Tre omtaler KUNST 5-2012






Av Lars Elton.
KUNST 5-2012: Lars Elton anmelder og skriver utstillingsomtaler fast for KUNST.
Fra berg og Dahl
Når Hans Normann Dahl åpner utstilling lørdag 6. oktober, er det dagen før han fyller 75. Men å kalle det jubileumsutstilling? Vel, ja, kanskje.
Få kunstnere er så folkekjære som Hans Normann Dahl. Men det er en ting som har kommet med tiden. Til KUNST forteller han at da han debuterte i Oslo kunstforening i 1966, var mottagelsen høyst blandet. I VG skrev Fredrik Michelet at her er det altfor mye teknikk. I Dagbladet skrev Ole Mæhle at her er det altfor lite teknikk. Dermed kunne han avskrive kritikken som veiledning og gå videre på sin egen vei.
Jubileumsutstillingen – hvis det er det det er – på Gulden kunstverk utenfor Drammen vil romme både gammelt og nytt. Han forteller at hovedtyngden er ferskvare, men at det blant en god del eldre ting vil være mye som aldri har vært stilt ut. Blant annet tegninger av den legendariske aktmodellen Nusse, som stilte opp for Gustav Vigeland og andre kunstnere gjennom 50 år. I tillegg kommer en del malerier han anser uselgelige både grunnet format og burlesk innhold.
- Gulden er jo et flott galleri med store rom som gir grunn til å slå ut med håret både med hensyn til antall og størrelser. Så her blir det litt av hvert fra en lang karriere,
sier han. Utstillingen varer til 28. oktober
Musikken som inspirerer
Musikk har inspirert billedkunstnere siden tidenes morgen. Nå ruller Museet for samtidskunst ut en stor utstilling om sammenhengen innenfor samtidskunsten.
Ingen annen kunstform har satt sterkere preg på samtidskunsten de siste ti til tyve årene enn musikk. I wish this was a song. Music in contemporary art utforsker skjæringspunktet mellom musikk og billedkunst. Utstillingen på Museet for samtidskunst er blitt en stor, internasjonal gruppeutstilling organisert i syv tematiske kapitler. 48 kunstnere fra 19 land fyller hele museet med sine arbeider. Utstillingen står til 20. januar 2013.
Når museet blir studieobjekt
Modernismen er en historisk periode innen kunsthistorien. At den ikke er en parentes i historien, vitner Henie Onstad Kunstsenters utstilling om.
Mens kunststudenter tidligere samlet seg rundt aktmodellen, går studentene nå til teorien for å finne sine egne referanser. For tre av professor Dag Erik Elgins studenter ved Kunstakademiet i Oslo er Henie Onstad Kunstsenters samling blitt et slikt objekt, og resultatet av undersøkelsen kan vi se i utstillingen Modernism machine. Utstillingen viser hvordan kunstinstitusjonen kan være modell for nye kunstverk, samtidig som institusjonen blir underlagt nye undersøkelser. Utstillingen står til 21. oktober.
Relaterte kunstverk

Colour Science

Can't Ignore II

Can't Ignore I

True Connection

Playing in The Forest

Playful Earth

Secret Garden 12

Secret Garden 7

Secret Garden 6

Troll

Secret Garden 15

Secret Garden 14

Secret Garden 13

FunSome

Fragments from The Past 4

Fragments from The Past 3

Fragments from The Past 2

Fragments from The Past 1

Inside Outside

Hope 9

Hope 7

Hope 2

Game Changer

LAB 006

LAB 002

LAB 001

Høst ved innsjøen

Pianotime

Nakke

For det er alltid lys

Magnolia

Myke vinger - håndkolorert

Flammehimmel

Spredt bosetting

Hope

Frodig

Flower Bouquet, city lights

Fargefest

Darkness falls

Blomsterhimmel

JORD, ILD OG VANN

BRØDRE

Hvilende hode II

Hvilende hode I

Nattjazz

Ildsjel

Par

Summer Breeze

Conversations in a Room #2
