Thomas Heyerdahl
![]() |
- Da jeg laget verdens dyreste iPod, med 430 diamanter, var nok dette et stunt på lik linje med for eksempel Damien Hirsts diamantbesatte hodeskalle, Montblancs diamantbesatte penner eller Victoria's Secrets diamantbekledde BH. iPoden var også tenkt mer som et smykke fremfor en funksjonell iPod, selv om jeg hadde lastet ned musikk på den. Kvinnen som fikk tilslaget på iPoden for 250 000 kroner, da vi ga den til en veldedighetsauksjon i London, ringte meg og mente hun ville donere den til British Museum of Moderen Art. Da kan man snakke om kunst. Jeg vet også om flere som har kjøpt våre diamantbesatte telefoner som samlerobjekter.
Hvis noen hadde sagt til Thomas Heyerdahl for fem år siden at han skulle samarbeide med Nokia i Kina og Europa, hadde han ledd. Som en småbedrift med tre butikker på Oslo vest og som annengenerasjons daglig leder og gullsmed, er det virkelig et lite unorsk eventyr Heyerdahl har fått til. Siden 2007 har gullsmeden fått mer enn 500 mediehenvendelser fra over hele verden på grunn av sine prosjekter med navnene iDiamond iPod, iDiamond ear, Nokia 8800 Diamond og Zulu by Heyerdahl. Nylig var han også i dialog på e-post med sjefsdesigneren for Nokia i London om de kunne samarbeide om den neste diamant Nokia-telefonen allerede fra idéstadiet. Vi møter Heyerdahl i hans filial på Sjølyst.
- Vi har sprengt noen grenser, og ført det ypperste innen teknologi sammen med tradisjonell gullsmedkunst og design. Vi har dessuten skapt et helt nytt produkt, en ny nisje og et nytt behov med disse produktene. Ikke minst har vi etablert et helt nytt nettverk og salgskanaler for våre produkter! Det er nyskapende å selge mobiltelefoner hos en gullsmed!
Næringslivsprisen 2009
Gullsmed Heyerdahl ble etablert i 1972 av gullsmed og diplomgemmolog Sten Heyerdahl, som raskt fikk status som en av Norges ledende gullsmeder innen diamanter og perler. Bedriften satset tidlig på merkevarer og høy kompetanse i forretningen som et varemerke. I 1991 ble en filial etablert på CCVest. Stens sønn Thomas Heyerdahl, gullsmed og diamantekspert, begynte i selskapet i 1994 og etablerte filial i Karenslyst allé på Skøyen i 1996. Han tok over som daglig leder og eier av selskapet i 2007. Med Thomas startet også en ny og innovativ historie i selskapet.
- Mens det skjer en konsolidering i de fleste bransjer der man satser på kjeder, uniformering og samling under store paraplyer, ønsket jeg å gå motsatt vei. Vi selger ikke gressklippere eller sko, og jeg tror at som gullsmed er det kun de minst aktive og de nyetablerte som vil profittere på å bli med i en kjede. Heyerdahl skal stå for faglig kompetanse og kvalitetsvarer. Her finner du ikke bijouteri. På en skala fra en til ti, befinner vi oss nok på 6–8; altså i øvre mellomsjikt. En annen viktig ting er at vi selger også immaterielle verdier. Tross finanskrisen; mennesker gifter seg, konfirmeres og døper barna sine fortsatt, selv om man skrur krana litt igjen. For å bli mer tydelig la jeg om hele den visuelle profilen vår, og startet en bevisst PR-strategi for å gjøre navnet Heyerdahl mer kjent. Grafisk ønsket jeg å designe et mønster som folk kjenner igjen, uten at man ser logoen, slik man gjør for eksempel når man ser Mari Mekkos blomster, Paul Smiths striper eller Louis Vittons poser. Man skal se det grafiske; og tenke Heyerdahl. Jeg ønsket også å bruke diamanten, og fasettene ble utgangspunktet for et grafisk mønster samt for vårt nye logosymbol. Butikken på CCVest er allerede bygget om etter den nye profilen. For arbeidet mottok Heyerdahls Grafills Næringslivspris i 2009. Prisen tildeles en bedrift som har utviklet ny visuell identitet som et strategisk virkemiddel for å skape en helhetlig presentasjon av bedrift. Et viktig ledd i PR-planen var at navnet Heyerdahl skulle stå synonymt med diamanter.
- Heyerdahl = Diamanter, tenkte jeg. Jeg har også en tanke om at alle kan slå seg frem; enten du kommer fra New York eller Dombås. Man treffer aldri på de skuddene du ikke skyter. Det handler mest om å tørre, sier Thomas som også er leder i NHOs utvalg for mindre bedrifter. Han fortsetter:
