Ipadkunstneren
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 5-2013: På midten av 1800-tallet ble oljemaling på tube tatt i bruk. Dette ble helt avgjørende for utviklingen av impresjonismen med kunstnere som Renoir og Monet. I 2004 kom den første iPaden på markedet. En ny kunstretning oppstod. På en 9,7 tommers skjerm skaper Nikolai Lockertsen de mest utrolige bilder som kan overføres til store plakater og høyoppløste kunstbilder eller tas inn som bakgrunner i filmer som Kon-Tiki og Trolljegerne.
MOSS (KUNST):
- Du får ingenting gratis. Du må ha gode tegneferdigheter. Programmet tegner ikke for deg, du må kunne alle de sentrale prinsippene om komposisjon, teknikk og oppbygning av et bilde, og du må tegne alle strekene selv,
smiler Lockertsen ved kjøkkenbordet hjemme i rekkehuset i Moss. Han er i dag en av våre fremste animatører og illustratører, betegner seg selv som Concept Artist og Matte Painter og er til daglig ansatt hos Storm Studio i Oslo. Der har han medvirket på et 20-talls filmer, men antall reklamefilmer og musikkvideoer har han mistet tellingen på. I fritiden skaper han Film Art med motiver fra sin egen syke, lille, rare, fortellende og groteske verden med skumle karakterer, urbane scener etter dommedag og bilder som ulmer og trigger fantasien. Innimellom forekommer en fotorealistisk, vakker løve, scener med en idyllisk skog til kona eller fra et barns blikk på verden. For i bunn og grunn er Lockertsen en jævlig dyktig tegner!
- Jeg var en av de første i Norge til å skaffe meg en iPad, men i starten måtte du bruke fingeren å tegne med. I 2008 ble jeg kontaktet av selskapet Procreate etter at de hadde oppdaget noen av tegningene mine på foto-nettstedet Flickr. De ønsket at jeg skulle gjøre noe promo artwork for dem. I dag jobber jeg med å utbedre deres tegne-app som er spesiallaget for iPad, og gjør betatester for dem. Nå lanseres også en funksjon der du kan se hele tegneprosessen din i en videoplayback. Og for et år siden kom tilgangen til 25 ganger høyere oppløsning så jeg virkelig kan gå inn og pille på detaljene. Jeg har ikke åpnet Photoshop på et halvt år
, ler han, og forteller om hvordan han før satt på bussen til Oslo med en liten maleinstitusjon i akvarell bestående av en kopp med vann, ark og farger.
- På E6 kunne jeg legge inn detaljene
... sier han, mens han lager en kopp kaffe og unnskylder den sterke lukten fra tyske oster som nylig er medbrakt fra campingferie i Tyskland, hvor kona kommer fra. Lockertsen spiller av en video der et hvitt ark fylles av streker i sort for så å fylles med farger og skygger. Etter noen minutter er et imponerende bilde ferdig. I virkeligheten har Lockertsen brukt et par dagsverk på å tegne dette. Skal det være totalt fotorealistisk, tar det 100 timer til.
SELVLÆRT.
Bak meg følger Spider-Man og Iron Man med fra to enorme plakater. I kjelleren er det ingen sofa, men en rekke kinoseter fra Saga. Over bordet henger små akvareller av familien. I morgen reiser Lockertsen igjen til Toronto i fem uker for å jobbe videre med Concept Art i Harald Zwarts nye film The Mortal Instruments – City of Bones. Det hele startet med en gæren lærer på Steinerskolen som lot elevene tegne i to år på bekostning av andre fag som lesing og matte.
- Han fikk sparken da jeg sluttet, men disse to årene ga meg et forsprang som tegner. Og jeg bare fortsatte
Jeg har alltid visst at jeg skal leve av tegningen, men at det ville bli andre surrejobber på veien. Etter ungdomsskolen gikk karakterene nedover. Av alle ting startet jeg på mekke'n ... Jeg kom deretter inn på tegning, form og farge. Det siste året skulle man få generell studiekompetanse, og det var mer norsk enn tegning. Det orka jeg ikke. Jeg tenkte at hvis jeg skal få jobb som tegner, får jeg den neppe fordi jeg står i naturfag eller norsk! Så jeg skippa ut og jobbet på lager og kantine for Manpower. Fatter'n jobbet i filmbransjen og jeg fikk assistere på settet, samtidig som jeg hele veien søkte nye tegneteknikker, som airbrush, for å utvikle meg kreativt på egen hånd. Jeg tok kontakt med Funcome for å lage dataspill. Du er flink til å tegne, men kan du data? var beskjeden jeg fikk. Så jeg kjøpte en Mac, prøvde å knekke koden og dro videre. Til slutt fikk jeg en kontakt av faren min: Lars Tømmerbakke som jobbet med Norges første 3D-animasjonsfilm Slipp Jimmy fri. Jeg kom med tingene mine, men Tømmerbakke spurte: Men kan du 3D? Nei
Jeg fikk en Crack, som ikke var til Mac, og kjøpte en PC, men å åpne programmet var som å komme inn i cockpiten til et 347 Boeing-fly. Etter å ha lest flere bøker dro jeg tilbake til Tømmerbakke. Jeg ser du kan litt av hvert, men alle de jobbene er allerede fylt opp
Det var halmstrået mitt som glapp. Men se, her er en lapp om en masterklasse i computer-animasjon i Tyskland. Jeg putta lappen i en hylle og tok en nattevaktsjobb på Posten til 140 kroner timen. Plutselig kom jeg på lappen, samme dag som søknadsfristen gikk ut. Jeg ringte og fikk lov til å sende over tegninger. Dette var i år 2000, og det tok en halv dag å sende én tegning i 160 e-mailer. Tre dager før kurset startet fikk jeg beskjed om at jeg var kommet med! Det ble en halsbrekkende togtur til Øst-Tyskland.
