Den andre Melgaard










Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 1-2013: Bjarne Melgaard har det siste året designet tepper og tapeter, samarbeidet med ledende motehus, tegnet et hus å dø i, skrevet en roman om en mann i et brutalt homsemiljø i New York og skapt en installasjon av en utstilling over fem etasjer i New York. Men aller helst vil han sitte hjemme i New York og tegne Pink Panter.
Bjarne Melgaard var like før jul i Oslo for å snakke om sin nye roman A New Novel som kom ut høsten 2012. KUNST ringte ham en sen fredagskveld, samtidig som de første grusomme nyhetene om skoledrapene i Newton tikket inn. Plutselig føltes det nærmest banalt å snakke om kunst, eller var det kanskje rett kunstner å snakke med i en slik stund?
- Det er så mye grusomt i verden, samfunnet er voldsinfisert, volden presser seg på fra alle kanter
sier Melgaard, tydelig preget, i den andre enden da jeg spør om han følger med på nyhetene.
Men vi skal snakke om hans to siste store prosjekter: A House to Die in og romanen A New Novel og utstillingen med samme tittel, som kan sies å springe ut av handlingen i romanen, men som stod som et selvstendig prosjekt i galleriet Luxembourg & Dayan i New York.
- Jeg tenker ikke på dette som en jobb, det er en del av meg. Jeg er ingen kunstner som er i atelieret fra klokka åtte til fire, men jobber når jeg har lyst. Ideene og formuleringene kommer hele tiden, og noen ganger lurer jeg på hvor de kommer fra ...
Det blir en pause. Jeg velger å avslutte samtalen. Identiteten til gjerningsmannen bak skolemassakren har blitt lansert på de fleste nettstedene. Ondskapen og det uforståelige har fått nok et nytt ansikt, ja, i den voldsinfiserte verdenen Melgaard viser oss.
A NEW NOVEL
Melgaards roman A New Novel kom ut på Aschehoug i 2012, og var også utgangspunktet for Melgaards fem etasjers utstilling på galleriet Luxembourg & Dayan i New York frem til 22. desember 2012. Hver etasje tok for seg de ulike åstedene i teksten. Galleriet kalte utstillingen et surrealistisk garasjesalg. I bokas første halvdel trekkes hovedpersonens tanker tilbake mot én sentral hendelse i Brussel som også utgjorde hovedmotivet i utstillingen i New York; et kjellerrom der sadomasochistiske handlinger har funnet sted med en mann hengt opp på veggen. Utstillingen begynte med en installasjon med dukker produsert av Gabe Bartalos og små scener med sadomasochistiske tablåer. Mer enn 150 dukker i klær fra Lazaro Hernandez og Jack McCollough i motehuset Proenza Schouler i samarbeid med Melgaard inngikk i utstillingen. Veggen var dekket av tapet i Melgaards eget design, møbler laget i samarbeid med Billy Cotton og tegninger av Pink Panter hang på veggene. I neste etasje var veggene malt i oransje, og en serie fargerike malerier av abstraherte tigre var utstilt. Melgaard begynte å male sine tigre til en stor utstilling i The Institute of Contemporary Arts (ICA) i London da han samarbeidet med Bellevue Survivors, en gruppe mennesker som jobber med oppbygning etter mentale eller følelsesmessige utfordringer som politisk tortur. I fjerde etasje bygget Melgaard opp en midlertidig butikk med t-skjorter og kjoler fra motehuset Proenza Schouler. Teksten på t-skjortene refererer til pornostjernen Savannah som begikk selvmord i 1994. Hun er også en ny karakter i Melgaards verden.
Romanen handler om sex og vold i en verden på grensen mellom fantasi og virkelighet, og om kunstneren B som er en del av et homsemiljø i New York med voldelige og seksuelle møter. Melgaard omtaler boken som beskrivelse av en tilstand av monotomi. Bokens oppdeling er som Melgaards installasjoner: uten regler. Noen kapitler består av én setning, andre av lange tekster, rekkefølgen er utenom det vanlige og teksten har ulike fonter.
A HOUSE TO DIE IN
