Jan Baker - spørsmål fra Fineart kunder
Forrige
Neste
Jan Baker svarer på spørsmål fra Fineart kunder
Hvor gammel var du da du begynte å male?
Svært ung. I tillegg til sport, har tegning, natur og musikk vært min store interesse så lenge jeg kan huske. Natur og musikk setter jeg nært opp til billedkunst.
Hva fikk deg til å bli kunstner på heltid?
Det var aldri et spørsmål om å gjøre noe annet. Jeg er heldig som har kunnet leve av "en drøm og en overbevisning" om at dette er det rette.
Fortell litt om hvordan du har opplevd å være kunstner i Norge?
Å være kunstner i Norge har for meg vært særdeles positivt. Det kan skyldes at jeg tidlig ble antatt til Statens Høstutstilling og ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og andre offentlige samlinger. God presse samt godt besøk av skuelystne på mine separatutstillinger gir selvfølgelig en god følelse av at det jeg har valgt er riktig.
Hvis du hadde valgt et annet yrke enn kunstner, hva ville det ha vært?
Har tenkt tanken noen ganger, men aldri funnet et svar. Kanskje jeg ville duge best som hjelpemann på bil~E.
Hvem er din favoritt kunstner og favorittverk?
Jeg har mange favoritter. Braques, velaques, Ursello, Russou, Picasso, Mattisse og mange, mange flere.
Hvis noen skulle male et portrett av deg, hvem skulle det være?
Picasso.
Hvilke av dine egne bilder anser du som ditt beste verk?
En stor radering med tittel "Natt" fra 1969 og to i blandingsteknikk fra 2002 "Den gylne byen" og "Kunstmalerens hus"
Kan du fortelle om de grafiske teknikkene du bruker?
Mine grafiske blader er ofte laget som koldnålsradering eller i en særegen blandingsteknikk av metallpreg og serigrafi.
Jeg lager som regel flere skisser av samme motiv. Når valg av skisse er gjort starter et omfattende forarbeid som tar 5 - 6 uker.
Jeg trykker alt selv i samarbeid med et trykkeri.
Før selve trykkeprosessen tar til må det i tillegg til at den endelige tegning gjøres ferdig - skjæres film for hånd til pregeplaten og til hver farge.
Til pregeprosessen blir det laget en prege klisjé (plate) som må til for å prege gullfolien inn i hvert ark med hjelp av kraftig trykk og høy varme.
Trykkpapiret "Arches 88" er fransk og av ypperste kvalitet.
Teknikken krever stor nøyaktighet og skaper ofte atskillige problemer som kan føre til merarbeid over lengre tid.
Når pregeprosessen er klar overføres film for hver farge til rammer m/silkeduk.
Hvert ferdig preget ark legges for hånd i trykkpressen.
Først trykkes tegningen så de andre fargeflatene.
Det kan bli 12 ~V 14 operasjoner før hvert motiv er ferdig.
Fargene er transparente slik at motivene får rikere stofflighet.
Sammen med det skinnende metallet gir dette bildet glød av glans og unik karakter.
Hvilken teknikk liker du best å jobbe med?
Jeg liker kanskje best å lage raderinger, men er også glad i å veksle mellom malerier, materialarbeider og blandingsteknikk.
Har noen av motivene noen bakgrunn, historie?
Mine motiver starter ofte med en tanke eller tegn og utvikler seg videre som et dikt eller en novelle etter hvert som motivet tar form.
Hva gjør du når du skal slappe av på fritiden?
Hører ofte på musikk eller tar en tur med familien og "ser på skyene".
Hva motiverer og gir deg inspirasjon?
Opplevelser fra det daglige og mange rare drømmer, samt reiser til andre kulturer.
Hvordan har du klart å markedsføre ditt navn og kunst igjennom din karriere?
Jeg har aldri selv stått for markedsføring av mitt navn eller kunst. Det er takket være god presse, flinke gallerister, en "grepa kjerring" og mange "gode kunder".
Mange går med en liten drøm om å bli kunstner. Hva skal til for å realisere drømmen
Ærlighet. Som regel drømmer man om yrker når man er ung. Jeg tror at man må følge sin egen lyst og overbevisning.