På kurset traff Lockertsen kona si, som i dag er tegneren av Albert Åberg-filmene. Han kom hjem med kompetanse på mer en 30 programmer og en egenprodusert animert kortfilm, og dro rett opp igjen til Lars Tømmerbakke og sa: Nå har jeg gått kurset, og nå vil jeg ha jobb!
- Det ble den optimale skolen for meg. Ingen visste hva vi dreiv med, og det var et galskaps- prosjekt som endte på langt over hundre millioner. Produksjonen var et mareritt; et selskap i London gikk konkurs, og vi mistet materialet underveis,
ler Lockertsen, mens kona og de to sønnene på tre og fem år kommer hjem og geleides inn i stua. Selv vokste kunstneren opp like i nærheten, eller rettere sagt: han flyttet 19 ganger rundt i området.
TIL FILMEN.
I 2003 tikket det inn en mail etter at Lockertsen hadde postet tegninger på Det store dyret, et kreativt forum på nett for Concept Artists.
- Jeg husker ennå e-mailen: Hei, jeg heter Harald Zwart og så tegningene dine
Jeg svarte: Ha-ha, hvem er du egentlig! Det var regissøren Zwart! Jeg laget noen reklametester for ham, og siden har vi samarbeidet tett.
Fra 2003 til 2008 frilanset Lockertsen, før han fikk jobb hos Storm Studio der han har medvirket på de fleste store norske spillefilmer. Her tegner han alt fra en idé for en kunde i 4-5 bilder til en scene slik regissøren vil ha den for å kunne visualisere den for skuespillerne. Enten finner man en ønsket location, eller så tegner Lockertsen den inn som en Matte Painting.
- Det er så mye kommunikasjon i et bilde. Siden jeg selv fikk en dårlig start innen lesing, er bilder viktige for meg. Og det er billigere å tegne en scene fra Oslo i 1940-årene i Max Manus-filmen enn å bygge den! Eller som i filmen Olsenbanden junior og det sorte gullet, da barna sto høyt oppe på en pyramide. Der var det umulig å klatre opp, så vi måtte tegne inn pyramiden. Men når jeg stempler ut hos Storm, vil jeg tegne egne ting. Jeg starter alltid løst og ledig. Gir ikke bildet meg en respons innen et kvarter, kaster jeg det. Jobber man for lenge, blir det verre å slette ting. Noen ganger har jeg en klar idé, men som oftest starter jeg på måfå. Du har kun 200 undos (endringer), så jeg visker som oftest ut. Så legges det ofte ut på YouTube for tilbakemelding. Det skal være møkk, rust og patina, ikke denne softe airbrush-effekten. Du er aldri ferdig utlært. En ny kilde til inspirasjon kan etter et år med stagnasjon gi et kjempehopp i tegneutviklingen din.
- En slags Edvard Hopper-stemning i scenene dine?
- Ja, mange har sagt det. Det er et plot i motivene, en liten historie.
- Verden etter katastrofen?
- Ja, etter at de typene der har overtatt jorda!
peker han på sine figurer, tegnet etter at første episode av Walking Dead var fordøyd. - Det skal være litt blodspor og galskap. Eller som da den yngste sønnen fikk en infeksjon og halve ansiktet hang ned og hovnet opp. Da ble det født noen bisarre figurer.
Nikolai Lockertsen (f. 1978):
-Tegner, illustratør, animatør, Concept Artist og Matte Painter ved Storm Studios AS.
-Har medvirket i mer enn 30 filmer som Slipp Jimmy fri, Kon-Tiki, Keeper'n til Liverpool, Kaptein Sabeltann, Halvbroren, Trolljegeren, Olsenbanden junior, Død snø, Lange flate ballær, Den som frykter ulven, Mennesker i solen, Max Manus og utallige musikkvideoer og reklamefilmer.
-Jobber tett med Harald Zwart, som i hans nylig kinoaktuelle The Mortal Instruments
- City of Bones.
-Jobber med egne prosjekter, det han kaller Film Art, og har flere utstillinger bak seg.
-Verktøyet er iPad. Jobber for Procreate og lager demoer for deres tegne-app.
-På artstudyonline.com kan du lære å tegne på iPad med Lockertsen.
-På YouTube kan du en video av prosessen: http://www.youtube.com/user/nikolailockertsen.
CONCEPT ART er visualisering av en idé, ofte brukt innen film, videospill og comics for å beskrive enkeltscener, situasjoner, miljøer og stemninger.
Matte painting (opprinnelig betydning: maleri på matt glass) er en fagbetegnelse for malte bilder som brukes som spesialeffekter i film for å skape en illusjon av et virkelig, tredimensjonalt miljø eller en bakgrunn. Første Matte Painting på glass skal ha blitt lagd i en amerikansk film fra 1907. Tradisjonelle arbeidsredskap som maling og pensler er nå erstattet av digitale verktøy som kan skape effekter den gamle maleteknikken ikke tillot.