Kjell Stub
Vi prater med Kjell Stub (61) på telefonen en formiddag i januar. Selv har han vært oppe lenge for å få med seg morgenlyset. Det er han nemlig svært opptatt av. - Jeg er en ordentlig morgenfugl skjønner du! Morgenlys og vinterlys er veldig spennende. Den lave vintersola har masse flotte nyanser og valører. Sola om sommeren derimot er kjedelig. Den lager jo bare glansbilder av landskapet.
Stub har akkurat avsluttet en grafikkutstilling i New York. I september skal han ha utstilling av både malerier og grafikk på cruiseskipet The World, i oktober stiller han ut på Galleri Pingvin i Oslo og i desember er han invitert til å stille ut bilder under en lysfestival i Lyon. Men først skal han ta med bildene sine til Gjøvik under Madshus skifestival 10. februar. - Jeg maler først og fremst for meg selv, og er jeg heldig så liker andre det og ønsker å kjøpe bildene mine. Skulle jeg male for andres del så ville det ikke blitt bra – jeg er en stor egoist skjønner du! Stubs latter runger gjennom telefonen fra Bergen.
- Men ellers er jeg en snill og grei gutt, det må du huske å skrive!
Den abstrakte naturen
Stub liker å gå rett på og få en umiddelbar respons når han skaper sine bilder. Går det for sent, mister han tålmodigheten. Derfor liker han linoleumssnitt. - Når jeg lager grafikk bruker jeg kun linosnitt. Jeg prøvde meg på etsning, men det tok for lang tid for meg, jeg mistet jo helt inspirasjonen underveis. Med linosnitt kan du gå rett på og være litt voldsom.
Han jobbet tidligere mye med fjellmotiver, men har etter hvert gått mer over i det mer abstrakte selv om det visuelle uttrykket hans er lett gjenkjennelig.
- Jeg er fremdeles inspirert av naturen, men jeg var lei av at alle skulle se et landskap eller et fjell i bildene mine. Derfor begynte jeg å snu bildene på høykant. Plutselig fikk bildene et helt nytt uttrykk som jeg jobbet videre med. Hvis du går ut i naturen og tar med deg et passepartout som du bruker til å avgrense en liten bit av et tre, eller en skogbunn, så ser du at naturen faktisk er full av abstrakte motiv.
Levende lino
Stubs grafiske linotrykk er preget av fine, detaljerte linjer og en karakteristisk struktur på bildets overflate. Dette skyldes trykkeprosessen, hvor hver enkelt trykkplate valses for hånd før de trykkes oppå hverandre. Som regel brukes tre plater, men noen ganger må Stub eksperimentere. Da kan det bli opptil 40 plater, med det resultat at det sjelden blir mer enn ett bilde.
- Ja, hvis det er så mange plater blir det gjerne bare ett eksemplar. Ellers trykker jeg opp rundt 25 eksemplarer. Men det er jo bildene jeg vil lage, ikke opplagene. Linosnittet er en veldig spennende teknikk med den strukturen og særpreget det gir. Litografi blir for dødt synes jeg, for flatt. Når Stub ikke skjærer i linoleumsplater, maler han. Han liker å kunne veksle mellom de to teknikkene.
- Jeg jobber i vekselvise perioder med grafikk og maleri og synes det er veldig greit. Det gir en avveksling og jeg føler at jeg får tilført noe nytt fra det ene uttrykket som jeg kan ta med meg videre i arbeidet med det andre. Dessuten er det to teknikker som står i kontrast til hverandre. Etter å ha jobbet med å risse og skjære detaljert og tydelig i linoen, er det flott å kunne bruke store koster og pensler i et mye mykere uttrykk i maleriene.
Tekst: Ingunn Liabø Fauske