OMTALER KUNST 4
Av Lars Elton.
Lars Elton skriver om tre aktuelle utstillinger i KUNST 4.
Munch uten Munch
Den beste Munch-utstillingen ved siden av Munch 150 viser ikke ett eneste originalt Munch-verk.
Hva er det med Skrik som får engelske Tracey Emin til å reise til Åsgårdstrand for å filme seg selv skrikende mens hun ligger naken på en brygge? Det er ett av mysteriene ved Edvard Munchs sterke påvirkningskraft som belyses i utstillingen Munch by others på Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg. Mange kunstnere er blitt inspirert av Munchs kunst, og Haugar markerer Munch-jubileet ved å presentere nærmere 30 norske og internasjonale samtidskunstnere. Med utgangspunkt i Andy Warhols 30 år gamle, fargesprakende After Munch-serie har Haugar bygd en usedvanlig vellykket utstilling. Kvaliteten på samtidskunsten er meget god, og nettopp fordi Munchs ikoniske verk kun er indirekte til stede, blir betydningen av det han skapte tydelig. Munch by others vises på Haugar til 8. september.
Munch og samleren
Stenersenmuseet viser den ukjente historien om Edvard Munchs betydning for norsk modernistisk kunst i utstillingen Stenersens linje.
Kjøp bilder av dem som prøver å bryte ny vei. Bilder som det er noe særlig ved. En samling skal ha linje. Dette var Edvard Munchs råd til aksjemegleren, forfatteren og kunstsamleren Rolf Stenersen. I tillegg til å bygge en av de mest betydningsfulle Munch-samlingene samlet Stenersen på unge og nyskapende kunstnere. Utstillingen i Stenersenmuseet, som vises frem til 15. desember, setter Munch inn i en kunsthistorisk sammenheng som både understreker hans betydning for andre kunstnere og som fremhever hans betydning som modernist. Munch er mest kjent som ekspresjonist, men slik Stenersen påpekte, var Munch også en spire til surrealismen og derigjennom etterkrigstidens abstrakte kunst.
Elsket og forhatt
KjARTan Slettemark var vår mest kontroversielle kunstner, men også blant våre høyst elskede.
Når Nasjonalmuseet 14. september åpner KjARTan Slettemark: Kunsten å være kunst i Museet for samtidskunst, er det grunn til å vente seg samfunnssatire og kontroversielle bilder. Hans Vietnam-maleri, som ble hogd med øks da det ble stilt ut utenfor Stortinget, er et ikon i norsk kunsthistorie. De legendariske performancene hører også med, som da han utkledd som puddel gjorde det besteborgerlige kunstpublikummet forlegne. KjARTan Slettemark (1932-2008) var en drivkraft i det nordiske kunstmiljøet gjennom femti år. Han hadde kunsten med seg fra dåpen, noe den egensindige stavemåten av fornavnet hans viser. Han levde kunsten, og selv om han av enkelte ble oppfattet som ganske gal, ga oppveksten i Naustdal i Sogn og Fjordane ham den ballasten som trengtes for å møte folk på likefot.