- Vi har for eksempel et smykkemerke her i butikken, Thomas Sabo, som omsetter for milliarder i året over hele verden, startet av en metallarbeider fra det tyske bondelandet! Jeg ønsket å finne en wow-effekt, og sprenge noen grenser innenfor bransjen, samtidig som jeg ville være forankret i det tradisjonelle gullsmedyrket. Jeg kontaktet Apple, som har et sterkt designnavn, og mente at deres iPod var blitt så liten at den også kunne være et smykke. Dermed ble verdens dyreste iPod skapt i 18 karat hvitt og gult gull med 430 diamanter til en verdi av 250 000 kroner. iDiamond iPod er designet i Norge, men produsert i Nederland av en av verdens beste diamantfattere. Det er ingen i Norge som er gode nok til å sette de 430 diamantene på iPoden for hånd. Tanken var hele tiden at dette var et ikke-kommersielt prosjekt. Dette ene eksemplaret av iPoden ble gitt bort til en internasjonal rikmannsklubb (Quintessentially), som auksjonerte den bort på en veldedighetsmiddag der inntektene gikk til Soil Association som jobber med miljø – og økologi.
Nokia 8800 Diamond Arte
Med overskrifter som Verdens dyreste iPod er norsk eksploderte oppmerksomheten rundt Heyerdahl. Han smidde videre på sin nye nisje med edelt håndverk kombinert med moderne teknologi, og designet et par øretelefoner med diamanter som raskt ble distribuert via nye nettverk til Hong Kong, LA, London og Dubai. Deretter tok han kontakt med Nokia og valgte ut Nokia 8800 som kandidat. Telefonen med trådløst hodesett ble fattet med hele 182 diamanter, og ble Nokias mest kostbare telefon gjennom tidene til 48 000 kroner.
- Det er Nokias beste telefon, teknologisk, men også i materialer. Den er laget i stål og glass, ikke plast. Vi lanserte først et begrenset opplag på 100 i Norge, der alle telefonene er merket med opplag og nummer, samt inngravert signatur Designed by Heyerdahl. Høsten 2008 lanserte vi også 1000 telefoner i Kina, en i brunt og en i sort, der også bluetooth-en er designet med 90 diamanter. Prosjektet omfattet blant annet fatting av 236 600 diamanter for hånd, noe som ikke er gjort i en fei. Dette krever nøysom logistikk og dyktige gullsmeder, og produksjonen ble satt bort til en partner i Hong Kong, som er blant de største i verden på smykkeproduksjon med fabrikker i Kina.
- Hva er designutfordringen for en gullsmed med en mobil som utgangspunkt?
- Vi måtte først spørre oss: Hvor kan vi sette diamanter? Det er mange begrensninger. En ting er at det skal se kult ut, en annen ting at den skal fungere i dagliglivet, hvorvidt folk benytter mobilen som show off eller ringer med den. Dessverre fikk vi finanskrisen midt i fleisen, men de fleste telefonene er solgt. I Kina betalte folk ved lansering til og med mer enn prisen for å sikre seg en telefon. Vi har virkelig truffet spikeren på hodet. Mobilen blir et individuelt smykke som forteller mye om eieren.
- Er det eksotisk at en gullsmed fra Norge er designer for Nokia i Kina?
- Norge har ingen tradisjon på å hevde seg innen smykkedesign i utlandet, så ja, dette er nok unorsk og unikt. Nokias telefoner er også kun en ting; så de ønsket en person bak designen. Dermed brukte de også navnet Heyerdahl i sin markedsføring. Jeg har spurt meg flere ganger hvorfor Norge aldri har hevdet seg internasjonalt innen smykker. Danmark er jo stor. Norge har kanskje primært en tradisjon for å eksportere råvarer som olje og fisk. Kanskje har ikke myndighetene vært flinke nok til å legge til rette for andre eksporter? Det er dessuten en mentalitet i Norge når det gjelder smykker at man ikke skal stikke seg frem. Vi er nokså konservative, og tenker "alt med måte".
Zulu by Heyerdahl - diamanter med mening
I 2008 startet også prosjektet Zulu by Heyerdahl med 14 diamantringer. For hver ring som selges, bygges ett hus i Zululand (Sør-Afrika). Hver kjøper vil bli holdt oppdatert under byggingen og vil tilslutt motta bilder av huset og barna når dette står ferdig. Giveren vil få en plakett med inngravert navn på huset som en takk fra barna. Zulufadder er en organisasjon som ble opprettet av Mari Maurstad i februar 2005, der ingen administrasjonsutgifter belastes giverne. Fadderpengene går rett til barna, som er foreldreløse på grunn av aids i Eshowe og Simunye, to distrikter i Zululand.
