Galleri: Peder Lund
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST2-2012: På Tjuvholmen ligger en av de få formidlerne for internasjonal samtidskunst her i landet. Gjennom det lille galleriet får det norske publikum et kikkhull ut til den store, smale kunstscenen.
Galleripresentasjon: Peder Lund
- Peder Lund har drevet som kunsthandler i mange år med fokus på formidling av internasjonal samtidskunst, både til private samlere og til bedriftsmarkedet. Hovedsakelig jobber vi med kunst under begrepet modernismen, altså etter år 1900, men også med dagsaktuell så vel som eldre kunst. I 2009 besluttet Peder Lund å åpne gallerivirksomhet for å tilby publikum en mulighet til å se kunst som man ofte ikke har mulighet til å se i gallerier og på institusjoner i Norge. På utstillingene vises kunst som befinner seg i norske private samlinger, eller som blir lånt inn for anledningen.
- Demokratisk tankegang?
- Ja, det kan du si. På flere av åpningene våre har vi invitert kunstneren og kunsthistorikere til å holde en samtale for publikum, og når det har vært mulig, har vi også samarbeidet med KHIO med å arrangere foredrag for studentene.
KUNST tar en kaffe foran Peder Lunds enorme bokhylle med samtidskunstlitteratur sammen med kunsthistoriker Maria Csaszni Rygh. Peder er selv på reise, noe han er store deler av året. Nettverket internasjonalt er viktig. Slik holder han seg oppdatert i den jungelen som kalles internasjonal samtidskunst. Vi spør hvordan han manøvrerer i det tilsynelatende uoversiktlige terrenget, og velger ut.
- Kriteriet for kunsten vi jobber med, er at den er av museumskvalitet. Vi jobber med kunst vi føler har en betydning, og fokuset vårt er ikke at det skal måtte være kommersielt eller nødvendigvis enkelt å formidle. Ugo Rondinones subtile gesso-malerier og hans realistiske epler i bly installert rett på gulvet er eksempler på dette. Slike ting er ikke så lette å formidle, men er interessante og viktige arbeider. Vi fokuserer på innhold og betydning.
I gallerirommet er Howard Hodgkins utstilling akkurat avsluttet med de nærmest abstrakte, små maleriene der rammen er like mye lerret som bildet, men som ifølge kunstneren er figurative verk med titler som In the Train og Snow Cloud. På veggen på kontoret henger et dobbelteksponert blomsterfoto signert Peter Fischli og Davis Weiss, som også ble vist på den retrospektive utstillingen Flowers & Questions i 2006-2007 på Tate Modern i London.
- Peder Lund er ansvarlig for Norsk Hydros kunstsamling. Deres samling består av kun norsk kunst. I galleriet konsentrerer vi oss utelukkende om det internasjonale. Slik blandes ikke kortene.
Siden åpningen av galleriet i 2009 har flere av utstillingene fått stor oppmerksomhet. På Diane Arbus-utstillingen i høst kom det mengder av folk og skoleklasser. Den siste utstillingen viser 37 av William Egglestons sort-hvitt-fotografier fra 1960-tallet. I 2010 hadde galleriet også en utstilling med Egglestons fargefoto i tospann med maleren David Reed.
- William Eggleston (født 1939) er mest kjent for sine fargefotografier, det er derfor ekstra spennende å vise hans tidlige arbeider som viser hvordan han jobbet før han gikk over til fargefilm. Han tok bilder av hverdagsmotiver med en grovkornet snapshot-estetikk. Utstillingen hans på Museum of Modern Art i New York i 1976 var museets første soloutstilling som utelukkende viste fargefotografi. Noen av hans sort-hvitt-fotografier ble vist ved den retrospektive utstillingen på Whitney Museum i 2004, men det er første gang så mange av dem er samlet i en utstilling.