Rampete og ambisiøst






Av Lars Elton.
KUNST 3-2013: Hva: Ida Ekblad Hvor: Museet for samtidskunst, Oslo Når: til 15. september
Enkelte ting er spesielt risikabelt å gjøre som kunstner. Særlig hvis du er ung og kvinne. Det bryr ikke Ida Ekblad seg noe om.
Kvinnene er på fremmarsj i norsk og internasjonal kunstverden. Men de møter en vegg av fordommer. Den moderne kunsthistorien er full av kjønnede stereotypier, og den sterkeste av dem er bildet av de maskulint kraftfulle, abstrakt ekspresjonistiske malerne. Det er ikke – sier fordommene – noe du skal tukle med som kvinne, og enda mindre hvis du er ung, spedbygd og blond. Derfor er det en sterk utstilling som presenteres i første etasje i Museet for samtidskunst i Oslo. Ida Ekblad (født 1980) gir faen i fordomsfulle forventninger og lar sine egne ambisjoner styre hvor hun går. I den delvis retrospektive utstillingen presenterer hun en rekke ekspresjonistiske malerier med maling i tykke lag som tåler sammenligning med det beste fra 1960-tallet, for eksempel COBRA-gruppen.
Men det er ikke nok med det. For den vakre banksalen til høyre er fylt med handlevogner stappet fulle med jernskrot og andre søppelmaterialer. Her måler hun seg med en annen sentral trend innen den postmoderne kunsten fra slutten av siste århundre. Det å bruke søppel og andre restmaterialer blir gjerne sett som forbruks- og samfunnskritisk, og det er likeledes regnet som en meget maskulin uttrykksform. Sist så vi det med Sverre Wyllers flotte utstilling i Galleri Riis høsten 2010.
Det er 19 handlevogner spredd rundt i salen, og på denne måten kobler Ida Ekblad kapital (museumsbygget var tidligere Norges Banks hovedkontor) og handlevognen, konsumsamfunnets fremste forbruksverktøy, med skrapmetall. Det er en blanding som gir nye perspektiver. I tillegg har kunstneren satt sitt fingeravtrykk ved å prege ord og setninger inn i hjulene på handlevognene for så å kjøre dem over maleriene mens malingen ennå var fuktig. Ida Ekblad omtales gjerne som en prosessorientert kunstner, noe som kommer klart til uttrykk ved at handlevognene og maleriene er laget på stedet, i banksalen. Inntil hun for to år siden ble plukket ut til Venezia-biennalens hovedutstilling, var hun en godt skjult hemmelighet på undergrunnsscenen. Nå nærmer hun seg stjernestatus.
Relaterte kunstverk

Midtsommer

Måne

Hvit kjole

Angus delirium

Emerald castle

Scent of pine

Solslott II

Fra Sør-Frankrike

Avreise

Etterpå

Flyktning

Fra Hedda

Bok: Widerbergs hus

Frøya

Førefall

Nattevakt

Fjære

ARNOLD. Capitello Edition

ARNOLD. Collector's Edition

Minner

Surfer

Fjellgeit

Loving in extraordinary times

Høst

Blåtimen

Renn

Tre Jenter

Colum, in grey

Colum, in pink

Vase 2

No longer fear the darkness (gold)

Time is a storm in wich we are lost

I hold your faith, hold mine

I hold your faith, hold mine

Victory over ignorance

Har du fyr

Høsten i nord

Mot byen

På en klippe

Ved Duorus utløp

Kanalen i Aveiro

Bevingede likemenn II

Svermer II

Svermer I

Oppstandelsen (mørk)

Isola

Orca Bassana

Jeg hadde en gang en båt

Fabelhest
