Karl Erik Nilsen
Karl Erik Nilsens atelier på Frysja kunstnersenter ligger et lite steinkast fra Akerselvas beste badeplass. Senteret ble bygd som spikerfabrikk for 260 år siden, i dag arbeider seksti kunstnere i den pittoreske teglsteinsbygningen.
Herfra henter Karl Erik Nilsen inspirasjon til sine mange svømmebilder.
- Jeg er generelt interessert i mennesker i bevegelse, og jeg avbilder både akrobater og løpere i tillegg til svømmerne. Men det er klart det blir til at en følger noen tanker og ideer mer enn andre. Svømmere ser jeg utenfor her hver dag i sommerhalvåret, og jeg starter gjerne dagen med en svømmetur selv. Dessuten er vann en interessant materie; måten det omslutter hele kroppen slik som luft, eller klær, bare på en annen måte, reflekterer han.
Altmuligmannen
Nilsen er en allsidig kunstner, kjent både for sine bokillustrasjoner og tresnitt. Dessuten er han billedhugger. Utenfor atelieret står en treskulptur og ønsker oss velkommen.
- Jeg liker å jobbe med mange ting: Skulptur, tre, marmor, bronse, tresnitt, tegning og maleri.
Kunstnerens mangeartede interesser gjenspeiles i atelieret, som inneholder en blanding av malerier, store tresnitt, bøker, byster, hoder, utstyr og materialer. Ett og annet tegneserieblad er å finne blant alle kunstbøkene, mens flere gipshoder fungerer som bokstøtter. Atelieret har vært hans i 25 år, så det har etter hvert fått et familiært preg.
- Noen kunstnere sier at verkene er som barna deres, smiler Nilsen.
- Men ikke du?
- Nei, nei, nei, da hadde jeg hatt alt for stor familie.
Inne i atelieret trykker han tresnittene sine selv.
- Tresnitt er praktisk. Du trenger ingen presse eller annet teknisk utstyr, så det behøves ikke store verkstedet for å lage det. Du bare skjærer treplata, farger og trykker. Tresnitt er den mest primitive trykkteknikken vi har, og den er veldig direkte uten mange mellomledd. Slik får du se trykket veldig fort, og det liker jeg godt. Du kommer veldig i kontakt med treplata og kan jobbe stort og grovt og heftig, og da er det godt med litt armslag, forklarer Nilsen. Men man må være treffsikker og årvåken.
- Gjør du en feil må du begynne på en ny treplate. Tresnittet er lett og vanskelig å bruke på samme tid, du får ikke så mye gratis. Men treet er fint fordi det kan gi et veldig strukturelt uttrykk. Dessuten er jeg jo billedhugger, så tresnittet blir en forlengelse av det å hugge i tre.
Flere av Nilsens trykk er store, og de har et grovt, ekspressivt og dynamisk uttrykk.
- Jeg liker at det er grovt. En gjør det en føler seg hjemme i, og jeg føler meg hjemme i tresnittet, skulpturene og bildene. Det handler om hva slags anlegg en har, og at en finner et slags eksistensielt hjem som en ønsker å vokse opp i. Alle trenger det.
Kanskje er det noen som kjenner vår kunstner gjennom hans bokprosjekter. Han har blant annet illustrert kjente forfattere som Amalie Skram, Vera Henriksen og Franz Kafka, og laget egne bøker for blinde. Ansiktet fra 2003 er en vakker kunstbok med dikt og bilder, tilrettelagt for blinde, synshemmede og seende. Bøker er for Nilsen like naturlig som luft og vann, og han mener kombinasjonen av tekst og bilder er heldig.
- Et bilde kan si mer enn tusen ord, men et ord kan også si mer enn tusen bilder.
Tekst: Signy Norendal