Med kompassnål mot lysets magi




Av Lars Elton.
KUNST 5-2012: Han er kjent for de store, spektakulære prosjektene. Men når Olafur Eliasson endelig er tilbake i Oslo, viser det seg at han er like interessant i lite format.
Hva: Olafur Eliasson: Nye verk
Hvor: Galleri Gerhardsen Gerner, Oslo
Når: varer til 27. oktober
Det er snart ni år siden islandsk-danske Olafur Eliasson (født 1967) snudde Astrup Fearnley-museet i Oslo på hodet. Vinteren og våren 2004 fylte han museet med ti installasjoner som lot publikum erfare de merkeligste lysfenomener. Høsten før var han blitt verdensberømt for The Weather Project, installasjonen med en stor, kunstig sol i Tate Modern i London. Siden har han montert fosser i New York og et regnbuepanorama på taket av Aros kunstmuseum i Aarhus.
Når han nå stiller ut i ett av de nye galleriene i Oslos ferske kunstbydel Tjuvholmen, like ved Astrup Fearnley-museets nybygg, er det et helt annet format over kunstverkene han viser. Gerhardsen Gerner er et lite galleri med utfordrende utstillingsrom, men Eliasson greier å skape en engasjerende og visuelt forførende utstilling.
Olafur Eliasson har lenge vært opptatt av lys og optiske fenomener. I denne utstillingen tar han interessen ned på et grunnleggende plan. Tre enkle skulpturer er lent opp mot veggen i ansiktshøyde. De består av fargede glassplater med utskårne hull som siler lyset gjennom fargelagene. Ved hjelp av hullene får vi erfare hvordan fargene blandes og påvirker hverandre. Det samme ser vi i galleriets innerste rom, der to lyskastere blander rødt og grønt lys i en kontinuerlig runddans slik at det gule feltet i krysningspunktet er i stadig forandring.
Fotografiene fra Eliassons fødeland Island trekker blikket ned mot og under jordens overflate. Hans barndoms landskap har vært en rød tråd gjennom karrieren, og gjennom motivenes annerledeshet viser fotografiene naturens eruptive side; mørkt, men heldigvis ikke dystert.
Det mest fascinerende objektet er en paraboldisk med en flerfarget «blyant» som peker mot nord. Den henger fra taket, og uansett hvordan du vrir på den, vender den alltid tilbake til utgangsposisjonen. Nok en gang bruker Olafur Eliasson en grunnleggende enkel teknikk: Blyanten er laget av magnetisk metall. Dermed oppfører den seg som en kompassnål. Det kan kanskje tjene som en indikasjon på hvilken retning kunstneren opplever som viktigst?
Relaterte kunstverk

Laika (særtrykk)

Uten tittel

Bok: Mia Gjerdrum Helgesen

Se torsken

Sjarker i middelhavet

Fossen

Kveldsseilerne

Mot kveld

I hjertøybukta

Stup 2018

Mot mål

To

Kirke i Pytagorion

Til sypresslunden

Utsikt fra Samos by

Duell foran bryggene

I april

Senhøst under Sørtussen

Der hav møter fjell

Kveld i Hjertøysundet

Ved veiskillet

Forvandlingens time

Fjell i vårskurd

Tre røde naust

Stille vårkveld

54º11N7º53E

80 grader nord

Sulepar

Den portugisiske døra

Liv og røre

Elton John (playing piano) at Dodger Stadium, Los Angeles, 1975 (20" x 24")

Elton John at Dodger Stadium, Los Angeles, 1975 (30" x 40") (post mortem)

Utgave 4 2019

Troens hus under trollfjell II

Hildring

Voksesmerter, blå

Voksesmerter, rød

Utgave 3 2019

Borgerlig bakgrunn II

Laika (særtrykk - lilla)

Andy Warhol. Seven Illustrated Books 1952–1959

Peter Lindbergh, Shadows on the wall

David LaChapelle, Lost + Found

David LaChapelle, Good News, Part II

Annie Leibovitz (Collector's Edition)

Aurora for Bello Boutique

Unge Ferrari

Diesel

Ma$arati
