Den norske forfatteren Gro Dahle (f. 1962) er kanskje mest kjent for sine fantastiske bildebøker for barn og voksne, som ofte er illustrert av hennes mann, Svein Nyhus. De bor sammen med sine tre barn på Tjøme i Vestfold. Dahle har også gitt ut en rekke diktsamlinger, prosabøker og barnebøker.
1. Hva er ditt beste kunstkjøp - og kjøpte du det for å behage øyet, intellektet eller som en investering?
Mannen min er illustratør og de to brødrene hans, så vi har i grunnen altfor mange bilder på veggene, det er helt lappet sammen og fullt og overlessa av tegninger, malerier og fotografier av alle slag. Men jeg har kjøpt ett eneste bilde, og det er jeg veldig glad for: Mitt eneste kunstkjøp er et bilde av Helge Hansen i 1992 som heter "Flukten fra Løvens hule".
Jeg så det på vei til toget etter en jobb i Oslo, de hang opp en salgsutstilling i Galleri 27. Jeg ble stående, lammet, himmelfallen, forelsket. For det var bilder der som snakket til meg på en måte ingen andre bilder noen gang hadde snakket til meg før. Det var surrealistiske motiver, barnslige figurer, tegneserieaktige, ville og forunderlige. Det var skumle bilder, drømmeaktige, eventyrlige. Og det var vel egentlig et av de større bildene jeg hadde lyst på slik som "Vingehest" eller "En helt vanlig dag ved havet". Det spilte vel egentlig ikke så stor rolle akkurat hvilket det ble, alle disse maleriene fikk det til å juble i meg og tårene rant og jeg følte helt dum og bortkommen og lykkelig samtidig. Men utstillingen var altså ikke åpen, og maleriene var altfor dyre, og da jeg ringte mannen min, Svein, sa han at hvis jeg gjorde selvangivelsen min den kvelden og fant ut at jeg kanskje fikk igjen penger på skatten, da syns han at jeg kunne kjøpe et bilde, selv om han nok mente at det var fullstendig unødvendig med et dyrt bilde, vi som hadde veggene fulle allerede. Men jeg måtte ha et slikt bilde av Helge Hansen, banket på ruta til galleriet og ba dem holde av til meg. Men de kunne ikke holde av før utstillingen var åpnet, det ville være urettferdig, og jeg forsto hva de mente. Så jeg styrtet hjem, satt hele natta med kvitteringer og kjørebok og inn og ut og fratrekk og lån, og da morgenen kom, så jeg at jeg ville få tilbake like mye som et av de store bildene kostet. "Vingehest". Jeg ringte fra galleriet åpnet, det var vernissage og ingen tok telefonen. Da jeg omsider fikk tak i noen to timer seinere, var bildene solgt, de to store som jeg hadde øverst på ønskelisten. Men "Flukten fra løvens hule" var fortsatt ledig, og det var billigere også. 3.500 kr. Da tar jeg det, sa jeg, yr og kriblete i hele meg. Og nå henger det her og snakker til meg daglig om forundring og fasinasjon. Det er kanskje den tingen som jeg har brukt penger på, som jeg er mest glad for, glad i.
2. I hvor stor grad interesserer du deg for kunst?
Jeg interesserer meg veldig for kunst. Det er kanskje det jeg interesserer meg mest for, det og film. Jeg liker å gå på utstillinger, liker å bli overrasket, liker å se rare og vakre og personlige utrykk, liker å oppdage gode ideer, liker å bli nysgjerrig, liker å få servert bilder og gjenstander og ideer fra et eget personlig univers, fra et annet hode.
3. Hvor tradisjonell er du i ditt kunstsyn? Går alt eller må visse kriterier oppfylles dersom et verk skal karakteriseres som "god kunst" i dine øyne?
Jeg er nok lite tradisjonell. Jeg er mer opptatt av personlighet og opplevelse enn av pent og fint og imponerende, og jeg faller nok mer for det merkelige og skrudde enn for det flotte og håndverksmessige dyktige. Men alt går ikke. Det må ha en ladning, en øyeåpner, en berøring, en springfjær for meg, få meg til å tenke, forandre verden bittelitte granne.
4. Finner du kunst provoserende? I så fall, hvilket verk/kunstner?
Jeg har aldri blitt provosert av kunst. Jeg syns det er fint med kunst som overskrider grenser og tråkker i salaten. Kunst som får folk til å irritere seg, syns jeg ofte er interessant, kanskje til og med spennende, men ikke alltid, noe kunst er bare lagd for å provosere, som en del av en samtale med samfunnet eller med et miljø, noe blir veldig internt og veldig på lissom og har ikke noe i seg sjøl, noe trykk, noen ladning, noe berøringspunkt, og da syns jeg det blir banalt og kjedelig. Det må kile litt på en eller annen måte.
5. Hvilket kunstverk/kunstner har hatt en spesiell betydning for deg?
Helge Hansens utstilling i Galleri 27 og hans forunderlige, eventyrlige malerier har hatt stor betydning for meg. Men også Liza Lous utstilling på Henie-Onstad kunstsenter på Høvikodden i 2001: installasjoner: hele rom og hager lagd av glassperler. Det var fantastisk! Kunstverket hennes "Backyard" er nok en av de største opplevelsene kunstmessig jeg noen gang har hatt.
6. Hvilket kunstverk vil du gjerne oppleve?
Jeg skulle gjerne sett en utstilling av Børre Sæthres arbeider og spesielt den hvite pegasusen hans. Festspillutstillingen fra 2007 hadde vært moro å sett "From someone who nearly died but survived."
7. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelier?
Maleren Lars Elling, kanskje, for han kjenner jeg litt, eller svigerinna mi Lena Søeborg som er bildekunstner og som jeg stikker innom på verkstedet sitt en gang i mellom, men ikke noen fremmede, og ikke noe vin, vann er fint, takk, et glass vann til hver, skjønt det hadde selvfølgelig vært moro også å få smugtitte på Leonardo da Vincis arbeidsrom eller sittet i det sixtinske kapell i Peters kirken i Roma da Michelangelo holdt på.
8.Når og hvor besøkte du sist et galleri / en utstilling?
Høstutstillingen 2009 var det kanskje, nei, jeg har vært litt her og der, men husker ikke helt hva galleriene heter. Småsteder. Høstutstillingen 2009 var nok den siste store utstillingen jeg var på. Og der likte jeg mye veldig godt, det var et par kunstvideoer som gjorde stort inntrykk, spesielt den togreisen med den elektroniske lyden i bakgrunn. Den var fin og vakker og litt uhyggelig, truende. Og veggen med alle de mislykkede strikkeprosjektene.
9. Hvordan hadde livet vært uten kunst?
Fattig. Stusselig.
10. Hvis du fikk lov til å velge helt fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie, og hvorfor?
Det sixtinske kapell hadde ikke vært så dumt å hatt i hagen kanskje?