KUNSTMESSENE
Av Tanja Thorjussen.
KUNST 6-2012: Hva skjer på kunstmessene? Er de kun for innvidde med penger? Og kan en messe faktisk kalle seg ikke-kommersiell?
En kunstmesse er en blanding av utstilling, kort presentasjon av en kunstner eller et galleri og en salgsstand. Her møter gallerister og kunstnere publikum og hverandre i en konsentrert og intens periode. Messer har ofte et høyt faglig innhold med foredrag og artist talks, mens salg er en hovedfaktor for den kommersielle messen. Nettverk og nye bekjentskap er en hovedfaktor for den kunstnerdrevne messen. På begge messeversjonene må man søke, eller bli invitert til å delta, og bli godkjent av kunstmessens styre.
Kunstmesser har eksistert lenge i Europa og USA. Om messen tiltrekker seg et profesjonelt og interessert publikum, får den høyere status og blir et trekkplaster i seg selv for den voksende kunstturismen. Flere og flere byer i verden har årlige kunstmesser, mens Norge ikke har noen tradisjon for dette. For første gang ble det i år holdt en kunstnerdreven messe i Norge: på Hydrogenfabrikken i Fredrikstad. Messen har fått navnet What a Mess og er relativt liten med 30 inviterte deltagere fra Norden.
Supermarket i Stockholm startet også i det små med Minimarket i 2006. Interessen var stor, og messen forandret navn til Supermarket allerede året etter og holder nå til i to etasjer på Kulturhuset i Stockholm med gallerier fra hele verden.
På kunstnerdrevne messer er det veldig variert og mye eksperimentell kunst. Alt fra rombasert og tidsbegrenset performance til installasjoner, fotografi, fanziner, tegning, skulptur og maleri, men også workshops, artist talks og foredrag. På den kommersielle Market er det kunstneriske uttrykket mindre lekent og mer etablert. Kunstnerne er ikke nødvendigvis til stede, og galleristene formidler verket til publikum og potensielle kjøpere.
Market: den kommersielle messen
Joanna Sundström er presseansvarlig ved Market, og jeg spurte henne hva som var den opprinnelige hovedintensjonen for messen og om denne intensjonen har forandret seg noe med årene og messens utvikling?
- I 2006 tok en gruppe gallerister initiativet til en ny høykvalitetsmesse for samtidskunst i Stockholm. Med de store internasjonale kunstmessene som forbilde var intensjonen å starte en messe som skulle skille seg vesentlig fra tidligere kunstmesser. Målet var å skape en mindre, mer profesjonell messe med utvalgte gallerier og en nordisk profil. Intensjonen er fortsatt den samme, og målet er oppfylt.
Galleri I8 i Reykjavik på Market
Det er ikke mange kommersielle gallerier i Reykjavik, men I8 i Reykjavik har i mange år vært en sterk aktør i den lille hovedstaden. Økonomisk fall til tross, så går det godt. Mye av grunnen er kanskje at galleriet ved å være med på kunstmesser kan holde kontakten med sterke kjøpere i hele verden. Samtidig er den islandske kunstscenen internasjonal og stadig undersøkende i sitt felt.
I8 har holdt på siden 1995 og representerer internasjonalt aktive kunstnere som Ragnar Kjartansson, Olafur Eliasson, Eggert Pétursson, Elín Hansdóttir, Karin Sander, Lawrence Weiner og Roni Horn. KUNST spurte den nye direktøren, Audur Jörunsdottir, om hvorfor det er så viktig å delta på kunstmesser og hva som er hovedgrunnen til å delta?
- Vi har deltatt på mange kunstmesser de siste årene, spesielt Market i Stockholm, ettersom vi også er involvert i messen ved at vår eier, Börkur Arnarson, er med i komiteen. Vi har også deltatt på Armory de siste syv årene, Basel Miami de siste seks og i Brussel. Det har blitt mer og mer viktig for oss å delta på messer i Europa, som i København og Berlin, og siden år 2000 har vi satset på å være mer aktive på kunstmesser i USA, der vi holde kontakten med mange amerikanske samlere.Vi drar til en messe for å selge arbeider, men det er ikke det eneste som skjer: Messen skaper også uventede møter og relasjoner, og vi møter nye kunstnere som vi kanskje kan jobbe med. Så det er bra både for business og kunst.
Supermarket: den ikke-kommersielle messen
Andreas Ribbung er kunstner og en av grunnleggerne av og organisator for Supermarket. KUNST spurte ham om hovedintensjonen for messen og om denne intensjonen forandret seg noe med årene og messens utvikling?
- Hovedintensjonen har hele tiden vært å synliggjøre den kunstnerdrevne kunstscenen og å tilrettelegge for nettverksbygging mellom kunstnere, kunnskapsdeling, samspill og samarbeid. Vårt nåværende hovedmål har utviklet seg etter hvert som vi har vokst med messen. Vi vil nå et stort publikum, bidra til å øke interessen for kunst og styrke kunstnernes posisjon i kunstverdenen. Gjennom messen ønsker vi å tilrettelegge for et engasjerende innhold i utstillinger og seminarer hvor aktuelle temaer som likestilling, demokrati, bærekraftig utvikling og rettighetsproblematikk belyses.