- En god venninne av meg hadde vært på besøk i Zululand i Afrika, og kom hjem med masse fotoer. Vi gir hvert år penger til veldedige formål, men jeg har alltid ønsket å se hvor pengene blir av. Dessuten ønsket jeg å gi noe tilbake til det kontinentet vi får diamantene våre fra. Vi designet 14 ringer, der prisen på hver ring dekker byggingen av et hus for 8 barn og en voksen. Prisen på ringen er 28 000 hvor 5 600 kroner dekker moms til staten, 12 000 kroner går til huset, og resten er gullet, diamanten og produksjonen av ringen. Vi tjener ingen ting. Ringen er laget i miljøvennlig gull, det vil si gull vi vet hvor kommer fra, nemlig Argentina. Dette gullet er utvunnet ved hjelp av vann og ikke det vanlige kvikksølvet. Ved vannutvinning taper man nemlig 20 % av gullutvinningen. Diamantene er såkalt konfliktfrie diamanter, og i samsvar med FNs resolusjoner kan vi garantere at diamanten er konfliktfri basert på personlig kunnskap og skriftlige garantier. Diamanten kommer fra land der utvinning, handel og videreforedling foregår med størst mulig henblikk på en bærekraftig utvikling av landet til det beste for mennesker og miljø. Jeg ønsket også at ringen skulle ha en symbolikk i designen. Den består av en jordklode med en stilisert kontur av Afrika med en diamant i hjertet av kontinentet. Vi har kun fem ringer igjen.
- Står ikke dette i litt konflikt med luksusartikler som iPoden og telefonene?
- Du kan si at telefonene er ytterpunktet av hva du ikke trenger, og i så måte unyttig, mens denne ringen er til stor nytte for folk som trenger bistand, der vi selv vi ikke profiterer noe.
- Hva er det vakreste innen smykkedesign som du vet om?
- Selve diamanten i seg selv er det vakreste for meg; egenskapene, verdens hardeste mineral, den er naturlig, miljøvennlig og varer evig. Vi lever i en tid hvor vi er like opptatt av å kaste ting ut av huset som å fylle opp med nye ting "made in China". Jeg tror vi vil oppleve en tid der folk er mer opptatt av substans, etikk, moral og varige verdier. I 2005-2006 hadde bijouteri-bransjen sin glanstid, men er nå på hell. Folk erfarer at dette er uekte materialer som går i stykker og ikke kan repareres. For meg er det viktig at våre kunder skal vite at om du kjøper et smykke hos gullsmeden, skal det være av edle metaller og riktig kvalitet. Bijouteri kan man kjøpe i klesbutikkene. Et smykke skal vare, og gjerne gå i arv. Først da får smykket sjel. For mange er dette viktigere en selve verdien. En annen ting med diamanten er at hver diamant er unik, og diamanter har også en fasit innenfor visse kriterier som den takseres etter. For perler, til sammenligning, er det mer objektiv synsing. De verdsettes ulikt på ulike steder i verden; i Asia er gule perler mer verdsatt da de står bedre til huden. Diamanter og gull er de eldste handelsvarene vi har. Fortsatt er for eksempel gull et viktig betalingsmiddel i land med sterk inflasjon. All historikk viser at diamanten fortsatt vil øke i verdi.
- Hvor går veien nå for "designed by heyerdahl"?
- Vi ligger nå litt "på hold" til bedre tider, men jeg har allerede begynt å samarbeide mer på tvers av bransjene, blant annet med jentene bak klesmerket TSH, med visninger, aktiviteter, og kanskje i fremtiden smykker designet spesielt til deres kjoler. Vi jobber også med en egen Heyerdahl smykkekolleksjon, samt at vi satser mer på kundeservice i tiden som kommer. Her på Sjølyst skal vi blant annet lage en Heyerdahl lounge, hvor vi kan tilby kundene et rolig, avlukket miljø. Dette skal blant annet brukes til brudepar som da kan velge ringer mer i ro og mak, kanskje med et glass champagne til. God kundeservice er også oppfølging av eksisterende kunder. Vi ønsker å følge opp våre kunder på en bedre måte der kunden føler seg "sett". Eksempelvis ønsker vi å tipse våre mannlige kunder med en sms-påminnelse dagen før dagen alle glemmer; nemlig bryllupsdagen? Kanskje vi kan hjelpe til her, og unngå pinlige forglemmelser. Dette vil i så fall gi oss en kunde for livet!
Tekst Mette Dybwad Torstensen / Foto Heyerdahl / Erik Thallaug / Eva Brænd
Relaterte kunstverk

