Instruktivt: Likhet
Av Tekst Hazel Soan / Oversatt av Toril S. Kojan.
KUNST 3-2012: Kunst fremkaller diskusjon, alle har forskjellige meninger, ingen er enige om hva som egentlig er kunst, og enda vanskeligere er det å bli enige om et kunstverk er godt, dårlig eller likegyldig.
Likhet
Intet middagsselskap er komplett uten en diskusjon om kunst. Etter min erfaring dreier argumentene seg ofte om likhet. Når det gjelder figurativ og nonfigurativ kunst, vil meningene variere avhengig av hvordan et kunstverk ikke ligner motivet, er for likt motivet eller minner om en annen kunstners arbeider. Helt fra hulemaleriene og frem til malerier fra det 21. århundre hører likhet (eller mangel på det) naturlig med i kunstens mantra, som alltid er til stede som dommer eller jury, forsvarer eller aktor og for alltid utsatt for ulike definisjoner.
Ta for eksempel portrettet. Her er likhet viktig, men fysisk likhet er sjelden den eneste komponenten. Fotografier lyver aldri, men det gjør de alltid, med mindre de er i hendene på en ekspert – et snapshot av noe en gang i tiden kan ikke gjengi ekte likhet. I maleriet må du kanskje lyve for å fortelle en sannhet. Et figurativt maleri er i seg selv en overbevisende løgn, og et portrett er ingen unntagelse. Et portrett bør ha en universell likhet med motivet, det må alltid føles som det, ikke bare nå, men også i fortid og fremtid, og det omfatter mer enn bare fysisk likhet.
Notting Hill, akvarell på papir, 34 x 24 cm.
Man finner likhet i en posering og en stemning like mye som i ansiktstrekk. Her er min søster modell, og alt jeg trenger for å male et portrett som ligner, er formen hennes i silhuett i velkjente omgivelser.
Hva er det som skaper likhet? Fysiske trekk, bevegelser, formen? Jeg er en kunstner som maler figurativt, men elsker nonfigurativ kunst. For meg ville det være kunstig å male abstrakt, men jeg sier som Oscar Wilde: Kunst begynner der imitasjon slutter. Det undrer meg ofte hvor lite en maler behøver å gjøre for at vi skal tro på det han eller hun maler. Når jeg ser på mitt motiv, er det lyset og skyggene som inspirerer og gleder meg, og jeg prøver å etterligne balansen mellom dem, det er det som gir meg glede. Hva skaper likhet? For meg er det å følge mønstrene mellom lys og skygge.
Retail Therapy, akryl på lerret, 50 x 40 cm (detalj).
Mønstre av lys og skygge skaper likhet med motivet - det er veldig lite informasjon som skal til for å overbevise betrakteren om at dette er en ung kvinne på shopping i travle London. De røde formene antyder bussene, silhuettene andre personer og den blå bakgrunnen antyder bygninger.
Kunstmalere arbeider hardt med å dekke til særskilte likheter for å formidle en generell likhet (kunst begynner der imitasjonen slutter). I den ytterste konsekvens ligger det abstrakte bildet, men i veldig figurative malerier kan flertydighet bli formidlet utover etterligningen for å skape en generell likhet, og slik overbringe en universell beskjed.
Girls just want to have fun, akryl på lerret, 74 x 98 cm.
De fire jentene er malt i en utpreget figurativ stil, men den luftige vinkelen bidrar til at betrakteren stusser over settingen. De særskilte likhetene med omgivelsene er forstyrret, noe som skaper et universelt uttrykk for en gruppe jenter som koser seg i hverandres selskap, og på denne måten oppstår et mykt, feministisk bilde.