Natasa Kokic på Supermarket
Det er mange deltagende kunstnere fra hele verden på Supermarket, flesteparten fra Europa og Skandinavia. Natasa Kokic er kunstner fra Beograd, men bor og arbeider i Oslo. Hvordan kom hun med på Supermarket?
- Jeg ble invitert av GRAD - European Centre for Culture and Debate / KC GRAD, som er et kunstnerdrevet kultursenter i Beograd, ettersom jeg har hatt utstilling der tidligere.
Til spørsmålet om hva hun ønsker å oppnå ved å delta på kunstmessen svarer hun at det i hovedsak er å møte andre kunstnere og nye mennesker, å se hva som skjer:
Det er det samme som å stille ut i et galleri, bortsett fra at det er veldig kort tid og intensivt. Jeg har ikke tenkt noe på å selge kunst, så det er ikke hovedgrunnen.
Kristin Tårnes og Kurant visningsrom i Tromsø på Supermarket
Visningsrommet Kurant fra Tromsø og kunstner og kurator Kristin Tårnes var også på Supermarket.
- Vi syntes at en messe for kunstnerdrevne gallerier hørtes veldig spennende ut og ville gjerne delta for å møte andre. Intensjonen er å skape og utvide nettverket, det er ingen økonomisk vinning eller salg. Vi ville se hvordan andre gjør det. Det er mange eventer og foredrag. Vi var for eksempel med på et møte med fem andre kunstnere der vi snakket om finansiering av kunstnerdrevene steder. De andre var fra Russland, Serbia og Nederland, og det var veldig nyttig og interessant.
WHAT A MESS!
Det er ingen tradisjon for å holde kunstmesser i Norge, verken kommersielle eller kunstnerdrevne. Men nå har Østfold Kunstnersenter for første gang initiert en kunstmesse i forbindelse med åpningen av den nye Hydrogenfabrikken Kunsthall i Fredrikstad. Kunstnerdrevne gallerier ble invitert til å delta på messen, som varte en helg i august. Deltagerne er i hovedsak fra Norge, men Sverige, Danmark og Finland er også med. Hydrogenfabrikken er en ny arena for kunst og huser atelierer for kunstnere som Petter Hepsø, Hege Liseth, Laila Kongevold og Stefan Christiansen, samt kontorer til flere arkitekter, forfattere, film- og designbyråer.
Kunstneren Putte Helene Dahl er prosjektmedarbeider ved Østfold Kunstnersenter. Hvorfor valgte de å lage en kunstmesse, og hva er det som er interessant og fordelaktig med denne typen utstillingsformat?
- Hydrogenfabrikken Kunsthall sto ferdig i mai, og for å innvie den nye kunsthallen arrangererte vi en stor, offisiell åpning med kunstmessen WHAT A MESS! Vi valgte å arrangere en kunstmesse av flere grunner. Det er Kunsthallens målsetting å være nyskapende og aktuell, og vi når begge mål ved å være først ute med en slik kunstmesse i Norge. En kunstmesse er både faglig interessant for deltagerne, for vårt kunstmiljø i Østfold og har bredden som appellerer til det bredere publikum. I forkant av WHAT A MESS dro vi til Market og Supermarket i Stockholm 2012 for å se hvordan de gjorde det.
KUNSTMESSENES HISTORIE:
- Kunstmesser begynte å vokse frem på 1900-tallet. En av de første var The Armory show i New York i 1913. Ikke før på 1990-tallet begynte kunstmesser å ta den massive form som de nå har.
- Art Forum Berlin, Art Cologne, Art Basel, Frieze art fair - listen er lang, og små som store byer holder kunstmesser som ikke bare styrker det kunstfaglige miljøet, men også byen som arrangerer den, ved å tiltrekke seg kjøpesterke samlere, utøvende kunstnere, kuratorer og et økende kunstinteressert publikum.
- The Armory Show i New York er en av de sterkeste messene. I 1994 startet fire kunsthandlere denne messen som nå huser 228 gallerier og kunstinstitusjoner, og gjennom perioden på fire dager er det et mylder av aktiviteter. Hoveddelen er i The Armory Show, Contemporary og The Armory Show Modern, der gallerier holder sine stands. I 2012 inviterte kuratoren Jacob Fabricius 19 gallerier fra Danmark, Norge, Sverige og Finland for å tiltrekke seg kjøpesterke samlere, utøvende kunstnere, kuratorer og et økende kunstinteressert publikum.
- En kunstmesse er i første omgang et bransjetreff som også er åpent for publikum, som betaler inngangspenger. Samtidig er det selvfølgelig også debatter, artist talks, film og performance-program, og vernissasjer.
- What a Mess i Fredrikstad er den første kunstnerdrevne messen arrangert i Norge.