Kunst & Litteratur
![]() |
Bildebøker spredte seg i Tyskland og Frankrike. Dürer laget i 1498 Apocalypse, i 1498-1501 Den store lidenskap og i 1502-1510 Jomfruens liv, alle som tretrykk. Illustrasjon av bøker ble utviklet til en kunst av store mestere. Men fra midten av det sekstende århundret gjorde illustrasjonskunsten få framskritt. Illustrasjonene ble ofte dårligere enn de hadde vært noe tidligere, preget av masseproduksjon. Det ble trangere tider for folk flest, og markedet for dyre bøker begynte å skrumpe.
Først ut på 1600-tallet ble gravyr som kobberstikk og etsning tatt i alminnelig bruk til bokillustrasjoner og tresnittet måtte vike plassen. Dürer hadde allerede gjort arbeider på kobber som hadde vært svært vellykkede. Kobberet tillot mer presise og detaljerte gjengivelser enn tresnittene. Fra det syttende århundret arbeidet mange gravører med å gjengi de store kunstverkene som kobberstikk som de trykket opp i bøker. Rubens opprettet selv et verksted der maleriene hans ble overført til kobberstikk.
I det attende århundret oppstod et stort luksusmarked igjen. Det gjorde seg også gjeldende for bokproduksjoner og illustrerte bøker. På 1800-tallet kom imidlertid litografiet, som gjorde trykksaker enda mer tilgjengelig og enklere å produsere. Da fotografiet ble introdusert mot slutten av det 19. århundre, var det åpent for kunstnerens mer subjektive tolkning av litteraturen. Illustrasjonskunsten beveget seg over til selvstendige kunstverk og bilder.