Ikke alle vet at Linn Stokke ga ut diktsamlingen "Tanker fra en sorg" i 1991. Mer kjent er trolig Stokkes fortid som skuespiller fra både filmlerretet og teaterscenen. Fra 1997 byttet hun kunstnerisk beite til slottsfrue og kurator. Hun har de siste årene lagt ned uhorvelig arbeid som konserndirektør i sin ektemann Atle Brynestads Brynestad-gruppen. I tillegg har paret sammen og hver for seg ikke mindre enn åtte barn å holde styr på. All kunstnerisk virksomhet på Brynestad-eide Hadeland og Steninge er Linns domene; planlegging, utarbeidelse og oppfølging av utstillingene de to stedene.
Som datter av skuespiller Tor Stokke ble Linn født 18. mars 1961 i Oslo. Det var i Arne Skouens stykke "Ballerina" fra 1976 at hun debuterte som skuespiller på Nationaltheatret. På filmlerretet har hun vært både Oda Krohg i "Hip hip Hurra" fra 1987 og den tyske prostituerte Dora i "En dag å dø på" fra 1983. Andre filmer og roller er Helene i "Om Karlek" fra 1987, "Noe helt annet" fra 1986 og "Hotel St. Pauli" fra 1988. Du kan høre, men ikke se henne i klassikeren "Det var engang et menneske" der hun ga stemme til mor, Siv og Hugin, animasjonsfilmen "Valhall" (1986), som selveste Lady i "Lady og landstrykeren" og som Fru Lundin i "Mio min Mio" med bl.a. Sverre Anker Ousdal.
Linn sa opp jobben på Nationaltheatret da ekteparet Brynestad kjøpte det svenske Steningen slott i 1997. 12. juni 1999 ble slottet åpnet for publikum - restaurert for et betydelig antall millioner. Målet var et kunst- og kultursenter med en virksomhet som hang sammen med det som skjedde ved Hadeland glassverk. I dag består Steninge av selve slottet, det finnes 22 bygninger på området, inkludert kultursenter i en fredet stenladegård fra 1873, det er glasshytte, og til eiendommen hører en stor engelsk park. På tre år har faktisk slottsfruen Linn Stokke og slottsherren Atle Brynestad gjort Steninge Slott Kulturcenter til en av Sveriges mest besøkte turistattraksjoner - bedre besøkt enn Moderna Museet. Slottet kalles beskjedent for "Den karolinska herrgårdskulturens finaste och mest fulländade smycke."
1. Hva er ditt beste favorittkunstverk?
Knut Roses bilde Jeau Jeau.
2. Hva appellerte deg ved den?
Fargene, det utfordrende og grenseløse motivet hvor verdener spinnes i hverandre.
3. Når gikk du til anskaffelse av det?
Det kjøpte jeg i 2000.
4. Hvordan og hvor fikk du tak i det?
Jeg tok kontakt med Knut Rose og ble invitert hjem til ham. Til stor kontrast fra mange kunstnere var Knut Rose ikke kommersiell av seg. Han fortalte straks at han egentlig ikke ville selge noen bilder i det hele tatt, men kona sa fra at han måtte. Jeg hadde med min far Tor Stokke, og mens de to drakk hvitvin og pratet om barndomsbyen Trondheim, fikk jeg gå rundt i ateliet hans og se på bilder Da han etter en stund spurte om jeg hadde funnet det jeg lette etter, måtte jeg svare at det hadde jeg ennu ikke. Da tenkte han seg nøye om før han sa at jeg skulle få se noe han egentlig ikke skulle vise til noen. For bildet han skulle vise hadde han egentlig holdt av til Dronningen som skulle komme på besøk uken etter. Det eneste som var viktig var at bildet jeg fikk se var bildet jeg hadde lett etter. Det grep umiddelbart tak i meg og bildet har utfordret meg og holdt taket i meg siden den gang.
5. Var det for å behage øyet, intellektet eller med tanke på investering og en mulig verdiøkning at du anskaffet verket?
Privat kjøper jeg kun med hjertet.
6. Hva skal til for at du selger kunstverket?
Må jeg av en anledning selge det, så gjør jeg jo det. Men det har mer med mitt forhold til materielle ting å gjøre.
7. Hvor på en skala fra 1-10 (uinteressert - lidenskapelig interessert) kan man plassere din kunstinteresse?
Vi selger selv mye kunst ved Steininge Slott kultursenter i Sverige hvor vi har et galleri på 1700 kvm. I tillegg til via galleriet på Hadeland Glassverk. Jeg er selv kunstner (skuespiller). Jo kunst interesserer meg på så mange måter. Et tall: mellom 8-10 ettersom ikke all kunst interesserer meg like mye.
8. Kan man kategorisere en installasjon som f.eks. en plastbåt i et badekar fylt med vann utstilt på Høstutstillingen som kunst?
Det er alt for mange missforståelser vedrørende kunst. Bare fordi en søppelbøtte i et galleri provoserer - betyr det ikke at det er kunst. Det betyr ikke at det ikke er kunst heller. Vi blir usikre når vi skal definere kunst - eller kunstig sikre. Dette er fordi kunst, utover den rent håndverksmessige delen, ikke lar seg definere. Kunst er i stadig bevegelse - som provokatør, den som forener, alkymisten i våre hjerter, som speilbildet på vår tomhet. Kunst er det som setter oss i forbindelse med oss selv. Et gjenkjennende, utvidende eller i blant utfordrende møte - som fører oss til syvende og sist inn på reise i eget landskap. Det spennende med å gå på en kunstutstilling er å være nysgjerrig på sine egne følelser. Der ligger mye av nøkkelen.
9. Husker du kunst som har gjort deg sint, eller provosert deg på et vis?
Ja kunst som kaller/missbruker tittelen Kunst for å fremme politisk budskap på en forflatet og ensidig måte.
10. Finnes det andre kunstverk som har betydning for deg?
Antony Gormleys skulpturer; Worlds Apart som står mellom Sør og Nord Korea.
11. Er det et kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
Ja, opplevelsen av å fullt ut fatte det ufattelige kunstverk menneske selv er.
12. Har du en mening om hvem som er Norges viktigste kunstner?
Det viktigste kunstneren er ikke alltid den som snakker høyest. Mange er viktige - Victor Sparre var en undervurdert kunstner etter min mening.
13. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelié?
Leonardo da Vinci.
14. Når og hvor besøkte du sist et galleri eller en utstilling?
Åpningen av Steninge Slotts sommerutstilling i Juni som jeg selv hadde rigget; "Kaffe Fasset & Ada Lisa Gjeruldsen NEW WORKS 2004". Den ble sett av ca 40.000 mennesker i sommer. Norske Ada Lisa Gjerruldsen solgte nesten alle bildene sine, noe som er en prestasjon for en norsk kunstner i Sverige. Synd norske medier ikke skriver mer om kunstnere som henne. Hun er en godt bevart hemmelighet her tillands.
15. Hvis du fikk lov til å velge fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie?
For meg er det ikke så viktig å ha og eie. Men skal jeg først velge noe så er høres den Hellige gral spennende ut å kunne utforske. Hvis den eksisterer ...
16. Hva hadde livet vært uten kunst?
Jeg tror ikke livet eksisterer uten kunst. Kunsten lever og overlever i de mest kummelige forhold fordi den er en del av vår livskraft. Så viktig er den at den får et utrykk uansett, stort eller lite - som løvetannen som spirer i asfalten. Mange er ikke klar over at de påvirkes av kunstens energi daglig. I dag er den jo også flettet inn i reklame i stor grad, og grensene er mer flytende, men også mer integrerende i våre liv.