Magne Furuholmen: Kunstnerisk CLIMAX.






Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 4-2009: I ankomsthallen på Nobels Fredssenter i Oslo blir publikum møtt av et gigantisk korthus på 5 x 5 meter med 40 kort i resirkulert aluminium. Det hele startet da fredsenteret ønsket et verk i forbindelse med utdelingen av Nobels fredspris 2007 til Al Gore og FNs klimapanel. Slik fikk kunstneren og musikeren Magne Furuholmen en ny lidenskap: Aluminium.
- Visste du at aluminium både er det mest energikrevende metallet å utvinne men også det minst energikrevende å resirkulere? Det krever kun 5 % av utvinningsenergien. Det er et paradoks; energikrevende og energibevarende. Dessuten er hele verdens velferd avhengig av aluminium, fra pennen du holder til medisinutstyr og fly. Men det er også et produkt som er med på å opprettholde våre miljøproblemer. Slike motsetningsforhold fascinerte meg. Et velferdsprodukt som også er en trussel for oss selv. Slik blir aluminium et enkelt bilde på vår sårbarhet. Alle er vi en del av problemet og alle er vi en del av løsningen. Det er meget lett å kritisere Hydro aluminium for å kjøpe seg klimaalibi gjennom sponsing av Nobels fredssenter, men man glemmer å se seg selv i speilet; hver eneste nordmann er sponset av Hydro, vår velferd er praktisk talt bygd opp av industriselskaper som dette - vi er alle skitne på hendene.
Magne Furuholmen har akkurat våknet fra 14 timers søvn etter dobbelt så mange våkne timer i forbindelse med en flytur fra New York. Han møter oss i Galleri Trafo i Asker, en ombygd trafostasjon som er Magnes faste galleri, der det er ventelister på hans malerier. Etter en tre timers fascinerende samtale, føles det som om vi har vært gjennom, ja noe så klisjéaktig uttrykk, som en reise. Eller en samtale fra node til node og mange avstikkere fra nodene, som Magne vil kalle det. Det er nettopp slik han jobber.
- Jeg lager rammen og reglene for spillet, eller prosjektet, fordyper meg og tilegner meg kunnskap. Så begynner jeg å spille. Jeg er heldig som kan spille piano, gitar og male, men slike håndverksevner er tillært, og kun et redskap for å formidle mitt budskap. Ut fra en "hovednode" eller øy, danner det seg mange nye ideer; en suppe, et hav av muligheter. Enkelte ideer føles som "eureka eureka". Kunsten er å klare og spissformulere. Slik setter jeg ord, tone eller farge på min verden.
Ut fra en slik tilnærming til seg selv som kunstner og verden rundt seg, har det blant annet kommet enorme keramiske krukker, pengetrær, malerier, frimerker, bøker, musikk, tekster og grafikk ut fra Magne Furuholmens atelier på Nesøya. Og nå resirkulerte aluminiumskort og klimaspørsmål.
- Skrur du aldri av hodet?
- Nei, men det hender det ryker en sikring i ny og ne
, smiler Magne mens han vekselvis har øyekontakt med meg og ser på de enorme stållyskronene i taket på Trafostasjonen. - Man oppdager verden ut fra det ståstedet man har. Når du gravid, ser du bare gravide. Har du små barn, ser du kun småbarnsfamilier. Vi ser det vi ønsker å se, og det som er betydningsfullt for oss der og da. Dette forsterker nettopp betydningen av det vi er inne i; enten det er et kunstprosjekt om aluminium og klima, eller deg som småbarnsmor. Når jeg jobber med tekst og bokstaver, ser jeg for eksempel byen som et slags skrevet kapittel, og bokstavens struktur i arkitekturen. Paradokset er at jo mer betydningsfullt noe kan være for deg, like betydningløst kan det være for personen ved siden av deg. Da gjelder det å klare og formulere hvorfor det oppleves så betydningsfullt.
Tror du korthuset vil falle sammen?
Da Magne fikk oppdraget med å lage en installasjon til fredsprisutdelingen, var prisvinneren ennå ikke offentliggjort. Hydro var en av hovedsponsorene. De to premissene han kom frem til var: Fred + resirkulert aluminium. Samt at installasjonen ikke skulle bli et permanent monument over Magne, men kun leve en viss periode. Derfor har Fredssenteret et stående tilbud om at en annen kunstner kan rive korthuset og bruke materialet videre i neste prosjekt.
- Jeg startet med å studere aluminiumens historie, fra de gamle grekerne og alkymistene. Visste du at aluminium er det eneste mineralet som kroppen vår ikke kan nyttiggjøre? At 2. verdenskrig ble vunnet på grunn av USAs aluminiumsproduksjon til utvikling av fly? Etter hvert fikk jeg et slags personlig globalt nettverk av skraphandlere på aluminiumskirkegårder. Jeg søkte etter historier i selve skrapet - som et slitt Esso-merke, noen hull eller en rest av en tankbilreferanse. Tilslutt endte jeg opp på Alnabru. I prosessen fikk jeg også den mest surrealistiske telefonoppringingen jeg noen gang har fått; nemlig om jeg ønsket å kjøpe et kræsjet F-16. 2007 ble altså året da jeg kjøpte et jagerfly - usett!
Magne henter seg en ny kopp kaffe og snakker engasjert videre om prosessen bak korthuset. Utgangspunktet var internasjonale spillkort med likt forhold mellom bredde og høyde på cirka 1 x 0,5 meter. Til sammen skar han ut 52 kort fra alt skrapet, hvorav 40 ble brukt i installasjonen. Ingeniører fra Autogen og Hydro hjalp til med sveiselegeringer og selve konstruksjonen.
- Men hvorfor et korthus?
- Jeg ønsket å finne et irriterende tydelig og slående enkelt symbol for vår sårbarhet. Korthuset har et tydelig visuelt vippepunkt mellom det håpløse og det håpefulle. I tillegg kommer et psykologisk aspekt. Jeg spurte ti mennesker om korthuset vil falle sammen eller stå. Svarene sa mye om folks forskjellige innstilling til livet.
- Vil det falle sammen?
- Hehe, jeg vet svaret i dette tilfellet, for jeg har bygget det
, smiler Magne.
CLIMAX er ikke en tilfeldig valgt tittel på prosjektet. Magne elsker ord, scrabble, skrivefeil, misforståelser som kan oppstå mellom to språk som ligger tett innpå hverandre, og hvordan et utsagn kan få en helt ny betydning med ørsmå endringer.
- Ordet climax kommer fra gresk og betyr stige. Bilde på en higen, noe som går oppover mot et toppunkt. Alle kjenner jo også til ordets bruk som beskrivelse av et dramaturgisk høydepunkt i film, musikk, litteratur eller i sex-akten. Men ordet har flere bruksområder; det benyttes innen økologien: for eksempel a climax-hardwood forest. Det vil si økosystemets maksimale belastning av en tresort, før det skjer en vending mot noe nytt. Innen retorikken brukes ordet som betegnelse på argumenter fremlagt in order of importance mot et endelig gjennombrudd. Slik som klimadebatten; fra den spede begynnelse med ungt engasjement på 60-tallet og fastbinding til trær, til Al Gores mottagelse av fredsprisen for sin argumentasjon.
Magne Furuholmen ser ut til å begynne og gå tom for ord, og vi er tilbake på en av nodene vi startet, vel mettet og mye klokere.
- Jeg lager nok kunst for å forstå meg selv og ikke minst verden rundt meg, som dette siste prosjektet. Men man har alltid med en bagasje når man starter på neste node og prosjekt. Min høyeste ambisjon er å kunne nullstille meg helt; å glemme og sykle, for å lære på nytt.
- Er det mulig?
- Doris Day beviste at man kunne bli jomfru på ny
, avslutter Magne med et lurt smil.
Relaterte kunstverk

In transit (norsk)

Blåtoneboulevardene

Avreise

Etterpå

Flyktning

Fra Hedda

ARNOLD. Capitello Edition

ARNOLD. Collector's Edition

Loving in extraordinary times

Colum, in grey

Colum, in pink

Vase 2

No longer fear the darkness (gold)

Time is a storm in wich we are lost

I hold your faith, hold mine

I hold your faith, hold mine

Victory over ignorance

Mot byen

Oppstandelsen (mørk)

Isola

Bok: Mia Gjerdrum Helgesen

Utgave 4 2019

Utgave 3 2019

Andy Warhol. Seven Illustrated Books 1952–1959

Peter Lindbergh, Shadows on the wall

Annie Leibovitz (Collector's Edition)

Barcode blues

En dag på E6

Rotter/Oliven

Absolut Viskum III

Kjærlighet fra Gud IV

Kjærlighet fra Gud III

Kjærlighet fra Gud II

Kjærlighet fra Gud I

Speilbilde

Mord med spade

Mordet på Andreas som bader

Car crash

Frogner kirkegård

Utgave 1 2016

Rød kveld

Utgave 1 2015

Utgave 5 2014

Utgave 1 2014

Operapassasje II

Riving i Bjørvika

I Hate Art XV

Utgave 6 2013

Utgave 3 2013
