i Stanley Kubricks film 2001: A Space Odyssey.
En stol kan fortelle mye om sin samtid, og det er kanskje derfor designhistorien bugner av stoler. En stol kan reflektere samfunnets teknologiske og materialmessige nyvinninger, samtidig som man kan eksperimentere en god del med stolens form uten at funksjonen forsvinner. Form og funksjon måtte samstemme, men estetikken var like viktig for Dysthe: God mat skal smelte på tungen. God design skal smelte på netthinnen. Så enkelt, så utfordrende.
Kilder: Design på norsk, Ole Rikard Høisæther / Norske designmøbler 1940-1975, Mats Linder / dysthedesign.no / foraform.no