Pablo Picasso
Guernica er et maleri av Pablo Picasso som gir en kunstnerisk fremstilling av den nazi-tyske bombingen av den baskiske byen Gernika med 24 deltakende fly, den 26. april 1937. Et sted mellom 250 og 1600 mennesker ble drept, et ukjent antall ble såret eller skadd, og byen ble i praksis jevnet med jorden. Luftwaffepilotene var der som frivillige i den spanske borgerkrigen, og ble kalt Legion Condor.
- Den spanske striden er kampen mot reaksjonen mot folket, mot friheten. Mitt hele kunstnerliv har vært en evinnelig kamp mot reaksjonen og kunstens død. I dette arbeidet, som jeg vil kalle «Guernica», og i alle mine senere arbeider har jeg lagt inn min avsky for den militære kasten som har senket Spania i et hav av lidelse og død.
I sin endelige utforming er bildet et stort gråtonebilde som er 3,50 m. høyt og 7,80 m. bredt. Det er malt med olje på mur. Fremstillingen er abstrakt, men figurativ. Det er lett å se hva de enkelte figurene skal forestille, selv om de er vridd og fortegnet. Bildet blir oppfattet som en scene med død, vold, brutalitet og hjelpeløshet uten å helt vise årsaken. Fargevalget minner om avisenes svart-hvittbilder, og gir en følelse av dagsaktualitet. På grunn av størrelsen, vil en tilskuer kunne få en følelse av å bli øyenvitne til noe fryktelig.
Utstillingen ble åpnet med diktlesning av Paul Éluard, og paviljongen stilte ut bilder av Joan Miró og Alexander Calder. Tolkningene både i samtiden og ettertiden varierer og er tildels motstridende. Hovedelementene er en hest og en stut. En kunsthistoriker (Patricia Failing) påpeker at begge er viktige elementer i den spanske kulturen, og at Picasso har gjort bruk av dem ved flere anledninger og i forskjellige roller. Dermed blir denne «balletten» vanskeligere å tolke på entydig vis. Picasso selv var lite hjelpsom. Han sa som riktig var, at:
- Stuten er en stut og hesten er hest. Hvis du legger betydning i enkelte ting i mine bilder, kan den være riktig - men det var ikke i mine tanker å legge den inn mens jeg malte. De ideer og konklusjoner som du trekker nå, ligner på mine egne, men (de var) instinktivt, ubevisst. Jeg maler for å lage bilder. Jeg maler tingene som de er for meg.
Guernica på turne:
Bildet ble så sendt på utstillingsturne - først til de skandinaviske hovedstedene. Til London kom det 30. september 1938, som var dagen da Münchenavtalen ble underskrevet av statsministrene for Storbritannia, Frankrike, Italia og Tyskland. I London ble bildet stilt i Whitechapel Art Gallery, med tale av Clement Atlee. Etter en kort visitt i Frankrike, ble bildet sendt til USA, hvor det ble brukt til innsamlingsstøtte for spanske flyktninger etter Francos seier. Museum of Modern Art (MOMA) i New York City fikk etter Picassos anmodning ansvaret for å ta vare på bildet, og stille det ut. En retrospektiv utstilling av Picassoverker, med Guernica som hovedverk, åpnet seks uker etter starten på invasjonen av Polen.
Mellom 1939 og 1952 ble bildet flyttet fra by til by i USA. Deretter ble det vist i Brasil, for å flyttes til Milano og andre europeiske byer, før det kom tilbake til MOMA på en retrospektivutstilling til Picassos 75-årsdag. Etter å ha blitt stilt i Chicago og Philadelphia, ble bekymringene for verkets tilstand så stor, at det ble besluttet at det skulle være på ett sted. Dette ble i MOMAs lokaler, sammen med studier og fotos fra arbeidet med bildet. Disse var hyppig på utlån, mens selve verket fikk henge der det var.
Under Vietnamkrigen ble salen av og til sted for antikrigsdemonstrasjoner. Disse gikk stort sett fredelig for seg. En demonstrant lot imidlertid sin vrede over Richard Nixons frikjenning av William Calley for deltakelsen i My Lai-massakren gå ut over bildet. Han brukte rød spraymaling og skrev KILL LIES ALL på det. Fernissen var effektiv og teksten ble raskt fjernet.
Les mer om Pablo Picasso