Snøhetta og Bjarne Melgaard har samarbeidet om Melgaards visjonære hus, A House to Die in, som skal stå klart i Jarlsborgveien 2, like ved Edvard Munchs gamle atelier på Ekely, i 2014. Frem til 18. november 2012 ble prosjektet med skisser og modeller i fullskala vist i Institute of Contemporary Arts (ICA) i London. Utstillingen beskrives i katalogteksten som et prosjekt utenfor komfortsonen. Snøhetta har prosjektert huset ut fra Melgaards tegninger. Narkotisk arkitektur var et av stikkordene han ga Snøhetta, og han så for seg et hus bebodd og innredet av en narkobaron. Resultatet er fallosformede dørhåndtak, latekstrukne møbler, et rom som heter Helvete og er fullstendig mørkt, et kontor med innlagt spa, en spisestue med badekar og et kjøkken med svømmebasseng.
DNB NOR OG VENEZIABIENNALEN
I 2011 stilte Melgaard ut BATON SINISTER på Venezia-biennalen. På åpningen sikret Sparebankstiftelsen DNB NOR seg installasjonen med henblikk på å deponere den i Haugars samling. I Venezia var Melgaard en del av den norske biennale-arrangøren OCAs program, der han som gjesteprofessor ved Università IUAV di Venezia gjennomførte et undervisningsopplegg som kretset omkring AIDS og kunstens mulighet til å forandre verden. Som avslutning på prosjektet leide han Palazzo Contarini Corfù, og sammen med sine 12 studenter trashet han det ærverdige palasset med ulike installasjoner. Melgaards eget verk inkluderte et 20-talls malerier, hvorav flere slo fast at 1960- og 70-årenes Black Panther- terrorister ikke var til stede på Venezia-biennalen. Her var det også en flatskjerm der Melgaard samtalte med gay-teoretikeren og tidligere Berkeley-professor Leo Bersani om homofobi og mot-terror fra homoseksuelle aktivister. Mottoet for BATON SINISTER var da også: ART DOESN´T CHANGE ANYTHING!
DNB NOR gjorde også en større avtale med Melgaard om utsmykning, noe som har blitt kritisert. Hvordan skal DNB gå i takt med kunstneren Melgaard, inn hans univers av seriemordere, selvmord, selvskading, sadomasochisme, snuff, krig, voldtekt, massakrer, narkotika og kvelningssex? spurte blant annet kommentator Kjetil Rolness i Aftenposten. KUNST har fått banken i tale:
- Bjarne Melgaard er valgt som kunstner av en kunstkomité bestående av interne representanter og eksterne kunstfaglige eksperter, fordi han representerer noe av det fremste vi har av norsk samtidskunst. Samtidig har han en internasjonal appell gjennom å være representert i en rekke gallerier og samlinger. Oppdraget til Melgaard bestod i å lage en utsmykning / installasjon til resepsjonen i vårt nye hovedkontor i Bjørvika. Mange kunstnere har skapt debatt og vært provoserende gjennom sine verker. Slik er det også med Melgaard, men ikke av en slik karakter at vi ikke ønsket at han skulle være representert i vår ellers store og brede kunstsamling. Vi vil at vår kunstsamling være et bilde av vår historie helt tilbake fra 1820-årene og frem til i dag, representert ved de ulike tiders spennende samtidskunstnere
, kommenterer divisjonsdirektør Dag Arne Kristensen til KUNST.
SAMARBEID MED MOTESKAPERE
I den siste utstillingen i New York samarbeidet Melgaard tett med det berømte motehuset Proenza Schouler og designerne Jack McCollough og Lazaro Hernandez. I installasjonen i New York var det en paljettkjole fra designerne, inspirert av farger og former fra noen av Melgaards abstrakte malerier. Man kunne også se materialer fra motehusets tidligere kolleksjoner i andre deler av installasjonen.
Relaterte kunstverk

Utgave 1 2015

Utgave 1 2013

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (monokrom) (monotypi)

Untitled (medium) (monokrom) (monotypi)

Untitled (medium) (monokrom) (monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (håndkolorert monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Untitled (medium) (etsning/monotypi)

Golden skater rat

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel
