Lysebu
Kunst fra Henie-Onstad Kunstsenter og jul med den danske kunstneren Jette Frølich på Lysebu
Det startet faktisk med kunstnere: Arkitekt Magnus Poulsson var inspirert av kunstneren Erik Werenskiolds eventyrtegninger og ville skape noe i denne stilen: Lysebu. Begge tilhørte den såkalte Lysakerkretsen rundt Werenskiolds bolig på Lysaker og delte det samme kunstsynet om at kunsten skulle være nasjonal. Poulssons Lysebu skulle forene særnorsk tradisjon med moderne inspirasjon med sin tunfølelse. Nå har også hotellet inngått et samarbeid med Henie-Onstad Kunstsenter.
En stor bamse er det første vi legger merke til når vi ankommer resepsjonen på Lysebu. Det er fyr på peisen, og under bordet ligger flere kunstbøker. En monter er fylt med Karen Klimts glasskunst. En annen monter viser andre eksklusive designprodukter som blant annet Finn Schjølls vaser og Alveporselenet fra Wik & Walsøe. En statue av Erik Werenskiold som viser en budeie med et barn i armene, i full størrelse, fanger blikket. Det hele blir en "folkelig" og rørende variant av Madonna og barn- motivet i kunsthistorien. Direktøren Flemming Nilsen hilser oss velkommen og forteller om Lysebu-bamsen som sitter makelig på en benk.
- Bamsen har liksom blitt Lysebus varemerke. Det sitter en bamse på hvert rom og ønsker deg velkommen. Jeg fikk høre en historie om datteren til Herbjørg Kråkevik som bodde her en gang sammen med moren, og nektet å dra fra bamsen. Vi fikk ordnet en bamse til henne, og etter dette har vi alltid bamsene til salgs. Lysebu skal være hjemmekoselig, ikke et vanlig hotell.
Nytjæret tømmer. Gran, furu og fuktig mose. Vendelrot. Linnea og skogstjerne. Eldgammel oreskog. Det er Lysebus egen lukt, står det i deres katalog som i fjor vant prisen for best design. De kan også skilte med egen slakter, eget røkeri, egen konditor, fem vinkelnere, en vaktmester med øye for interiør og design og egen blomsterdekoratør som daglig utfører små mirakler i glass, krukker og vaser.
Lysebu tilhørte opprinnelig skipsreder Anton Fredrik Klaveness. I dag eies og drives Lysebu av Fondet for dansk-norsk samarbeid, og var Norges gave til Danmark som takk for matvarehjelpen under andre verdenskrig. Etter at Fondet overtok eiendommen, fikk arkitekt Poulsson ansvaret for den utbygging og innredning som var nødvendig for at Lysebu skulle tjene sitt nye formål. I arbeidet har Poulsson understreket det særpregede miljøet som eksisterte på Lysebu fra gammelt av, og derfor fremstår stedet som et flott eksempel på tradisjonell, norsk byggeskikk.
- Lysebu ligger i skjul bak høye trær og åpenbarer seg for de besøkende først i samme øyeblikk som en svinger inn på tunet, akkurat som kongsgårdene vi kjenner fra barndommens eventyr, forteller Flemming. Landskapet åpner seg med en betagende utsikt over Sørkedalen og den ene blånende høyden etter den andre mot Norefjell. De Historiske
For tre år siden ble Lysebu en del av De Historiske; en unik medlemsorganisasjon bestående av mange av Norges mest sjarmerende hotell og spisesteder. For å få tildelt en slik tittel kreves det et bevisst forhold til vertskapsrollen, der historiefortelling danner rammen for opplevelsene innen overnatting og gastronomi. Opprinnelig var Lysebus tanke å bli medlem av Designhotels.com, og de kom gjennom nåløyet, men ombestemte seg i siste liten. Det ble ikke rett sted for hotellet med dype stoler, myke puter, grantrær utenfor soveromsvinduet, fyr på store steinpeiser og arkitektens håndmalte takdekorasjoner. Det var en annen merkevare de søkte; med fortiden som ramme.
- Har dere også hatt en bevisst satsning på kunst og design for å sette dere inn i en nisje som hotell? - Vi ønsket å formidle design og kunst, men på Lysebu blir ikke dette en prangende ting og et bærende element, men det skal liksom gli inn som en del av helheten og det hjemmekoselige.
Lysebu er også landets fremste arena for formidling av dansk kultur i Norge. Aktuelt Perspektiv er et av flere åpne arrangementer i regi av Fondet for dansk-norsk samarbeid. Her settes fokus på et aktuelt tema som har en kulturell, kunstnerisk eller samfunnsrelatert dimensjon. Arrangementene kan være alt fra konserter og teaterstykker til forfattertreff og foredrag. Det koster ingenting å delta.
- Fondet støtter også i dag unge mennesker under utdanning, og da spesielt kunnskapsformidlere, som kommer hit som kulturutvekslere mellom Danmark-Norge.
Flemming følger oss inn i Lysebus eldste del; Giljestuen. Her henger kjente tusjtegninger fra Erik Werenskiold med portretter av Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Wergeland på Veslebrunen, samt flere av hans illustrasjoner til Snorres kongesagaer og Jonas Lies Familien på Gilje. Dette var illustrasjonene som direkte inspirerte arkitekt Magnus Poulsson da han tegnet Lysebu. Noen tegninger av Munch henger i et annet rom. - Alle er duplikater, da vi hadde et tyveri for noen år siden, forklarer Flemming, før han viser oss videre gjennom hotellet.
- De ulike fløyene og rommene representerer de ulike epokene hotellet har vært gjennom, og vi vil vedlikeholde og beholde de opprinnelige stilene. Noen rom er i eldre stil, mens andre har moderne design med sjablonger på veggene og moderne linjer. Alle konferanserommene har også navn etter danske steder som Fyn, Læsø og Jylland. Det nye tilbygget som kommer ovenfor Kavalersalen (festsalen med plass til 75 gjester til selskap og 120 til konferanse), vil bli kalt Højden, og konferanserommene vil inneha danske høyder/fjell, men man kan jo spørre seg hva som er en høyde, ler Flemming og lukker opp døren til spisesalen Skogsstuen, som til sammen med Utsikten har plass til 160 gjester. Her pryder Per Kirkeby en vegg på 2 x 3 meter. Bildet er i Kirkebys tradisjonelle naturfarger, med hans ulike "tegn" som stubben. Maleriet ble bestilt til hotellet. - Dronningen skulle avduke verket, forteller direktøren, - men da det kom opp på veggen, så vi plutselig at det var feil vei! Rammemakeren hadde satt snoren bak opp ned!
På en annen vegg henger fire mindre bilder av Olav Christoffer Jenssen, som er utlånt av Astrup Fearnley Museet. Svømmehallen er smykket ut med vakker ornamentikk av Kristin Lindberg og Unni Johnsen. Flemming gjør også et lite stopp foran et portrett av Borghild Hammerich i Hammerich stuene malt av Alf Rolfsen. Hammerich grunnla to organisasjoner som drev nødhjelp for nordmenn under andre verdenskrig. - Fru Hammerich er kledd i bunad og står på balkongen i andre etasje på Grand Hotell med den nyutnevnte danske ambassadøren til Norge i bakgrunnen. Dagen er 5. juni (Danmarks nasjonaldag), og året er 1945. Hun mottar en hyllest fra folketoget, som biskop Dagfinn Hauge, hovedmannen bak utdelingen av de danske gavepakkene under krigen, hadde tatt initiativet til.
Kunst fra fjorden til eventyrslottet i skogen
I 2007 startet Lysebu et hittil ganske så unikt og omfattende samarbeid med Henie–Onstad Kunstsenter i Bærum. På en plakett står det: Møte mellom eventyrslottet i skogen og kunst fra fjorden. Kunstsenteret skal bytte ut utstillingen på Lysebu med verker fra sin samling. Dermed får de et helt nytt kunstpublikum og en helt annen formidlingssituasjon for sin kunst.
Lysebu sender også sine gjester til Henie–Onstad. Dessuten skal Henie-Onstad også smykke ut den nye fløyen med suiter og konferansedel som skal stå ferdig i 2010.
- Lysebu er den sentrale arenaen i Norge for den intellektuelle og kulturelle utvekslingen med Danmark. For Henie–Onstad Kunstsenter er det fint å ha et samarbeid med en slik aktør. Vi benytter videre Lysebus lokaler for egne arrangementer når det er naturlig, forteller kommunikasjonsansvarlig Gunnhild Varvin ved Henie-Onstad Kunstsenter til Aktuell Kunst.
- Henie-Onstad Kunstsenter har en stor samling kunst, men en begrenset utstillingskapasitet. Vi har riktignok tre flotte saler, men disser rommer på langt nær vår omfattende samling på om lag 4000 verk. Det betyr at mesteparten av samlingen nødvendigvis befinner seg i våre magasiner. Å trekke frem verk fra samlingen - og vise disse i omgivelser som Lysebu, er svært interessant for oss - særlig da med tanke på å spre kunnskap om kunsten og kunstnerne. I den anledning har vi også informasjonsmateriell på Lysebu som forteller om Kunstsenteret, kunstverkene og utstillingene som er på Høvikodden. Å vise kunst utenfor Henie-Onstad Kunstsenter, som vi gjør på Lysebu, er ikke noe nytt. Vi har allerede gjort dette i lang tid; blant annet på statsministerens kontor, hvor vi har lånt ut kunstverk som den dag i dag henger på disse veggene, opplyser Gunnhild.
Utvalget er gjort av direktør ved Henie–Onstad, Karin Hellandsjø, med fokus på de omgivelsene som Lysebu ligger i, og med fokus på norsk og dansk kunst i Henie–Onstads samling. På en måte kan man si at utvalget både gjenspeiler den dansk-norske aksen som danner grunnlaget for Lysebu, i tillegg til at det gjenspeiler hovedtrekk i Henie–Onstad-samlingen. På veggene på Lysebu registrerer vi på vår omvisning sterke navn fra norsk modernisme: Kjell Nupen, Olav Strømme, Jakob Weidemann, Gunnvor Advocaat, Arvid Pettersen og Ulf Valde Jenssen.
- Arbeidene er valgt ut med omhu, med utgangspunkt i de "romantiske" omgivelsene på Lysebu med naturen rett utenfor døra. Verkene spiller på naturinntrykk. Henie-Onstad ønsket også å ha en dansk kunstner representert, og har valgt ut syv collager av dansken Richard Mortensen, forteller Flemming mens vi beveger oss videre ned en trapp til vinkjelleren og vinstuen; en rustikk gang under jorda med plass til 32 mennesker. - Her har vi ofte småbord på Valentine's day med levende lys og en harpespiller, det er veldig populært. Vinkjelleren er gravd inn i en gammel brønn på høyre side, og godt låst. 5500 flasker med gamle og edle dråper fra de beste vindistriktene i Europa ligger der inne. Samlingen har flere ganger mottatt Wine Spectators Best of Award of Exellence. Vi kommer over i den eldre delen av Lysebu og går opp en smal trapp til tårnrommet; eller det såkalte akevittrommet, et intimt rom der man kan prøvesmake akevitt i små grupper. Under oss er Kavalersalen der arkitekten Poulsson selv har dekorert taket. På den ene veggen henger et verk av en av Norges fremste tekstilkunstnere; et teppe av Kristin Lindberg. Teppet ble avduket av Dronning Margrethe under nærvær av det norske kongeparet i 1992. I peisestuen i naborommet er det faktisk kona til Alf Sture som har tegnet møblene, noen av de få tegningen hun laget som møbeldesigner. Det finnes mye fra den kjente møbeldesigneren Alf Sture på Lysebu. Møbelarkitektstudenter legger konferanser til Lysebu for å få det med seg. - De er flotte, men faktisk ganske harde, fylt med hestehår, smiler Flemming og setter seg forsiktig på en stol.
Jul på Lysebu
Den første søndagen i november pyntes hele Lysebu til jul av den danske kunstneren Jette Frølich. Hun har vært synonym med jul i sitt hjemland i mange år. Hun tegnet sine første dekorasjoner og sjablonger allerede i 1964. Sitt store gjennombrudd fikk hun 13 år senere da Illums Bolighus, Danmarks mest eksklusive bolig- og interiørbutikk, spurte om hun ville dekorere et 14 meter høyt juletre. Dette ble lagt merke til, og siden den gang har Jette og Illum vært tett forbundet med sin årlige, praktfulle julepynting av bolighuset.
- Lysebu er det eneste stedet i Norge som har hatt gleden av arbeidet til Jette. Den danske kunstneren har også laget jul i land som Sverige, Japan, Frankrike og Tyskland, forteller Flemming og låser opp døren til et gammelt stabbur på tunet. Her har Lysebu en egen gårdsbutikk med Jettes årlige kolleksjoner av gave- og interiørartikler. - Det blir en helt spesiell stemning når Jette kommer. Det merkes både på gjester og ansatte. I fjor solgte vi julepynten hennes for over en million kroner.
Vi går tilbake til resepsjonen og den store bamsen som sitter like makelig på benken.
- Hva gjør egentlig Lysebu unikt?
Flemming virker oppriktig glad for å endelig få dette spørsmålet.
- Atmosfæren, roen og auraen som ligger rundt Lysebu. De som kommer hit, skal ikke få en hotellfølelse, men møte en oppriktig hjertelighet uten standardfrasene. Servicen har også kvalitet i alle ledd. Ikke minst er det Lysebus beliggenhet med både ski- og sykkelløype like ved. I Wallpapers Oslo-guide ligger vi faktisk som ett av seks anbefalte hoteller, og en reporter skrev nettopp om det unike ved å bo midt i skogen og samtidig kun 20 minutter fra Oslo sentrum. Og detaljene er viktig. La du for eksempel merke til bygningsarbeidet da du kom? Vi har malt brakkene i Lysebus farger, så gjestene ikke skal merke dette.
- Ja, jeg husker en venninne av meg som var gravid da de feiret bryllupet sitt her, men dette skulle ikke røpes. Den alkoholfrie vinen hennes ble helt over på vanlige flasker, til og med den musserende.
- Ja, der ser du detaljene, smiler Flemming fornøyd.
KLUBBTILBUD:
Våre medlemmer får 10 % rabatt på lunsj på Lysebu når hotellet er julepyntet av den danske kunstneren Jette Frølich i perioden 2/11-20/12:
Lunsj per person: 350,- kr (veil. pris er 390,- kr)
Tekst Mette Dybwad Torstensen / Foto Lysebu