Norges eneste galleri for eldre klassisk kunst
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST1-2012. KUNST har inngått et samarbeid med Galleri Gude der galleriet vil være våre eksperter på eldre norsk klassisk kunst. Galleriet formidler eldre norsk kunst av høy kvalitet og tilbyr restaurering, rensing, taksering, bytte til autentiske rammer, restaurering av rammer, takseringer av samlinger med fotografering og gratis verdivurdering. I hver utgave av KUNST i 2012 vil vi ha en spalte der leserne kan sende inn et kunstverk til vurdering. I tillegg vil vi ha en artikkel med fokus på nettopp eldre, klassisk kunst og restaurering, prissetting, populære epoker, forfalskning og en artikkel om den egentlige historien bak Brudeferden i Hardanger.
Norges eneste galleri for eldre klassisk kunst
Hvis flagget er ute er vi inne, står det på et skilt på hjørnet av Frognerveien 44 i Oslo. Innenfor døren befinner kanskje noen av landets beste eksperter på Hans F. Gude seg. Og her er landets eneste galleri for eldre klassisk kunst som til og med har hevdet at Brudeferden i Hardanger kan være malt fra Sognefjorden!
- Hei, og velkommen til oss.
Claus Gude, daglig leder i Galleri Gude, låser opp døren og viser oss inn i sine nye lokaler. Blikket faller med en gang på et stort maleri av Christian Krohg med Oda Krohg som leser for sine to barn. Lyset faller på de to pikeansiktene med bustete hår.
- Østenfor sol og vetenformåne. Dette er definitivt et maleri i den høyere prisklassen
, nikker Claus og peker rask på de andre maleriene i rommet: Et sjøbilde av Gude fra 1888, Axel Ender (1853-1920), Wilhelm Peters (1851-1935) fra 1884 og der er vår eneste nålevende kunstner som vi formidler, Darak Adamski (født 1967), som maler i en klassisk, figurativ tradisjon. Han fikk rettledning av Odd Nerdrum tidlig i sin karriere.
Midt i rommet troner H. F. Gudes gamle koffertkiste, og idet vi går opp til andre etasje, kikker Gude selv ned på oss fra et litografi over døren. I andre etasje henger flere prakteksempler på norsk gullaldermaleri, og en enorm slagscene signert Ernest Crofts (1847-1911) av William II i slaget ved London i cirka 1670.
- Jeg kjøpte det for 110 000 kroner på en auksjon i Stockholm for en kunde som samler på slagscener. Da vi hadde renset det, dukket kunstnerens signatur opp på geværkolben til den ene soldaten. Og da steg verdien opp 100 000 kroner til. Kunden var fornøyd, han
, smiler Claus.
- Hvor mange ganger tåler et maleri egentlig å bli solgt på en auksjon?
- Blir det solgt for en god pris, tåler det flere runder. Men er det en dårlig dag og et dårlig salg, så er maleriet ødelagt for en lang stund, eller brent i markedet. Men det har ikke vært de beste årene for kunstauksjonene de siste årene som alle vet.
Vi setter oss rundt et skinnende, lakkert bord med malerier som ikke vises for andre enn spesielt interesserte rundt oss på veggene. En liten bondejente kikker bort på meg, uvitende om at hun en dag kan bli solgt for godt over 1 million. En svensk kunstner, Bengt Nordenberg (1822-1902), er maleren bak et Tidemand-lignende maleri fra 1879. Sønnen til Claus, Fredrik, kommer inn og forteller at han var elev av Tidemand i Düsseldorf, men jaktmotivet er malt fra Sverige med svenske folkedrakter.
- Du kan si at Galleri Gude har fokus på eldre, figurativ kunst, helst før 1950. Vi selger også Weidemann, som er abstrakt. Det vi ser etter er håndverk og et gjennom malt bilde. Noen kaller det vi selger for norsk gullalder kunst, men norsk gullalder varte jo kun fra 1880 til 1900. Vi har solgt noen tidlige I.C. Dahl, maleriets far i Norge, fra tidlig 1800-tallet og noen bilder av Johannes Flintoe. I alt har vi som regel 30-60 malerier inne. Vi tar ikke inn hva som helst, kun det vi vet kan selge, som vi tror vi har kunder til og som holder høy kvalitet. Prisene starter på 20 000 kroner og oppover. Mye av det vi vurderer blir henvist videre til andre salgskanaler hvis det ikke passer inn her. På denne måten prøver vi å hjelpe alle som tar kontakt uansett hva de kommer med
, forteller Fredrik Gude.
