Kristian Finborud i Voss: Kunstneren som forstår deg
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 2008: Kristian Finborud kom til Voss fra Porsgrunn for åtte år siden. Han var en av de første kunstnerne som bosatte seg i Forsvarets gamle verksted. Eieren av bygningen har bygget ut lokalene ettersom flere kunstnerleietagere har meldt sin interesse. I dag huser bygningen 18 atelierer og har blitt et kunstnerfelleskap med grafikere, malere, forfattere, glasskunstnere, keramikere og grafisk designere.
Finborud har selv vært primus motor for den private stiftelsen og non-profit prosjektet som har fått navnet Kulturverkstedet Magasinet. Selv har han føyd til slagordet kunstneren som forstår deg på navnet sitt. En ekte kunstpsykolog.
- Mange har slagord, så jeg ønsket å harselere og ironisere over dette. Det er så mye kunst man ikke forstår i dag. Jeg vrir litt på dette, og lager kunst og skaper bilder som forstår deg. Jeg tror på det stakkarslige i mennesker som kjenner seg igjen i motivene mine. Dette er ikke akkurat machotyper, men de gjør så godt de kan, jobber iherdig, og vil nok komme seg over fjellet til slutt,
ler Finborud på telefonen fra Voss. Her kan han komme til atelieret om morgenen uten å planlegge, og ende på opptil 25 motiver om ettermiddagen.
- Det starter med et par ideer. Så er det bare å slappe av, og vente på at ting kommer utover dagen,
forteller han.
- I bildene til Aktuell Kunst har jeg plassert figurene som strektegninger i komposisjonen først, for så å bygge et mer abstrakt landskap rundt
, forklarer Finborud om sin nye motivkrets.
Frem til nå har nemlig Finborud vekslet mellom to ulike uttrykk i bildene sine: Humoristiske, poengterte fortellingsmotiver og mer abstrakte, stemningsfulle landskapsscener. Denne gangen har han forsøkt noe helt nytt til Aktuell Kunst; å kombinere de to motivkretsene til en helt ny motivserie med temaet fjellvandrere i ekte Turistforenings-ånd.
- Figurene mine har vært med meg fra starten. Det er en egen verden som lever sitt eget liv der jeg utsetter menneskene for ulike situasjoner: De fisker, spiller golf, bader og går på ski. Nå har de også kommet seg opp på fjellvidda og jakter, klatrer og går på tur i et landskap preget av Vestlandets natur, med voldsomme topper og dype juv. Noen bilder har flatere terreng fra Hardangervidda. Jeg har blitt en skikkelig vossing skjønner du, og det hender at jeg går på tur, uten å være en ekstremsporter
, ler Finborud på ny.
Bildene hans har ofte en tekst som poengterer situasjonen. De spiller stort sett alltid på humor, men noen er mer vittige, andre mer tvetydige.
- I motivet med paret som kikker ned i et juv kan man legge så mye mer. De har endelig kommet opp, og nådd målet, men hva skal de klatre etter nå?
Finboruds naturbilder kan beskrives som fantasier eller fabuleringer over landskapstemaer, der elementer som farger, lys og stofflighet blir det viktigste. De er ikke direkte skildringer fra bestemte steder, og bare unntaksvis tar han utgangspunkt i skisser tegnet ute i landskapet.
- De stemningsfulle, nesten abstrakte landskapene har også vært med meg lenge, der jeg jobber mer formalt og estetisk med platen, og skaper en stemningsvisjon, for å bruke et høytidelig uttrykk.
Finboruds etsninger er et resultat av en omfattende og tidkrevende prosess som gjør hvert enkelt trykk til et unikt arbeid. Kunstneren bruker to plater, der den ene tilfører bilde en slags toner. Alle etsningene trykkes for hånd og opplaget overstiger sjelden 40. Dette skyldes tekniske begrensninger som at halvtoner forsvinner og platen slites, men også at Finborud ønsker å gå videre med nye motiver. Dermed blir også opplagene og de enkelte motivene raskt utsolgt.
- Jeg skisser sjelden, men går rett på platen for å oppnå mest mulig friskhet. Opplagene trykkes i mange fargevarianter, og jeg liker å eksperimentere med hvordan fargene virker mot hverandre. Jeg er opptatt av at de skal virke gjennomskinnelige, og trykker transparente farger over hverandre. Fargene kan dessuten opptre veldig ulikt, avhengig av hvor dypt man etser. Ved å bruke en svært sterk syreoppløsning får jeg hull eller spor i platen, så fargene blir liggende tykt på papiret som relieffer,
avslutter Finborud fra Voss.