Fargelagt poesi
Av Gunhild Horgmo.
KUNST 1-2013: De fleste kjenner tegningene hennes fra Dagbladet Magasinet, hvor hun illustrerer Jesper Juul sin spalte. Men Lisa Aisato N'jie Solberg brenner mest for rikt illustrerte bøker som treffer både barn og voksne.
Fredrikstad (KUNST): Det blir liksom ikke helt lyst i Fredrikstad denne novemberdagen. Tunge skyer henger over byen og det drypper jevnt. Lisa Aisato tar imot meg i en koselig enebolig på Kråkerøy, som hun deler med mannen Einar Børresen, datteren Aurora på to år og om ikke lenge et fjerde familiemedlem. I teorien har hun gått ut i fødselspermisjon, med knappe to uker til termin, men tegningen er ikke lagt bort ennå.
Høytlesning
Lisa Aisato er vokst opp på Kolbotn og har bodd store deler av livet i Oslo. Hun har vært elev ved Einar Granum Kunstskole og Strykejernet. Planen var egentlig å komme inn på Kunsthøgskolen, men det siste året ved Strykejernet begynte Lisa å få mange oppdrag og fant fort ut at hun hadde funnet sin plass. I 2007 startet hun for seg selv og har ikke lagt ned fargeblyantene siden.
- Jeg liker godt livets skole og har hatt en veldig bratt læringskurve siden jeg startet for meg selv
, forteller Lisa, som alltid har vært veldig glad i å tegne.
Da hun var liten, jobbet moren i bokbransjen og leste alltid mye for barna. Ofte gikk det i bøker uten bilder, og da satt Lisa sammen med søsteren Haddy og lyttet mens de tegnet.
J- eg tegner fortsatt mye og sitter som regel med illustrasjonene åtte timer om dagen. Dette er jo jobben min, men også noe jeg koser meg veldig med. Jeg liker å sitte alene og pusle med mitt
, sier Lisa og smiler.
Hennes første bok var i utgangspunktet skrevet som en kjærlighetserklæring til mannen, men ble sendt inn og antatt på Gyldendal i 2007. Siden har bokprosjektene kommet på rad og rekke. Nå skriver Lisa for barn, men er opptatt av at bøkene skal treffe både små og store.
- Det er gjerne flere lag i mine bøker, og den underliggende, litt såre historien kan det være bare de voksne som oppfatter. Det er også mye som ikke står i teksten, men som uttrykkes i bildene,
forteller Lisa.
Poesi i farger
Uttrykket hennes er litt utypisk og skiller seg ut blant andre illustrasjoner vi er vant til å se i norske barnebøker. Barnebøker har ofte forenklede tegninger som bygger direkte opp under teksten. Men i Lisas bøker utgjør bildene hele historier i seg selv. Mye kan leses i menneskenes ansiktsuttrykk, og følelsene når igjennom til leseren. I Svalene under isen, som er nominert til Brageprisen 2012, er tegningene poetiske og vakre, og utgjør en sanselig helhet sammen med teksten skrevet av Gaute Heivoll. Samtidig er hver illustrasjon et kunstverk i seg selv, med dempet koloritt og uttrykksfulle bilder. Barnas følelsesverden blir tatt på alvor, både innholdsmessig og visuelt.
- Hva betyr det at en bok du har illustrert har blitt nominert til Brageprisen?
- Det betyr mye å bli satt pris på, og en nominasjon er jo en bekreftelse på at man har havnet på riktig hylle. Det hadde kanskje vært enda mer stas hvis det var en av mine egne bøker som var nominert, men jeg må understreke at Svalene under isen er veldig godt skrevet, sier Lisa, og forteller at hun har jobbet med teksten til Gaute Heivoll på en ganske annen måte enn tidligere.
- Da jeg jobbet med boken, døde svigermoren min av kreft, og det var veldig tøft for hele familien. Jeg er stort sett en glad og tilfreds person, det gjenspeiles i mye av det jeg gjør. I den perioden var sinnsstemningen en helt annen, og det påvirket uttrykket. Men jeg syntes det var spennende å utforske nye sider, og jeg likte å bidra til å lage noe som ikke var så kommersielt.
Prisutdelingen skal foregå dagen etter, og kjolen er klar.
- Jeg ser frem til en hyggelig kveld, men reiser nok tidlig hjem. Jeg er liksom mer i modus for å ligge på sofaen om dagen,
sier Lisa og smiler.
Humor og alvor
I tillegg til samarbeid med Gaute Heivoll og blant andre Anna Bache-Wiig, har Lisa arbeidet mye med Tor Åge Bringsværd og Tambar. Bøkene om den lille gutten, som egentlig er en trollunge, har blitt veldig populære. Hele 12 bøker er planlagt i serien. Spranget fra tegninger med mye humor og moro til den mer alvorlige tematikken i Jesper Juul sin spalte om barneoppdragelse er stort.
- Tegningene dine i Magasinet er relativt karikerte, er det vanskelig å finne en balansegang mellom alvor og humor?
- Ja, det er absolutt en utfordring
, sier Lisa. - Det tas ofte opp tema som er vanskelig å illustrere fordi det omfatter barn som har det vondt. Men jeg er veldig bevisst på det, og tenker spesielt mye på hvordan spalten skal oppfattes av dem som har sendt inn brevet. Jeg vil ikke at de skal føle seg støtt av mine illustrasjoner
, sier Lisa alvorlig, og fortsetter:
- En gang fikk jeg et brev fra ei jente som ble mobbet. Moren hennes hadde sendt et brev til spalten, som kom på trykk. Jenta fortalte at jeg hadde klart å beskrive følelsene hennes så godt med min tegning, og det var en utrolig flott tilbakemelding å få. Det betyr mye. Men om andre lesere synes motivene er litt groteske, er det bare morsomt. Jeg vil heller at folk skal bli provoserte enn at de er likegyldige.
Ny bok i februar
Tegneprosessen starter med en idé som intuitivt blir skissert med fargeblyanter, blekk eller maling og pensel. Deretter skannes bildet inn på pc hvor resten av arbeidet gjøres med tegnebrett i Photoshop. Lisa anser aldri et bilde på lerret som ferdig. Alle detaljer, skygger og farger legges til med tegnebrettet. Derfor har hun ikke så ofte utstillinger for tiden. Hun ønsker ikke å stille ut skissene sine, og har rett og slett ikke tid til å tegne mye på eget initiativ.
- Jeg skulle ønske jeg hadde mer tid til å tegne helt fritt, ut ifra mine egne ideer. Når jeg illustrerer bøker for andre, er det satt opp en ramme som til en viss grad begrenser de kreative mulighetene,
forklarer Lisa. - Det er gøy å skulle få et bilde til å passe sammen med en tekst, men å skape noe selv helt fra bunnen av er på mange måter mer utfordrende fordi det ikke finnes noen grenser
.
Et av Lisas nyeste selvstendige prosjekter er boken Fugl, som hun både har skrevet og illustrert.