Galleri Gude AS ble startet i 1997 av Claus Gude. Sønnen Fredrik forteller at faren hadde en interesse for kunst fra han var 15 år gammel og et ønske om å starte et galleri for kvalitetskunst og formidling av denne type kunst, som kunne bli omsatt slik den fortjener, med restaurering og fokus på bildets autentiske utseende. Da hans far starter galleriet i 1997, ble han etter hvert ansatt på heltid etter studier ved BI.
- Det genuine med Galleri Gude er at vi er små og med en familiedrevet trygghet. For oss er så å si hvert objekt like viktig og får den oppmerksomheten som må få til for å få til et salg. Hos oss blir alle malerier og rammer satt i stand av fagfolk før de presenteres for kundene. Vi legger også vekt på personlig service fra a–å, hente, bringe, opphenging hjemme hos kunder, veiledning på plassering og så videre.
- Er det å kjøpe eldre kunst en trend-sak?
- Du kan si at vi har ikke akkurat hatt de siste årenes minimalisme på vår side, og interiørarkitektene jobber som oftest ikke på vårt lag. Det hender vi møter noen av dem som vil ha en smal brun list på maleriene. Da må jeg sparke far under bordet så han ikke skal buldre ut med noe. Men vi ser flere og flere unge som vil ha et eldre maleri, så det er et generasjonsskifte her og det er jo hyggelig at den yngre generasjonen begynner å fatte interesse for denne type kunst
, sier Fredrik.
- Er det slik at noen epoker og motiv valg er mer verdt enn andre i de ulike kunstnerkarrierene?
- Ja, dette er det mange eksempler på. Thaulows malerier som har rennende vann samt vintermotiver er høyest verdsatt i forhold til mørke landsbymotiver fra utlandet. Men for eksempel Gude slipper noe billigere unna enn mange andre da han hadde en bred motivkrets. Folk er faktisk meget bevisst og kritiske til motiver. Vi ser at mange som er interessert i maritime motiver ikke ville kjøpe et motiv der bølgene for eksempel går feil vei ved baugen på båten i forhold til vindretningen. Også jaktbilder må være korrekte. Ligger det en rifle til å skyte elg med ved siden av et stilleben med skutt fugl, er det en detalj som kan felle bildet. Men de gode kunstnerne gjør og gjorde ikke slike feil. Men folk er utrolige pirkete på små detaljer for å prøve få ned prisen.
- Hva kan dere gjøre for et bilde, og hvor mye betyr en autentisk ramme?
- Hvis du ser på fotografiet av et bilde før og etter restaureringen sier vel det alt når det kommer til restaurering av maleriet. Rammen betyr også utrolig mye. Å ha en Rolls Royce med Lada-karosseri er det få som vil ha, heller ikke en bil med trillebårhjul. Vi har godt over 150 gamle rammer fra perioden 1850 til 1930 på lager, og streber etter å finne rammer man brukte akkurat i den epoken bildene ble malt.
Vi går inn i et lite, smalt rom og vinduet dekkes til mens lyset slukkes. Fredrik tar frem en storlampe med UV-lys, lik den Nasjonalgalleriet har. Dette var noe av det første galleriet investerte i da de begynte å tjene penger. På benken står en eldre I. C. Dahl fra rundt 1820.
- Denne lampen avslører alt det blotte øyet ikke kan se. Dette maleriet er aldri renset. Det er nærmest jomfruelig.
Han skrur på lampen og avslører en ny verden under UV-lys- og det viktige tyveristempelet fra forsikringsselskapet.
- De lyse partiene er gammel ferniss. På enkelte bilder ser man at konservatoren har forbundet krakeleringer forsiktig, andre har gjort amatørarbeid og overmalt store partier. Slike ting avsløres med dette lyset.
Vi går ned til visningsrommet i 1. etasje igjen. Claus viser en skisse av et fjordlandskap med fjell rundt signert Gude som 15-åring og påskrevet Lusterfjorden. Han legger et foto av Brudeferden i Hardanger ved siden av, og smiler lurt når han peker på likheten: - Men dette kan vi skrive om i en egen artikkel, nikker Fredrik.
- Hva handler kunst om for dere?
spør jeg i det vi går.
- For oss er det mer enn verdigjenstander og forflytting av penger. Det er inspirerende å jobbe med våre nasjonalskatter og 100 % håndverk utført på høyeste plan.
8 på topp navn i Galleri Gude: Hans Fredrik Gude (1825-1903) I.C. Dahl (1788-1857) Adolph Tidemand (1814-1876) Erik Werenkiold (1855-1938) Fritz Thaulow (1847-1906) Christian Krohg (1852-1925) Knut Bergslien (1827-1908) Edvard Munch (1863-1944)