På veggen: Morten Krogvold
Det finnes ikke kjedelige modeller, bare kjedelige fotografer, er et gammelt, godt Krogvold-sitat. At han selv ikke er en kjedelig fotograf har han bevist gang på gang i sin mangfoldige karriere. For det første er han en energisk, engasjerende og kraftfull skikkelse i hvilket som helst rom han trer inn i. Han er lidenskapelig opptatt av kunst og fotografi, og kan sin kunsthistorie til fingerspissen. Men han er også lidenskapelig opptatt av mennesker, deres liv og skjebner. Publikum beundrer Krogvold for hans tekniske dyktighet og det alternerende svarte og hvite, men også for det vakre, varme og levende som strømmer ut av hver en rynke i bildene. De gamle mestrene forskjønnet ved å idealisere adelskvinnene med sine pensler, Krogvold forskjønner ved å trekke frem det beste i sine objekter. Dette er trolig oppskriften på hvordan man blir en av Norges mest profilerte fotografer.
For selv om Morten Krogvold kan få alt fra stilleben av døde dyr til Monolitten i Vigerlandsparken, skulpturer i Rodin Museet og tåkelandskap i Bucenwald til å leve i sitt eget magiske univers, er det portrettene hans som står sterkest. Så har også Oslo-kunstneren fotografert stort sett alt som kan krype og gå av kjendiser og personligheter i Europeisk kulturliv de siste 30 år, noe som resulterte i boken "Images", et samarbeid med Lexmark Foto. Tross i sin befestet posisjon, fikk han gjennomgå hardt for sine portrettbilder av kongeparet i fjor: Kongen var bustete og dronningen overlegen.
"Jeg jakter på det magiske øyeblikket", har Krogvold sagt. Dette har han gjort både i Italia med den pittoreske boken "Italiensk hemmeligheter" og i Eritrea med TV-auksjonen 2002. I løpet av det siste året har kunstneren rukket å dra i land prosjektet "Ansikt til Ansikt" og sin siste utstilling "Kvinner Care" på Henie Onstad Kunstsenter. I tillegg er Krogvold Norges eneste lektor i fotografi og stiller opp på de etter hvert så berømte og beryktede Krogvold-workshop'ene i Vågå. Med en slik bakgrunn kan ikke et intervju om kunst bli annet enn en berikende ferd. For som Krogvold sa til fineArt: "Jeg ønsker ikke å forberede meg, men ta de svarene som dukker opp i meg her og nå, en fredelig tirsdags formiddag."
Relaterte kunstverk

Uten tittel

Madonna i grotten

Ferrari 250 GT SWB ‘SEFAC 1961

Jaguar D-Type 1955, Le Mans Winner, Profile

Outlaw

Porsche 356 Nostalgy

Las Vegas Formula 1 Ferrari Pit Stop – 2024

Las Vegas Formula 1 Mercedes Pit Stop – 2024

The Vault

Yosemite Valley, Burnt tree

Yosemite Valley El Capitan, A tribute to Ansel Adams

Yosemite Valley, Half Dome 2024

Ferrari 750 Monza 1955 (Driven By Carol Shelby And Ken Miles), interior

Ferrari 750 Monza 1955 (Driven By Carol Shelby And Ken Miles), front

Ferrari 750 Monza 1955 (Driven By Carol Shelby And Ken Miles), profile

Sterling Moss. Cooper T51 1959 Goodwood

Mercedes Benz CLR - The Lucky number 3

Le Mans Pit Stop

Bentleys Monaco

Las Vegas Formula 1 Paris 2024

Las Vegas Formula 1 Speed 2024

Martini Porsche 917

Porsche 917/20 1971 Fat Pig

John Surtees' Ferrari 158, World Champion 1964, Back

Porsche 917K

John Surtees' Ferrari 158, World Champion 1964, Front

Ferrari 330 LMB 1963 Profile

Ferrari 275P, Le Mans Winner 1964, Profile

Rothmans Porsche 962 by Vidar Frogner

Kimi Räikkönen Ferrari F2007 (Per Gessle Collection)

Jaguar D-Type 1955, Le Mans Winner, Back

Jaguar D-Type 1955, Le Mans Winner, Front

Porsche 908

John Surtees' MV Agusta (7 Times World Champion )

John Surtees' Ferrari 158, World Champion, 1964 Profile

Borgo Statione, Mille Miglia 2024

Mille Miglia, The Curve 2024

Monte Carlo La Rascasse

Porsche Type 64 Front & Back 1939

Road Parts Brescia City, Mille Miglia 2024

Piazza Paolo Brescia City, Mille Miglia 2024

Fairmont Monte Carlo

Jaguar C Type 1953, Goodwood

Ferrari 275P, Le Mans Winner 1964 Front

Porsche 917 Nostalgy, Markegaard

Casino de Monte Carlo, Historic Race

Before Pit Stop, Le Mans 2023

Main stage, Le Mans 2023

Porsche 917 - Markegaard
