Petter Nome liker sushi, fårikål, thaimat, grønnsakssupper, andebryst, gåselever, rødvin, Lysholmer Spesial, Miles Davis, litteratur, akrylmaling, byvandring og svømming. Etter hans politiske rabulering i 2004, vendte ham og Marienlyst hverandre ryggen. Nome vendte deretter tilbake til sin første kjærlighet blant mediene: Radio. Petter startet faktisk en av Norges første nærradiostasjoner, Radio Oslo.
Petter Nome ble født i Kristiansand, men ble fort en ekte Oslo-gutt. Allerede som tiåring bestemte Nome seg for å bli journalist og holdt på med skoleaviser og politiske ungdomsaviser til han fikk sin første skikkelige journalistjobb i Arbeiderbladet som 23-åring. På veien stoppet han også opp som trikke-konduktør, industri-arbeider og sjømann. I tillegg til fjernskriver-erfaringen fra verneplikten. Deretter håvet akademia Petter inn til eksamen i examen philosophicum og kriminologi mellomfag.
I 1984 banket han på NRKs dør. Siden den gang har han blitt en veteran å regne med 20 års fartstid i rikskringkastingen og et kvart århundre på baken som journalist. Det startet med rock- og pop-programmer med bl.a. Anne Grete Preus. Deretter fortsatte det som programleder i Dagsrevyen, til helgeunderholder, til omreisende dokumentarist og til stuntreporter i Synnøves Svabøs Baluba-show. Petter har også vært programleder og fronfjes for en rekke NRK-events: Melodi Grand Prix 1995, Spellemann 1985, Momarkedet 1995, samt NRKs milleniumssending fra nyttårsaften 1999. For å nevne noe.
Over i det enogtyvende århundret er det Sommeråpent og Aker brygge vi forbinder med Petter Nome. Og deretter hans engasjement mot krigen i Irak og titulering av statsministeren og utenriksministeren som "lobotomerte insekter" i VG med en påfølgende debatt i Tabloid. Idag er det også D-dagen som opptar frilansen. Hver søndag mellom 7 og 8 avslører Nome ulike menneskers D-dag på Kanal 24, hvem de pleide å være og hvem de er nå: Hedninger, advokater, prester og muslimer, frelsens soldater og tidligere gjengmedlemmer, hinduister og visesangere, de som planla terrorisme, de som overlevde en grusom ulykke osv. Utover dette tilbringer Nome tiden som kommunikasjonssjef i Flyktningerådet og drømmer om å ha van Goghs solsikker på veggen hjemme på Rodeløkka.
1. Hva er ditt beste favorittkunstverk?
Et maleri av Håvard Vikhagen som jeg bare blir mer og mer glad i.
2. Hva appellerte deg ved den?
Jeg hadde sett en utstilling av norske ekspresjonister på Kunstnernes Hus og ble umiddelbart bergtatt av Håvards bilder. En stund etterpå oppsøkte jeg ham i atelieet for å snakke med ham og se hvordan han jobbet. Han var i gang med flere bilder, men jeg festet meg særlig ved ett. Et par måneder senere ringte ham og sa at bildet var ferdig. Det var fullstendig forandret, men jeg likte det og slo til.
3. Når gikk du til anskaffelse av det?
Tidlig på 90-tallet, tror jeg
4. Var det for å behage øyet, intellektet eller med tanke på investering og en mulig verdiøkning at du anskaffet verket?
I alle fall ikke investering, selv om det sikkert var et godt kjøp også. Et godt bilde skal ha både mostand og tiltrekningskraft i seg. Det skal endre seg med lyset, døgnet og stemningen. Slik er dette bildet.
5. Hva skal til for at du selger kunstverket?
Har absolutt ingen planer om det.
6. Hvor på en skala fra 1-10 (uinteressert - lidenskapelig interessert) kan man plassere din kunstinteresse?
7, tenker jeg.
7. Kan man kategorisere en installasjon som f.eks. en plastbåt i et badekar fylt med vann utstilt på Høstutstillingen som kunst?
Håpløst spørsmål. Kan man karakterisere et maleri av et kvinneansikt som kunst? Eller en skulptur av stålelementer? Jeg er ikke opptatt av definisjoner. Men kunst som ikke har en virkning, som enten er bare påfunn eller bare dekorasjon, interesserer meg ikke.
8. Husker du kunst som har gjort deg sint, eller provosert deg på et vis?
Hvis kunst berører meg følelsesmessig - enten jeg blir glad eller sint -er det som regel et godt tegn. Den "kunsten" som irriterer meg mest er den som er alt for markedstilpasset. Dekorativ kitsch. Kunstnere som bruker alt for store og esoteriske ord om seg selv og sine verk pirrer meg heller ikke.
9. Finnes det andre kunstverk som har betydning for deg?
Jeg er lidenskapelig glad i Van Gogh. Har besøkt Van Gogh museet i Amsterdam mange ganger, og blir like berørt hver gang. Jeg er særlig facinert i kraften og galskapen han klarer å legge inn i tilsynelatende fredelige motiver som bugnende kornåkre, skyer og kråker.
10. Er det et kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
Da Vincis Nattverden.
11. Hvilket kunstverk ser du på som et lite stykke norsk Freia melkesjokolade - det største, norske kunstverket opp gjennom tidene?
Det må bli Skrik eller Brudeferden i Hardanger.
12. Har du en mening om hvem som er Norges viktigste kunstner?
Det er vanskelig å komme uten om Edvard Munch, selv om jeg ikke er hans aller største fan. Synes det er for lite spenn mellom det dystre og det lyse. I meste laget av tungsinn.
13. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelié?
Håvard Vikhagen, så kunne jeg kanskje fått være med på å pøse på sand, grus og maling på et lerret.
14. Når og hvor besøkte du sist et galleri eller en utstilling?
På Hydra i Hellas i juli. Veldig mye kitsch for rike athenere.
15. Hvis du fikk lov til å velge fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie?
Van Gogs solsikker. De ville gjort seg i et enkelt hjem på Rodeløkka.
16.Hva hadde livet vært uten kunst?
Hva hadde livet vært uten liv?