På veggen Håvard Rem
Forrige
Neste
Den norske forfatteren Håvard Rem (f. 1959) debuterte med diktsamlingen Kall på heltene i 1977. Siden har han blant annet skrevet en rekke biografiske bøker, i tillegg til dikt som er tonesatt av anerkjente norske artister som Morten Harket, Silje Nergaard og Kaizers Orchestra. I fjor ga Rem ut Historien om Bjarte Båsland.
1. I hvor stor grad interesserer du deg for kunst?
Svaret avhenger av hvordan man definerer kunst. Jeg har ingen permanent definisjon av hva kunst er.
2. Hvor tradisjonell er du i ditt kunstsyn? Går alt eller må visse kriterier oppfylles dersom et verk skal karakteriseres som "god kunst" i dine øyne?
Kunstsynet er både konservativt og opprørsk. Jeg foretrekker tradisjonell, figurativ kunst, men er fascinert av arbeider som faller utenfor et tradisjonelt kunstbegrep. Jeg liker kunst og ikke-kunst, men ikke kunstkunst. Jeg forakter den jålete delen av kunstverdenen som følger de samme føringene som moteverdenen.
3. Finner du kunst provoserende? I så fall, hvilket verk/kunstner?
Jeg vil svare med teksten "Avant garde" fra min bok Galgeland (1991Vi liker kunst som provoserer folk. Vi liker folk som ikke blir provosert av kunst. Vi liker ikke kunst som ikke provoserer folk. Vi liker ikke folk som blir provosert av kunst
4. Hvilket kunstverk/kunstner har hatt en spesiell betydning for deg?
Vincent van Goghs "De sterrennacht", "Stjernenatt", 1889, olje på lerret, Museum of Modern Art, NYC. Kunsthistorikere har hatt for vane å psykologisere maleriet som uttrykk for "indre spenninger, frykt, uro". I senere år har fotografier fra Hubble-teleskopet dokumentert at van Goghs gjengivelse av galaksenes spiralstruktur tvert imot er strengt naturalistisk. Galaksenes spiralstruktur var for øvrig observert av britiske astronomer i van Goghs samtid, og vi skal nok ikke utelukke at van Gogh hadde fått kjennskap til dette, for eksempel under sitt London-opphold; han holdt seg svært godt orientert. Det samme kan man dessverre ikke si om mange kunsthistorikere. Vurderingen av "De sterrennacht" er et eksempel på profesjonens synsing, sneversyn og manglende allmennkunnskaper.
5. Hvilket kunstverk vil du gjerne oppleve?
Hvis noen kan hjelpe meg: Ornamentikk og utsmykning av norrøne hov i Telemark på 800-900-tallet
6. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelier?
På et grafikkverksted hvor vi la planer for en tekstgrafisk bok med et opplag på et par hundre eksemplarer.
7. Når og hvor besøkte du sist et galleri / en utstilling?
Telemarksgalleriet, Notodden. En tidligere sliperihall på 5.000 kubikkmeter, der daglig leder Helene Brekke utvikler en spennende profilering av figurativ samtidskunst, blant annet med utstillingene "Odd Nerdrum" (2009) og "Figurasjoner" (2010).
8. Hvordan hadde livet vært uten kunst?
En tilværelse uten kunst overhodet blir for hypotetisk, i hvert fall om man ikke har et klart definert kunstsyn. Men en tilværelse uten de siste hundre års teknologi for reproduksjon av kunst, ville ha vært omtrent som en tilværelse uten de siste hundre års teknologi for reproduksjon av musikk. Man måtte kun forholde seg til de originale arbeidene: konserter og utstillinger. Det hadde muligens vært en fordel.