Monsterkunst
Av Mette Dybwad Torstensen Foto Anne Vesaas.
KUNST 6-2013: LIFE IS BEAUTIFUL står det på veggen inn til MONSTER a nice company ved Akerselva i Oslo. Paradoksalt nok møter et tyvetalls Bjarne Melgaard-bilder deg i resepsjonen; en verden som ikke akkurat defineres som vakker. Bildene viser seg å være en hyllest til regnskapsavdelingen i produksjonsselskapet.
Det er min mangel på impuls som styrer kunstinnkjøpene, sier gründer og daglig leder av MONSTER, Trond Kvernstrøm, mens han viser oss rundt i lokalene der kunst blir brukt aktivt i jobbhverdagen. I klipperommene henger Unni Askelands serie BIG BIG BIG, med kjente ikoner fra musikk- og filmhistorien. Hvert rom er oppkalt etter et ikon.
- Du skulle kanskje heller hatt Bob Dylan, så fikk du Elvis, kommenterer Kvernstrøm inn til en av de ansatte. De stille rommene har fått navn etter de ansattes fotobidrag fra nettopp stille steder. Kåre Magnus Bergs metallhus med en spade på toppen er kjøpt inn fra hans siste utstilling. Berg jobber også hos MONSTER.
- Jeg vet ikke hva det er men vi får gode tilbakemeldinger fra de ansatte på kunsten. Vi vil stimulere det våre ansatte skaper utenfor jobben. Vi lånte sitatet Life is beautiful fra Mr. Brainwashs første utstilling i LA, og gjorde det om til Life is script, Life is event og så videre. Og vi er a nice company. Derfor brukes nice i sitatene på veggene, som You are nice.
I avdelingen til Playroom, som er a nice company eventselskap, dominerer DOLK veggene. Hvert møterom er oppkalt etter en av figurene i Monster-logoen, som Leroy og Surfaholic. Da et av møterommene manglet en figur, ble det utlyst en konkurranse om navn og tegning. Vi stopper igjen under Melgaards vegg. Selv har Kvernstrøm en tre meter lang Pushwagner på kjøkkenet, og barnerommene har snillere versjoner av Melgaard.
Alt i a nice company / MONSTER er så synlig, vi vinner priser og får heder og ære. Men regnskapsavdelingen får aldri en slik hyllest. Så tanken var at Melgaard-veggen skal være et symbol på regnskapsåret 2012. Og kjøpet kunne jo faktisk settes som verdi, ikke bare som utgift.
- Men har kunsten virkelig en innvirking på de ansatte, eller er det bare fint å se på?
Vi får mange tilbakemeldinger om at folk setter stor pris på dette! Vi er ikke kunstnere, vi driver med håndverk. Men som i kunsten forteller vi historier i arbeidet vårt. Og hvert bilde her inne har nettopp en historie bak seg. Vi ønsker at de ansatte skal tenke i retning kunst.