Forvirring, vekst og patina
Av Oda Beitnes Amundsen.
Hun er opptatt av struktur og tydelige rammer for arbeidsdagen. Arbeidstiden i atelieret er fra 8.30 til 16.00 hver dag. Men gulvet på atelieret er et kaos av malingsflekker, rester av utskårede sjablonger og halvferdige malerier.I den kreative prosessen skaper Cathrine Knudsen møter mellom den urørte naturen og tidkrevende maleteknikker.
Klokken er 9 på formiddagen da KUNST banker på døren til atelieret på Holmen i Oslo. Vi blir invitert inn og plassert på en stol med en rykende kopp kaffe mellom hendene.Atelieret er fylt opp med malerier til utstillingene Knudsen skal ha i år.
På avstand gir de abstrakte komposisjonene til Knudsen inntrykk av nøytrale farger med beskjedne, repeterte formelementer. Men på nært hold lever en hel verden av former og linjer som spiller på hverandre i flere lag og med spor av ulike teknikker.De nøytrale fargene blir også mer dynamiske, med et stort farge spekter skapt av tålmodig påføring av flere lag med maling. Cathrine Knudsen arbeider først og fremst med billedkunst,men har de siste årene også jobbet aktivt innenfor andre medier.
- Kan du fortelle litt om prosessen og teknikken din? Hvordan blir et oljemaleri til?
Jeg har mange uforløste bilder i hodet. De nyeste formelementene jeg jobber med, er blomster som leker seg i lag over flatene. Jeg prøver å gjenskape linjene vi ser i bladverket på en mer raffinert og strukturert måte.
- Du utfordrer teknikken og mediet?
Ja, det er i stor grad oljemalingen jeg bearbeider på ulike måter. Jeg vil hente inn farger i de nokså nøytrale fargespektrene mine. Jeg skjærer og henter opp lagene jeg har malt. Å lage en ferdig komposisjon tar flere måneder og er en krevende prosess.Jeg ønsker at maleriene skal reflektere naturens liv og forvitring, og for å skape den effekten må jeg jobbe mye med billedflaten.
- Kan du utdype hva du legger i forvitring og vekst?
Det skal være en følelse av en form for urørt natur, en abstraksjon av de kjente formene vi ser rundt oss.Den nye utstillingen i Galleri Fineart skal hete Hemmelighetens hage, med en direkte referanse til det urørte som vi omgir oss med. Jeg har jobbet mye med formelementet fjær tidligere,som del av et forvitringskonsept. Nå er jeg mer opptatt av vekst, og det kommer tydelig fram i de nyeste arbeidene mine. Jeg får fram en mer feminin og skjør side med blomstene og øyenstikkerne, som er mer fremtredende formelementer nå.
I bearbeidingen av lerretet og komposisjonen bygger jeg opp en nesten plankelignende struktur som bakgrunn for de organiske plante formene i forgrunnen.Jeg ønsker å uttrykke kontrasten mellom det menneskeskapte og naturen.
- Oljemaleriene blir nesten som et håndverk? Som en kontrast til den intuitive,abstrakte kunsten?
Ja, jeg er opptatt av å skape det taktile gjennom strukturer og teksturer som formes direkte på lerretet. Ett og ett lag må tørke, og jeg må planlegge hvert trinn nøye i prosessen. Formene under skal komme til syne, og strukturene og linjene som trer fram gjennom lagene er viktige for å få fram de nyansene av patina jeg ønsker.
- Kan vi gå tilbake til patina-begrepet?Når man ser på maleriene dine, oppleves det litt som å se gamle fotografier, det er et slags mørke i den lyse overflaten
Jeg bearbeider overflaten med mange lag nettopp for å bringe fram patinaen. Jeg ønsker at det skal gi et inntrykk av at det er gammelt. Ettersom det ikke er figurativt, former jeg rom ved å jobbe lagvis. Maleriene kan oppfattes som ganske like på grunn av formelementene, men jeg er opptatt av å utvikle romfølelsen ved hjelp av struktur og lag.
- Du jobber også med grafikk. Jeg opplever at maleriene og grafikken din spiller på hverandre og forenes i et nokså likt formspråk. Kan du fortelle litt om det?
Jeg er bevisst på å videreføre formspråket, å ha en rød tråd i de ulike kunstformene. Jeg vil at betrakterne skal vite at alt hører til mitt uttrykk,som om grafikken er et utsnitt fra et maleri. For å videreføre elementer fra maleriene bruker jeg virkemidler som treplater for å bringe fram nettopp plankeveggen fra maleriene.
- Har du en ideologi eller filosofi knyttet til kunstuttrykket ditt?
Jeg ønsker å fremheve stillheten og roen. Å formidle en følelse av skjørhet som jeg tror mennesker trenger i dag.Kanskje bildene kan bringe fram minner og fremkalle en følelse av nostalgi.
Jeg er opptatt av energien jeg legger i bildene, det er hele livet mitt. Og det er viktig at det er noe som treffer betrakterne.
- Kan du fortelle litt om hvordan kunsten din har utviklet seg?
Jeg kommer fra en kunstnerisk familie med både farfar og far som malte. Jeg startet ganske abstrakt, men inspirert av naturen. I starten uttrykte jeg meg i stor grad intuitivt med olje,lakk og sparkel direkte på lerretet.Jeg har jobbet fra det rent abstrakte mot det mer figurative. Ved å ta i bruk repetisjon og jobbe med lag for å skape en struktur og dybde i billedflaten har jeg nå satt fokus på de små detaljene i strukturen i maleriene.
- Du arbeider med flere uttrykk enn billedkunst – kan du fortelle litt om det?
Jeg er fascinert av glasskunst og samarbeider med Hadeland Glassverk om å utforme vaser og lyslykter med min dekor. Tidligere har jeg også utarbeidet tekstiler, både pledd og klær, i samarbeid med Part Two. Dette jobber jeg med fortsatt, og det er gøy å få jobbet med mitt uttrykk i flere kreative prosesser.Jeg er opptatt av en total estetikk som gjenspeiler meg.
Vi sitter ved arbeidspulten i atelieret,og bak ryggen til Knudsen henger flere korte notater med navn, avtaler og sitater. Den siste kaffeslurken ligger som en kald dam nederst i koppen, og en kort time på Holmen nærmer seg slutten. Cathrine Knudsen kommer med en avsluttende kommentar:
Jeg er spent og grugleder meg som vanlig til å få vise fram maleriene, men det blir fint å endelig invitere alle inn i min Hemmelighetens hage.