FAVORITTER: Marianne Heske






Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 2-2013: Marianne Heske (f. 1946) regnes som vår første videokunstner. Hun er trolig Norges mest kjente konseptkunstner, med hele verden som atelier og med utstillinger på de viktigste arenaene fra Paris til Mombasa.
- Jeg lager kunst med ånd, ikke med hånd. Det er kanskje litt unorsk,
sier Marianne Heske.
Mange forbinder henne med videomalerier av ras. Og med dukker. I 1971 fant hun en eske med identiske dukkehoder fra 1920-årene på et loppemarked i Paris. Det førte til et mangeårig globalt prosjekt: På sine reiser kontaktet hun kunstnere og håndverkere over hele verden og ba dem lage deres egne tolkninger av det lille franske dukkehodet. Disse er med i verket Global Groove. I 1980 flyttet hun en løe fra Tafjord til Pompidou-senteret i Paris, og derfra til Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, for så å bli satt opp igjen i Tafjord. Konseptarbeidet Prosjekt Gjerdeløa fikk stor oppmerksomhet i media. Selv kaller hun seg en nomade, selv om hun alltid blir lenge på hvert sted for å forstå mer av kulturen.
I 2013 er Heske aktuell med installasjonen Hall of Fame på videokunstutstillingen Paradoks, som åpnet på Museet for samtidskunst 14. februar. Installasjonen ble vist første gang i Bonnefantenmuseum i Maastricht i 1978. 25. mai åpner hun en separatutstilling, Limelight, på Kunstmuseet KUBE i Ålesund. Fra 28. august til 1. september er hun festivalutstiller under Bjørnsonfestivalen i Molde.
MITT FAVORITTKUNSTVERK: Hall of Fame – videoinstallasjon på Museet for samtidskunst.
Heske har brukt dukkehoder i mange av sine verk, blant annet i installasjonen Hall of Fame (1978), hvor hodet er plassert sammen med 20 gipsbyster av kjente personer fra antikken og frem til våre dager, sammenstilt med to monitorer som viser publikums bevegelser i nåtid og i litt forskjøvet tid.
- Installasjonen handler om forgjengelighet og resirkulering av tid,
beskriver Heske til KUNST.
MIN STØRSTE KUNSTOPPLEVELSE: Bosch og Breughel
- Det var i min pure ungdom i kunstmuseet Prado i Madrid i møte med kunstverkene til Bosch og Breughel, som skildrer virkelighetens sanseløse galskap.
Relaterte kunstverk

Kimbra on Dock

Zoe on Swing

Simone in Stream

Zoe Under Trailer

Bode, Airsteam

Veurschka Imperial Dunes, CA

Kate Running Away, Australia

Frank Sinatra in Miami Beach (20" x 24")

Kate Moss (portrait) (24" x 20") (co-signed)

Brigitte Bardot in Spain (24" x 20")

Kendall in pool with flowers 2018

Honeymoon Bay, 2009

Eva Harbor Island

Adriana nude Miami rooftop, 2014

Alessandra reclining cowgirl in Aspen 2017

Marissa Virgin Gorda, 2002

Keir Miami rooftop pool 2014

Cindy with the sheet 2018

Cindy on floor Malibu 2018

Kendall in treetops Santa Barbara, 2018

Kendall running Santa Barbara Beach, 2018

Josephine in the shower (B/W), 2015

Sara lying on steps, 2016

Krisha with Seagulls, Malibu

Brittany with Bear

Woman, Garden of Agave, Mexico

Mariana in doorframe

Bode, Floating

Anna on Balcony, Berlin

Aly, Palm Beach

Utgave 3 2019

Jimi Hendrix Smoking, 1967

Grace Jones

David Bowie 10, Oslo 1978

David Bowie 7, Oslo 1978

David Bowie 2, Oslo 1978

Lennon and Jagger

Breaking Stones: 1963-1965 A Band on the Brink of Superstardom

Every Picture Tells a Story

Pushwagen Monokrom (canvas) (2/10)

Jean-Michel Basquiat

Andy Warhol. Seven Illustrated Books 1952–1959

Harry Benson. The Beatles

75 Years of DC Comics. The Art of Modern Mythmaking

Peter Lindbergh, Shadows on the wall

Peter Lindbergh, A Different Vision on Fashion Photography

David LaChapelle, Lost + Found

David LaChapelle, Good News, Part II

Jimi Hendrix, London, 1967 (20" x 16")
