FAVORITTER: Marianne Heske






Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 2-2013: Marianne Heske (f. 1946) regnes som vår første videokunstner. Hun er trolig Norges mest kjente konseptkunstner, med hele verden som atelier og med utstillinger på de viktigste arenaene fra Paris til Mombasa.
- Jeg lager kunst med ånd, ikke med hånd. Det er kanskje litt unorsk,
sier Marianne Heske.
Mange forbinder henne med videomalerier av ras. Og med dukker. I 1971 fant hun en eske med identiske dukkehoder fra 1920-årene på et loppemarked i Paris. Det førte til et mangeårig globalt prosjekt: På sine reiser kontaktet hun kunstnere og håndverkere over hele verden og ba dem lage deres egne tolkninger av det lille franske dukkehodet. Disse er med i verket Global Groove. I 1980 flyttet hun en løe fra Tafjord til Pompidou-senteret i Paris, og derfra til Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, for så å bli satt opp igjen i Tafjord. Konseptarbeidet Prosjekt Gjerdeløa fikk stor oppmerksomhet i media. Selv kaller hun seg en nomade, selv om hun alltid blir lenge på hvert sted for å forstå mer av kulturen.
I 2013 er Heske aktuell med installasjonen Hall of Fame på videokunstutstillingen Paradoks, som åpnet på Museet for samtidskunst 14. februar. Installasjonen ble vist første gang i Bonnefantenmuseum i Maastricht i 1978. 25. mai åpner hun en separatutstilling, Limelight, på Kunstmuseet KUBE i Ålesund. Fra 28. august til 1. september er hun festivalutstiller under Bjørnsonfestivalen i Molde.
MITT FAVORITTKUNSTVERK: Hall of Fame – videoinstallasjon på Museet for samtidskunst.
Heske har brukt dukkehoder i mange av sine verk, blant annet i installasjonen Hall of Fame (1978), hvor hodet er plassert sammen med 20 gipsbyster av kjente personer fra antikken og frem til våre dager, sammenstilt med to monitorer som viser publikums bevegelser i nåtid og i litt forskjøvet tid.
- Installasjonen handler om forgjengelighet og resirkulering av tid,
beskriver Heske til KUNST.
MIN STØRSTE KUNSTOPPLEVELSE: Bosch og Breughel
- Det var i min pure ungdom i kunstmuseet Prado i Madrid i møte med kunstverkene til Bosch og Breughel, som skildrer virkelighetens sanseløse galskap.
Relaterte kunstverk

Indecent proposal

Bok: Mia Gjerdrum Helgesen

Vogue - Italian Fashion - Florence 1961

Vogue - Curzon Street, London - 1961

French Elle - Ina Balke - 1964

French Elle - White coat - South of France - 1975

Girl with Mercedes - Florence 1962

Love' Queen magazine - London 1968

Golden Boy

Bowie / The session

On the rocks

Game of thrones

Bodega bay

South by southwest II

South by southwest I

The Birds

Livets dessert

Hjertet ditt ser det øynene ikke kan

Med vind i seilene og duften av hav.

Jo visst kan du nesten allting

Gled deg, ungdom

Han er seg selv. og det holder!

Hun er seg selv. og det holder!

Ikke tenk.. bare gjør det!

La tankene surre litt for seg selv. Logg av.

Slapp av. Det er stress nok til alle.

Ingen tid å miste

Mitt hjerte

Jack Nicholson

Sebastian Miyaki

1600 century Astec fan New York 1990

Heel on stove

Cristy Turlington

The end of the line

True grit

Living Without Borders

3:10 to Yuma

Skye The old Man of Storr

Skye Quiraing

Skye Point

Dead mans hand

There will be blood

Bok: Norman Parkinson Always in fashion

Jack Nicholson - Aspen Colorado 1981

Brigitte Bardot (hands on hips), Spain, 1971 (34" x 24") (co-sgined)

Brigitte Bardot on the set of "Les Pétroleuses", Spain, 1971 (24" x 20")

Frank Sinatra boardwalk (colourised) (30" x 40") (post mortem)

Frank Sinatra in Miami Beach 24/50

Utgave 4 2019