BOOMERANG DIAMOND BRACELET
Celine Gulset
11 500,-
Se mer

BUBBLE PENDANT HOOPS
Celine Gulset
3 290,-
Se mer

BUBBLE RING
Celine Gulset
1 290,-
Se mer

ANEMONE RING
Celine Gulset
34 900,-
Se mer

BOOMERANG RING
Celine Gulset
1 590,-
Se mer

BAR DIAMOND HOOPS
Celine Gulset
21 900,-
Se mer

LOVE ME RING
Celine Gulset
21 900,-
Se mer

DONNA RING
Celine Gulset
15 500,-
Se mer

BUBBLE DIAMOND RING
Celine Gulset
12 900,-
Se mer

PRINCESS RING
Celine Gulset
22 900,-
Se mer

BOOMERANG DIAMOND RING
Celine Gulset
7 250,-
Se mer

Utgave 3 2012
KUNST
89,-
Se mer

Natural Born Pollock / Big Data, håndkolorert
Thomas Kvam
5 000,-
Se mer

Natural Born Pollock / Big Data, håndkolorert
Thomas Kvam
5 000,-
Se mer

Natural Born Pollock / Big Data, håndkolorert
Thomas Kvam
5 000,-
Se mer

Hamsun sessions
Thomas Kvam
35 000,-
Se mer

Psycoleaks The biography Industrial Complex 2.0
Thomas Kvam
45 000,-
Se mer

31/3 1926 Dream Dr. Johannes Irgens Strømme Knut Hamsun notes - page 144-146
Thomas Kvam
50 000,-
Se mer

The Hamsun sessions # 2
Thomas Kvam
3 200,-
Se mer

The Hamsun sessions # 1
Thomas Kvam
3 200,-
Se mer

DUNDEE BRACELET
Celine Gulset
24 900,-
Se mer

BUBBLE CHUNKY HOOPS
Celine Gulset
15 900,-
Se mer

BUBBLE EARCLIMBER
Celine Gulset
1 950,-
Se mer

PIPER CHUNKY RING
Celine Gulset
2 100,-
Se mer

PIPER RING
Celine Gulset
8 590,-
Se mer

BUBBLE CROWN RING
Celine Gulset
2 990,-
Se mer

BUBBLE RING BIG
Celine Gulset
1 650,-
Se mer

CLAW DIAMOND RING
Celine Gulset
36 900,-
Se mer

EMERALD RING
Celine Gulset
9 490,-
Se mer

BAR HOOPS
Celine Gulset
2 808,-
Se mer

DUNDEE RING
Celine Gulset
3 298,-
Se mer

Natural Born Pollock / Arendt
Thomas Kvam
7 000,-
Se mer

Natural Born Pollock / Foucault
Thomas Kvam
7 000,-
Se mer

Natural Born Pollock / Deleuze
Thomas Kvam
7 000,-
Se mer

Natural Born Pollock / Big Data
Thomas Kvam
3 200,-
Se mer

Ravine
Thomas Sæverud
3 200,-
Se mer

Abyss
Thomas Sæverud
3 200,-
Se mer

Dawn
Thomas Sæverud
3 200,-
Se mer

Dusk
Thomas Sæverud
3 200,-
Se mer

Emotion bracelets- Pleasure
by me - Marianne Tefre
699,-
Se mer

Singel silver bar chain oxidert
by me - Marianne Tefre
849,-
Se mer

Angel bracelet
by me - Marianne Tefre
1 899,-
Se mer

His Masters Choice
Steinar Christensen
Fordelspris: 8 000,-
10 000,-
Se mer